tisdag 24 februari 2009

Miss i planeringen

Idag, den 24 februari är det ju fettisdag eller fastlagstisdag, som det kallas för i Finland. Och jag missade denna stora händelse! Läste tidigare Saltis inlägg, om semlor, och tänkte att den dagen måste jag ju bara komma ihåg och överraska familjen. HA! Hur många semlor fanns i vårt hus idag då? Noll. ZERO! Inte en jävla semla så långt ögat kunde nå.

Springa iväg till nåt fik här i Simsbury eller närliggande samhällen är ju bara att lägga på hyllan. DET FINNS INGA SEMLOR HÄR! Jag vill åka till NYC och till kafét som serverar semlor.

Även om jag inte är en stor bakfantast så ska det bakas semlor i huset. Imorgon kanske. Eller vi får se. Det kanske blir till helgen. Förresten är det nästan omöjligt att hitta färsk jäst här. När jag frågade efter det på Stop & Shop så fick jag till svar "You don´t need to bake, look at all the pastries we have here". Yeah but you don´t have SEMLOR!

Nu till saken! Bästa receptet på semlor, var hittar jag det och vad gör jag om jag inte får tag i färsk jäst och bara torr jäst?

Please help me.

7 kommentarer:

thebromanders sa...

Hej!! Jag bakade semlor för nån vecka sen. Använde torrjäst, går alldeles utmärkt!! Tänk på att degvätskan ska vara lite varmare än med färsk jäst bara!! (aj, vad sugen jag blev på en semla nu... först donut inne hos Anna o så nu semla... var ska det sluta! O jag som håller på o "nästan-fastar"!!:D)

Taina sa...

Mz.olsson:
Tackar! Jag hoppas bara att det står exakt hur mycket jag ska ha. Jag är som sagt var inte speciellt duktig på det här med att baka. Kul att du tittade in hos mig! Jag kikade in hos dig nyss och såg att DU gillar att baka med tanke på din andra blogg. Ha en fin onsdag och lycka till med "nästan-fastar".
Pssssst... jag detoxar några dagar nu, phew!

Jenny sa...

Det går jättebra med torrjäst, tänk bara på om du använder ett svenskt recept på semelbullar (jag brukar bara baka släta vetebullar med MYCKET kardemumma och fylla, men det finns ju karlsbadersemlor och allt vad de heter också), så är de nästan alltid beräknade på ett svenskt paket torrjäst, och de amerikanska jästpaketen är mindre (jag tror de är 7 g, jämfört med svenska 12 g), så jag brukar ta minst 1 1/2 paket. Annars så köper jag alltid med mig torrjäst från Sverige, håller i evigheter (nästan) och så slipper jag fundera på mängder etc. Lycka till!! Kram!

Taina sa...

Jenny:
Tusen tack! Nu ska jag VERKLIGEN överraska familjen med semlor. Det blir nog fredagsöverraskningen ;) Bildbevis kommer så småningom.
Kram!

Jenny sa...

Semeltips! Fast jag är nog för konservativ för chokladsemlor. Låter gott, men då ville jag nog inte kalla det just "semla". Bra recept i alla fall: http://www.alltommat.se/sok?q=semla&x=0&y=0&sid=
Kram!

Annika sa...

Som du vet BAKAR ju inte jag...men sugen på semlor är jag verkligen!!
FINNS det ngt mumsigare. Just nu längtar jag så efter semlor...Och kanske får jag det snart också...

NU funkar det att kommentera igen!!!
BRA!!!

Kram!!

Taina sa...

Jenny:
Jag spanade in på sidan och tack för tipset. Nu ska det fungera i praktiken också ;)
Kram

Annika:
Jag är ingen bagare jag heller, men det låter ju fint att säga att jag ska baka med barnen. HEHE. Det är KLART jag ska baka men resultatet blir väl ingen bildskön semla som ska läggas ut på bloggen. Annars kan jag ju alltid klaga på kameran!
Kram!