söndag 15 februari 2009

Hur gööööööör man här i Amerikat? Och varför?

Det finns så många saker som jag går och funderar på, titt som tätt. Det ÄR annorlunda här, även om det blir vardag till slut och man vänjer sig. Det ser givetvis annorlunda ut på andra ställen. Det bor ju trots allt ca 300 miljoner människor i USA och varje delstat är ju som ett eget land.

1. Fönster
Hur tvättar man fönster från 70-talet i detta land??????? De är inte vickbara och de går upp och ner och har en massa rutor eller spröjs som det så vackert heter. Rutor blir det i alla fall. Visst kan jag tvätta dessa på insidan och utsidan om jag liksom hääääääänger långt ut och liksom draaaaaaaaar ut armen för att nå. Mellan "inner- och ytterfönstret". Hur i helvete har de tänkt att få rent där då? Här räcker inte bara långa armar, de ska helst vara platta, armarna alltså. Så glöm att träna biceps och triceps! Det måste ju finnas SPECIAL städ hjälpmedel tänkte jag. Ja det finns ju alltid Handyman och Cleaning services , enligt grannar. Bra "hjälpmedel". De tar ju 6 dollar/fönster! Många dollar blir det... En av grannarna berättade att hon inte brydde sig om att tvätta mellan fönstren. Yäk säger jag bara!

2. Tvätt
Amerikanarna vill gärna ha tvättstugan nära inpå. Så nära att det blir störande, speciellt om man har byggt in tvättmaskin och torktumlare MITT I KÖKET. Och det är inga små maskiner precis utan de ska givetvis vara STORA som allt annat. En sak till angående tvättmaskiner. Det finns ingen FÖRTVÄTT. Den börjar liksom tvätta på en gång. Torkning då? Glöm att hänga ut tvätten en härlig varm sommardag. HA! Du blir idiotförklarad. Tror ni jag bryr mig, hehe. Min tvätt hänger ute. Så varsågoda alla grannar, kom och titta på min fina trosor från Victoria Secrets!
Deras trosor snurrar fint i deras GIGANTISKA torktumlare, där en elefant skulle kunna rymmas.

3. Födelsedagar
Det har nämnts i olika bloggar om födelsedagar och tack för senast osv. Min erfarenhet av barnkalas här är HYSTERISKA! Den ena efter den andra försöker överträffa senaste barnkalaset och hyr allt från Little Gym till Inflatable Party at Jump Zone. Sedan ska hela klassen eller dagisgruppen + grannar+ vänner bjudas och det kostar en del per person. Som födelsedagsbarnet får bekosta. Rättare sagt föräldarna till barnet. Därefter blir det oftast en tårta som ser väldigt amerikansk ut, rosa för flickor och blått för pojkar. Men sedan får ALLA gäster en påse med sig hem med typ LEKSAKER och godis. I Sverige är jag van vid den lilla godispåsen. Efter drygt en vecka kommer således tack-kortet typ "Thank you for coming to my party and I LOVE the blalabla you gave me!" Sure.

4. Trafik och polis
Filkörning, vad är det? De har ju till och med skyltar för Slow traffic Keep right och tror ni det hjälper. Nehedå, de ska ligga och tuffa i vänsterfilen för de ska ju svänga om sisådär 100 miles och då ska man vara beredd. Typ. Vänstersvängar förekommer lite varstans och utan förvarning för deras jävla blinkers syns knappt! Har skapat en del PANIKbromsningar för min del. De kör ju så saaaaaaaaaaaaakta och det kan jag förstå ibland för det finns poliser ÖVERALLT och de rycker ut snabbt och bara älskar att slå på sina rödblå ljus och sirener. Sedan kliver det ut en polis med ena handen på hölstret och de påminner så om killen ur Cops. FREEZE!


5. Miljöfrågor
Bilar, bilar och bilar. Allt är uppbyggt för och runt bilar. Och då åker de givetvis inte tillsammans utan alla ska ta sin egen bil. High school, där min dotter går, har en parkeringsyta som är som hundra fotbollsplaner, för alla som fått sitt körkort ska givetvis köra sin bil till skolan med max en kompis. Trafikstockning utan dess like på morgnarna. Många, som inte har körkort, får skjuts av föräldrar och här finns det skolbussar som går halvtomma. Hallllåååååååååååååå amerikaner! AVGASER jag säger bara AVGASER! När jag kommer till dagis på morgonen, så lämnar de flesta föräldrarna bilen igång och är inne och lämnar barnet och pratar i ca 20 minuter! Tog upp det en gång...tror ni det blev uppskattat? De tittade på mig som om jag kom från Mars.
Engångsförpackningar. Aaaaaaaaaaaaaaaaaaah jag får UTSLAG av alla dessa plast och papperspryttlar, från tallrikar till skedar och muggar.

Ja vad gör man...vissa saker vänjer man sig nog aldrig vid.

13 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

tvättstugor är spännande överallt.

Taina sa...

Hannelse:
Jepp det är det. Om de ändå kunde ha riktiga tvättstugor då. Vi har en stor källare och där skulle det givetvis få plats. Men ägarna till huset tycker det är så opraktiskt...

Cecilia sa...

Haha vilket bra inlaegg.Forst far du mig att borja grata av det fina du skrev i fredags i show and tell inlaegget och nu far du mig att skratta.Det aer en bra blogg du har!!Jag har nog aldrig sett tvaett haenga ute haer i USA och jag saknar att kaenna den fraescha doften som blir.

Taina sa...

Cecilia:
Tack så mycket. Vad glad jag blir!
Jag kan säga att jag är ensam på vår gata med trosor på sträcket ;)
Ha en fin söndag.

Peter sa...

Alltså det där med bilar som står och pruttar på tomgång är en ständig källa till irritation också för mig. Som naturälskande, miljömedveten, ekologiskt intresserad och engagerad svensk går det mig på nerverna när folk sitter i sina bilar och äter i 30 minuter med motorerna på (för att det är för varmt eller för kallt ute eller bara för att de inte orkar stänga av motorn). Precis när jag flyttade hit brukade jag säga till folk som stod med bilarna på utanför vårt hus. De tittade oftast uppriktigt förvånade på mig och stängde snällt av motorn. Sedan satte dom på den igen när jag gått tio meter därifrån. Det känns rätt meningslöst att föra något slags ensamt krig mot detta (även om vi uppenbarligen är minst två som reagerar). Så jag har slutat tjata. Men jag blir fortfarande lika irriterad.

Bra skrivet som vanligt!

P.I.A sa...

Same same but different!?
Fönster: Skit i att tvätta dom, eller spela dum och nån amerikan kommer och viiisar dej hur det ska gå till.
Tvätt: Fortsätt som du gör och lääär dom hur det SKA gå till, dom kommer snart att göra lika...om 20 år så där.
Födelsedagar: "Back to basic" kommer att vara ett vinnande koncept på Liisas nästa födelsedag, med fiskdamm som kalasets höjdpunkt och en ballong i påsen. En dagens ros i tidningen fixar tacket till ALLA samtidigt.
Bilar:Ja vad säjer man, vi flytta arselet oxå från A till B så låt det bli en väckarklocka!
Miljö: Det som förpestar vår by mest just nu är de bruna inslagen i snön efter våra fyrfota vänner som de tvåbenta tror ska försvinna när det töar......

underytanjag sa...

Hej jag skrattar gott trots att jag har en riktig skitdag, tack för det! Kram Lotta

Taina sa...

Peter:
Det är kanske meningslöst men jag kommer ändå att fortsätta ta upp det så fort tillfälle ges. Funderar faktiskt på att lämna in en skrivelse till skolan. All denna trafik på morgnarna kräver en polis som står och dirigerar trafiken (det finns trafikljus), det är småolyckor varje vecka för det är alltid någon vars tålamod helt enkelt har tagit slut, avgaser spys ut som den värsta giftfabriken. Ja det finns tusen argument för att stoppa eller minska bil till high school området. Tycker i alla fall jag. Skönt att höra att vi är åtminstone två bland 300 miljoner människor. En början...

Taina sa...

Pia:
Ja jag ska tamejfan införa fiskdamm och EN ballong!

Lotta:
Skönt att höra att du fick skratta lite och jag hoppas din dag idag blir bättre ;)
Kram på dig

Annika sa...

Tvättstuga i köket har jag ALDRIG sett där jag bor!! Trodde det tillhörde england???
Men du har det alltså.
Alla jag känner har tvättstugan i källaren eller på mellanplanet ngnstans men inte i köket.
Fönsterna ÄR ett damn mysterium...HÅLLER med!!! Jag kan inte tvätta fönsterna alls på övervåningen...ICKY!!!
OCh tomgångskörning...JAG VET!!! Irriterande.
Lika irri är det med slooooow traffic in the left lane...I know...
men du, man vänjer sig...tro mig...det blir vardag om än en annorlunda sådan :-)
KUL är det iallafall att läsa om vad vi alla boendes i US retar upp oss på...

Taina sa...

Annika:
Det är kanske vanligare här i CT i sk Colonial Houses. Och det är SÅ störande! Listan skulle kunna göras låååååååååååång med irritationsmoment men vad hjälper det. Ibland ska man bara skratta åt det. För vi är ju trots allt olika och...jag trivs riktigt bra här ;)

thebromanders sa...

Håller med om ALLTING!!:)

Taina sa...

Mz.olsson:
Skönt att höra att det finns fler som upptäcker samma saker ;)