tisdag 17 februari 2009

Winter recess

Rast. Ja enligt lexikonet betyder recess bland annat rast. Och det är precis vad barnen har nu. Winter recess från skolan eller rättare sagt uppehåll, för en rast kan väl inte pågå en hel vecka heller? Om man komprimerar kanske eftersom de har inga raster här. Inte på high school i alla fall. Tonårsdottern som går i 10:an och är sophmore (de kallas så när de går i 10a:n) har 4 minuter på sig mellan lektionerna och hon har 7 lektioner per dag. Mitt i har hon en 25 minuter lång, eller ska vi kalla det för kort, lunchrast. Det ger totalt 45 minuters andrum på en hel dag! Det ni, svenska ungdomar med håltimmar! Dessa 4 minuter mellan lektionerna handlar inte om att sitta och peta sig i naveln i klassrummet utan de ska RUSA till skåpet, som ligger på en annan våning, byta böcker, sedan RUSA till en annan våning och vara klar och pigg och mottaglig för att ta emot ny kunskap.

Tänk er själva in i situationer där ni fått springa från ett möte till ett annat. Hur bright är man då? Föregående möte sitter kvar, trots att du försöker skaka av dig en del för att få plats med lite nytt. Huvudet känns ju SPRÄNGFYLLT en sådan dag. I alla fall mitt och jag tror min hjärna har normal kapacitet. Eller ? Här behövs INGA kommentarer.

Denna Winter Recess skulle kunna likställas med sportlovet hemma. Den är veckolång och infinner sig ungefär samtidigt som sportlovet i Sverige. Vad innebär det då? JO JAG MÅSTE HITTA PÅ NÅGOT ÅT BARNEN! Hur lätt är det när jag skaffat barn med så låååååångt mellanrum. Den ena är alltså 5 år och den andra 16. Storebror bor i Sverige och är 22 och behöver ingen dadda-hitta-på-aktivitet från mamma längre. Men ni ser ju själva. Vad har en 5- och 16-åring gemensamt? Inte mycket kan jag säga.

Just nu befinner sig tonårstjejen i NYC med sin kompis och nöter ut mitt kort. HAHA, skojade bara, hon fick givetvis inte med sig mitt kort som faktiskt en del av hennes vänner får ibland och det tycker hon är sååå orättvist! Det räcker med att jag nöter ut det.

Vi ska faktiskt hitta på något tillsammans. Hela familjen åker nämligen till Okemo, Vermont på torsdag och kommer hem på söndag kväll. Det blir alltså lite skidåååååååååkning. Jipppiiiiiiiii, säger alla. Utom jag då. Det är inte mitt största intresse precis. Är så fånigt rädd att ramla omkull och göra illa mina knän som jag vårdar ömt för all löpning. Men de har ju en del flacka backar som jag kan gliiiiida nerför och "låtsas" som om jag kollar på barnen. Försöker se så där cool ut och hoppas på att inte bli avslöjad. Stannar gärna i någon liten våffelstuga och pustar ut och pratar lite förstrött med andra om att det tar på krafterna att åka upp och ner och vakta. Lite längre ner kommer ölstugan och där tittar jag också in. SEDAN blir det full fart!

Wish me good luck. Se upp i backen annars får ni finnar i nacken!

10 kommentarer:

Jenny sa...

Men det är ju självklart vad en 16-åring och en 5-åring har gemensamt! Barnvaktande såklart! 16-åringen barnvaktar 5-åringen och mamma... gör precis vad som faller henne in och har en underbar "ego"vecka :-D!! Not bad, eyyy ;-)?
Vad lyxigt förresten med en sportlovsvecka. Här har vi minsann inga veckoledigheter förrän spring break - I april! Suck. Hoppas ni får en härlig skidsemester, och återigen... jag säger bara barnvakt ;-). Kram!

Taina sa...

Jenny;
Moahahahaaaaa! Det ska jag verkligen ta fasta på och bara vara grymt ego!
Kram

Annika sa...

Winter recess..??? har aldrig hört talas om det...Bara spring break, som ju infaller med påsken (iallfall hos oss).
Låter kul, men knepigt för alla fldrar förstås...

Inga raster i Middle School heller...Fem minuter mellan lektionerna. En halvtimmes lunch. Visst, det kan svenska skolan BITA i ett tag...hehehe!!!

Jenny har rätt, låt 16 åringen vara barnvakt :)

OCH vad UNDERBART med Vermont!! Skidor...ÅÅÅÅ...

KRAM!!

PS,
jag trodde också att recess betydde rast...Och endast rast...men där ser man...

Taina sa...

Annika:
Där ser man. Delstaterna är väl som egna "länder" med egna lagar och förordningar. De har spring break OCKSÅ vilket betyder MER AKTIVITETER som ska hittas på. Men då kommer sonen hit så han får ta över lite ;)
Hoppas du njöt av din POWEwalk. Har du infört stavgång här än då? Det heter visst Nordic Walking. Skulle vilja kalla det för Finnish Walking för de var faktiskt FÖRST! Så det så!
Ha en skön onsdag.
Kram

Saltistjejen sa...

Ååå jag tycker det låter underbart! Vi var i vermont och åkte skidor en helg första vintern här i USa. Det var superhärligt!!!
Ni kommer med säkerhet att få det mysigt även om du inte åker i full fräs i backarna.
Men det där med din dotters vänner som får föäldrarna s kort! Himmel!!! DET skulle jag ALDRIG göra!!!!!!!! Alltså hur mycket pengar har de familjerna egentligen?! Eller vad har de för tonåringar??
Att handla för andra pengar än sina egna när man är runt 16 tycker jag låter väldigt konstigt faktiskt. Tror det är jättevärdefullt att lära sig pengars värde och att man inte kan handla obegränsat för pengar man itne tjänat själv.
Hoppas nu ni får en skön skidsemester!
Kramar!

Taina sa...

Saltisrjejen:
Det tråkiga i kråksången är att vissa av föräldrarna lever på kredit och vissa tycks vara gjorda av pengar. Vi lever i ett område fullt av advokater med skapliga löner och som försöker "köpa" barnen och lätta sitt samvete för att de inte spenderar mer tid med barnen. Tyvärr.
Jag ser verkligen framemot vår lilla skidsemester och snart ska jag börja packa.
Kram

Annika sa...

JOJOMÄÄÄÄN!!! Ibland tar jag stavarna och går ut och går med dom som ett annat UFO!
Hihi!
Men jag får lite ont av dom i axlar och även i skenben. Men BRA träning är det!!
Japp, visst är det så att alal delstater har sina egna små knep vad gäller allt :-)

Taina sa...

Annika:
UFO! HAHAHAA ja det ser onekligen lite "händig" ut när skidorna liksom saknas. Har du "riktiga" gångstavar? Det har du ju säkert. Min syster som är sjukgymnast och har tränat andra i stavgång berättade hur viktigt det är med den rätta höjden och gången. För mig blir det bara passgång...

Saltistjejen sa...

Tråkigt när det handlar om att enbart ge barnen pengar istället för tid. Haha, kanske tur man inte har så mycket pengar! :-)
Ni kommer få det jättebra i vermont tror jag!
kram!

Taina sa...

Saltis:
Jag säger detsamma och skulle jag ha obegränsat med pengar skulle jag aldrig ge barnen pengar istället för tid.
Jag packar fortfarande...
Kram