fredag 6 februari 2009

Show & Tell: Väskor

52 väskor. Vi har 52 väskor hemma! Det är allt från handväskor till resväskor, bags och en hel drös med bara-väska-typ. Det här betyder att vi i snitt har 13 väskor/person i vår familj. Skulle jag räkna in hunden, ja då blir det 10,4 väskor per familjemedlem. De gillar ju statistik i detta stora land, så därför tänkte jag använda lite matte. Men en hund har väl knappast en väska, eller? Inte vår i alla fall.

Tillbaka till statistiken. 19 av dessa 52 är så kallade gemensamma och det innebär ca 37 % eller drygt en tredjedel. Minstingen har 8 egna väskor och i det ingår dagisväskor och skolväskan och plutti-plutt-väskor. Nu har vi alltså 25 väskor kvar fördelade på 3 personer, maken, tonårsdottern och jag. Kan avslöja att till finalen går...dadadadaaaaaa ; Tonårsdottern och jag! Maken äger 2 väskor, varav den ena är, som säkert många har räknat ut, en dataväska.

Spänningen är olidlig, eller hur? Det kvarstår således 23 väskor, dvs 44 % av väskorna i huset ägs av tonårsdottern och av mig. Resultatet; tonårsdottern äger 65 % av dessa 23 och det innebär 15 väskor! Och behöver en ny!! Till vaddå?

Slutresultat: 36,5 % av väskorna är gemensamma, maken äger 3,8 % av alla väskor (poor guy), Minstingen 15,4 % (she is only 5...good potentials ah?), Tonårsdotter 28,9 % och till slut jag med mina 15,4 %. Ser ni, jag är 45 och har samma resultat som Minstingen. Det måste vara fel. Jag måste gå runt och räkna på nytt. Fa...det stämmer.

Innan jag lägger ut bilder på några väskor så måste jag bara berätta en liten histora om en frågvis (och nyfiken) kollega. Vi var ute och reste och jag hade en av mina handväskor med mig såklart. Förutom det så var ju dataväskan och så resväskan med. Min handväska får ofta besök av min hand då jag rotar omkring för att finna allt så som mobilen, nycklar, läppstift, ja ni vet diverse prylar. Jajaja, jag har provat alla dessa "buy an organizer and you will always find your cellphone". Sure, men det slutar med att allt ligger liksom i ett organiserat kaos i botten. Men jag har ju min hand som har blivit skicklig på att identifiera det mesta som ligger där och skvalpar. Nå, denna kollegas nyfikenhet brast och han liksom hängde ööööver min axel för att titta ner i min väska när jag var ute på en av mina upptäcktsfärder. Så han frågade; "Taina, what in hell are you looking for now in your purse and what are all these women hiding there actually?" Jag tänkte stilla hans nyfikenhet och plockade helt enkelt fram några exempel och rabblade samtidigt, my wallet, cellphone, brush, mouse rockets, lipstick. STOP, ropade han. Han fastnade vid ordet mouse rocket och eftersom min engelska ibland blir fort och fel så hittade jag helt enkelt inte rätta vokabuläret och drog upp en tampong och sa glatt; "This is a mouse Rocket!"Sedan var han tyst...

Så till bilden:


Ett axplock av tonårsdotterns väskor.

Ha en underbar helg allesammans!

19 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Roligt och trevligt inlägg;-) Får ni själva plats i huset undrar en som förmodligen har alldeles för få väskor.

Fritt ur hjärtat sa...

haha så rolig vinkling! Jag har skrattat högt. Om det är dotterns väskor måste jag säga att hon har god smak:-)

Anne sa...

Haha, vilken kul historia du bjuder på.
Det här är en riktig väskfamilj hör jag :)
Jag gillar också din dotters väskor, speciellt den med Marilyn Monroe på tycker jag var väldigt häftigt.

Annika sa...

Du är rolig!! Satt här och gravade i mitt soffhörn.
Kul med all väskstatistik! Tihi!!
Snygga väskor på bilden!!!
Kram!!

photobyjennie sa...

Ha,ha! Jag trodde det var vi svenskar som var värst på statistik! "Vi" frågor ju alltid om hur många bor i en stad, ett land, väder osv!!
Seriös uträkning! tack för ett roande inlägg!

He,he- "mouse rocket"!!!

Taina sa...

Moster Mjölgumpa:
Ja man kan ju börja fundera. Tack för komplimangen ;)

Fritt ur hjärtat:
Dotterns goda OCH STORA smak tär på mitt konto. Kul att det roade dig. Vi behöver skratta mer!

Anne:
Historien har jag fått äta upp mååånga ggr hmmm. Javisst är den snygg, Marilyn Monroe väskan! Guess vem som valde ut den :)

Annika:
Gravade du? Vaddå? Lax eller? Hihi skojade bara men jag hoppas du menade garvade för annars måste jag börja fundera på hur jag skriver om det leder till att folk börjar grava diverse saker...Fort o fel blir kul ibland, eller hur?

Jennie:
De är hysteriska med statistik här. Så det gäller att hålla igång de hjärnceller man har. Kul att du tyckte om inlägget :)

Sparkling sa...

vad ambitiöst att räkna alla väskor =) om man räknar med ryggsäckar tror jag nog min pappa kanske t.o.m. har mer väskor än mig, åtminstone inte långt ifrån mig. jag är för snål för att ha många väskor =)

Cecilia sa...

Hihi återigen ett jätte roligt inlägg från dig :-)
Jag får också hålla med om att dottern har god smak!!Gillade också den med Marilyn Monroe.Ha en trevlig helg!

Taina sa...

Cecilia:
Tack snälla du!
Ha en trevlig helg du med!

Christel sa...

Du är en underbar skribent, jag är alltid lika road av det du skriver, samtidigt som det fångar ditt liv, det är väl så en blogg ska vara...!
Ha det bra!

Taina sa...

Christel:
Oj vilka komplimanger! Tackar så hemskt mycket. Hade vi alla mer tid så skulle vi nog skriva ännu mer, eller vad tror du? Det här är ett underbart sätt att ta del av varandras liv, både det som är smått och det som är stort. För det är ju så de flesta har det. Ha det så bra själv!

Sara sa...

Va harligt med en massa vaskor, precis sa ska det ju va. Mouse rocket later valigt roligt, har aldrig hort det utrycket : ) Oh ja, visst fortjanar jag en ny fin var vaska!

Taina sa...

Sara:
Det är många och många är fula ;)Kanske jag ska fundera på en ny vårväska jag med...

Musikanta sa...

Jag har inte vågat räkna alla mina väskor som jag har, men det är ett antal som jag föredrar att hålla hemligt för MM.

Väldigt skojigt och annorlunda inlägg på ett ganska givet tema. Nästa blir svårare tror jag. Närmast hjärtat eller?

Taina sa...

Musikanta:
Samma här, jag tror inte maken är medveten om hur många väskor som cirkulerar i huset...nästa tema ja, puh, den blir svår känner jag redan nu.

Saltistjejen sa...

Hahahahaa! Jag skrattar högt här! Mouse rocket!!!!! My God! :-)
KUUUUUL!
Och att din kollega blev tyst förtår jag. Särksilt om han är amerikan. Har insett att de flesta amerikanska män är om möjligt ÄNNU mer generade av kvinnliga intimsaker som typ mensskydd etc.... :-)
Kul statisitk över rea väskor också!
Kram!

Taina sa...

Saltistjejen:
Javisst är de fåniga. Ungefär som om man inte pratar om det så existerar det inte...en sådan dubbelmoral ibland. Kul att du blev road. Statistik är alltid kul och vill man få saker att låta komplicerat så drar man till lite statistik helt enkelt ;)

Petchie75 sa...

Ha ha, jag älskar statistik så det var verkligen en superkul tolkning på temat!!
Mouse rocket - det har jag totalt missat att man kallar tamponger för musraketer på svenska (antar jag, eller?)!! Jag antar att din kollega aldrig mer kommer att fråga en kvinna vad hon har i väskan, ha ha

Taina sa...

Petra:
Visst är det kul med statistik. Och kollegan...han är fortfarande lite nyfiken men säger dock inget ;)