fredag 20 februari 2009

Show & Tell: Kaffe

Då är det dags igen för fredagsbloggarna att skriva om ett tema som Simone valt. Simones val denna månad har varit intressanta, men också lite jobbiga. Känslomässigt menar jag. Det är skönt att få dela med sig men det är så intressant att läsa ANDRAS inlägg. Jag blir som uppslukad. Ja hur såg mitt liv ut FÖRE fredagsbloggen? HAHA!

Till saken nurå, dvs KAFFFFFFFFEEEEEEEEEEE:

Börjar med ett litet förhör, så ordning i klassen! Vad ska nedanstående bild föreställa?

En koffeinmolekyl såklart! Här hade alla rätt, säger vi. Intressant med kaffe, nu snackar vi RIKTIGT kaffe och inget decaf här inte, är att det innehåller EN DROG. Ja en DROG och denna drog har jag blivit beroende av. Nu är jag LIVRÄDD att ett paniksyndrom ska uppstå och någon får för sig att sätta in ett FÖRBUD! De upptäcker plötsligt något, som varit i känt sedan länge, att i för stora doser är denna drog livsfarlig. Allt är ju livsfarligt om det intas i obegränsade mängder. Men eftersom trygghet och undvika allt som är farligt är ju en jättehet potatis, så tycks lösningen vara FÖRBUD, FÖRBUD, FÖRBUD. Här skulle jag kunna skaka galler för missbruk av kaffe. Riktigt kaffe. Då vet ni det. Jag kan helt enkelt inte vara utan det.

För ca 35 år sedan började mitt missbruk. Av kaffe alltså. När jag kom på besök hos farmor i Finland, så var det "brukligt" att få en kopp kaffe med lite kaffe i botten, massor av mjölk och så socker! Till det serverades en skiva vetelängd med smör på. Denna skiva doppades i kaffeblandningen och sedan var det bara att schlörpa i sig. Guuuuuuuuu så gött de va!

Idag är kaffe lika gott men jag har kanske blivit lite mer "sofistikerad" med åren. Jag dricker helst vanligt svart kaffe och det ska absolut inte vara med någon fancy flavour i. Bläääää säger jag bara. Det kan faktiskt vara svårt att få en vanlig kopp svart kaffe. Går jag på Starbucks och ber om en regular coffee, så känns det som om de tittar lite på varandra och frågar för säkerhets skull: "Did you say A regular?" Yes PLEASE, no Latte, no Cappuccino, no decaf, no Espresso, no Frappuccino. JUST GIVE ME A REGULAR COFFEE! PLEEEEEEEEEASE! Gnissel, gnissel mellan tänderna.

Kaffe är gott ;)

27 kommentarer:

Anonym sa...

Koffeinmolekylen har för många små bollar på sig för att se ofarlig ut. :S
Jag gillar ju annars denna rackare också: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Nicotine.qutemol.png .... den har också massa små bollar. :/

vokaler sa...

Haha! En kaffemolekyl, vilken tuuur att jag fick se hur en sån ser ut, det ska jag lägga på minnet så att jag kan svara ordentligt om det kommer på ett läxförhör i framtiden ;)

Taina sa...

Albert (min son):
Jadu det som är farligt ser oftast ofarlig ut. Men du känner ju mamma ;)

Leopardia:
Man vet ALDRIG när frågan kan dyka upp, så lägg det här på minnet och kanske står du som vinnare i en utslagsfråga om en molekyl!

underytanjag sa...

Hej det var roligt att läsa, tackar så mycket och ha en trevlig helg!

Mia sa...

Vad bra att jag fått lära mig en ny molekyl idag! :-) Jag har motsvarande förhållande till thé som du har till kaffe. Vill ha mina koppar varje dag. Ha en bra helg!

Fritt ur hjärtat sa...

HAHAHA; Så kul du fick till det. Fågelholk fick nog ett ansikte i mig när jag tittade på molekylen;-) Det ska jag aldrig glömma. Jag är också beoende. Skrev lite om det. Drömmer också mardrömmar om förbud eller motbok;-) Då får vi stå på barrikaderna!!

Saltistjejen sa...

Haha!!! Så du tycker de tittar snett på dig på Starbucks när du vill ha vanligt bryggkaffe. :-)
Här är det ganska vanligt att folk drciker det också tror jag. IAlafall hör man det då och då när man går in på Starbucks. men visst, det är ÄNNU vanligare att folk har otrolig specifika idéer om sina kaffedrycker, typ en decaf grande soy milk latte, with no sugar and extra foam.... eller liknande haha!
Själv dricker jag helst kaffe med en skvätt mjölk i. Men svart går bra det också. men INGET socker! Blä! och jag håller med dig INGA flavors!!! FYYYY!!!!!! Härpå jobbet drack de typ bueberry eller vanilla coffee eller så har de i coffee mate med smak av det ena och det andra. usch!
Kram!

Annika sa...

Dripp coffee, dear...det får du be om nästa ggn du går in på S-bux så kanske dom fattar bättre ;-)
KUL inlägg (såklart, det är ju hos DIG :-) ).
Kaffe is not my thing, som du kanske vet :-)
Decaf är helt OK...OCH jag tycker om smaksatt kaffe...
Vi är ganska olika idag, haha!! Men det är helt OK det också!!
Den där kaffesörjan hos farmor i Finland lät inte dum...Ibland brukade jag få kaffe hos mormor och morfar också, och då gjorde jag som morfar, hällde upp det fat och drack det på bit. Those were the days!!
Ha en superfin helg!!
KRAM!!

Emmama sa...

Jag kan lova dig en sak, OM kaffet nångång förbjuds ska jag odla i smyg på min sambos mark i Kenya och smuggla det till dig på nåt sätt. Deal? ;) Tack för fint inlägg, jag är också lätt besatt av att skriva och läsa fredagsteman, riktigt kul!

Kram och trevlig helg!

Jenny sa...

Ha ha, jag är en sån där som gillar vanilj och hasselnöt i mina lattes ;-)!! För kaffe MÅSTE drickas med mjölk, enligt mig. Och gärna lite halvljummet... hm, jag är nog ingen riktig kaffeconaisseur inte. Svart kaffe är så hemskt så det går inte alls. Men jag lovar, kommer du på fika ska du få så mycket tjära du vill ;-)!
Mathilda är en kaffemoster av stora mått, hon går alltid och sörplar och ska "smaka" på mitt kaffe - sen dricker hon upp rubbet! Om hon hinner... Ha en jättetrevlig helg! Kram!

Anonym sa...

Haha, just an ordinary coffee...roligt inlägg!
Hos mormor i Oravais fick vi också vetebröd att doppa, men inte i kaffet, det var för de stora. Vi små fick doppa i mjölk eller hallonsoda.

Taina sa...

Lotta:
Tackar! Ha en fin helg du med!
Kram

Mia:
Te är gott. Ibland. När jag detoxar typ ;)
Kram

Simone:
I´m in! Jag är gärna med i frontlinjen!
Kram

Annika:
Drip coffee DEAR? Ska jag säga så? Vad betyder "drip" i DETTA sammanhang?
Dricka "på fat" är ju så gott det med. Jag kommer ihåg att jag provade det hos gammelmormor men jag lyckades aldrig få sockerbiten att sitta kvar så länge mellan läpparna. Men då var hon ju tandlös också ;)
Superhelg på dig med!
Kraaaam

Jenny:
Jag kommer gärna och tar en kopp "tjära". Jag har också en förmåga att gå omkring och smådricka, precis som Maken och det slutar med att vi går och dricker ur varandras koppar. Ha en trevlig och mysig helg.
Kram

Emma:
DEAL! DEAL! Skicka kontraktet NU!
Kram

Saltis:
Blueberry????? Men fy fa...vad vidrigt det låter! Det går för långt. Undrar vad som kommer näst?
Kram

Marskatten:
Tackar.
Farmor ville kanske att jag skulle bli stor. Fort! Ha en trevlig helg!
Kram

Annika sa...

Drip coffee är helt enkelt vanligt svart bryggkaffe hos s-bux...
Om du vill lägga till DEAR är det upp till dig ;-), men det uppskattas säkert hos baristorna...

underytanjag sa...

Hej!
Vill bara tacka igen för din kommentar härom veckan. Jag blev alldeles tagen av sådan värme från en okänd person. Tack för att du delar med dig av ditt liv och emellanåt vill titta in i mitt!
Kram Lotta

Taina sa...

Annika:
Jahaaaaaaaaaaa, då har jag lärt mig något nytt och ska testa det så fort jag går på Starbucks. Ska hälsa från DIG om det inte funkar ;) Men tack för tipeset...

Lotta:
Det var så lite så och skönt att få dela med sig av lite värme emellanåt. Jag tror det finns fler som behöver vara lite mer "sanna" där ute. Precis som du.
Kram på dig.

Sara sa...

Kan tanka att det ar svart att hitta "vanligt kaffe" har i England ar det nastan omojligt (fick vi lara oss nar min kaffe beroende pappa va har, stackarn!!)
Sara

Erica sa...

Hej och tack för kommentaren i min blogg :D
Ja, det är ganska kul att man som liten tror att man automatiskt börjar tycka om kaffe när man blir vuxen :) Däremot är det lite lustigt att jag trodde så, i och med att min mamma alltid har föredragit kaffe framför saft, även som liten...

Jag gillar också kaffe bäst som det är, utan någonting i. Tror jag testat typ mjölk i någon gång, men det tyckte jag aldrig om.

Hoppas du får en bra söndag!

Kristallena sa...

Tusen tack för din uppmuntrande kommentar på min blogg! Din blogg var kul att titta in på. Det lär inte bli sista gången. Ha det så bra over there. Spännande att fytta till USA! Jag som inte ens har varit där men jobbar på det!

Taina sa...

Sara:
Vad kul att du kikade in ;)
Jag får lite tips då och då, bland annat från Annika som varit här länge. Ha en fin söndag!

Erica:
Tack själv för kommentaren. Kaffe ska definitivt drickas svart...tycker jag med. Ha fin söndag!

Kristallena:
Tack själv! Oj här finns det många ställen att åka till! Rekommenderar en resa till NYC! Urhäftigt.
Ha en trevlig söndag.

Västmanländskan sa...

Då får jag tipsa dig om den här roliga t-shirten med koffeinmolekylen från thinkgeek.com: http://www.thinkgeek.com/tshirts-apparel/unisex/sciencemath/2891/

Taina sa...

Västmanländskan:
HAHAHAAAAAAA! Tackar, den är ju ett måste!

anna of sweden sa...

Tack för kommentaren inne hos mig.
Men du, stackars lilla dotter.
Hoppas att hon snart kryar på sig.
Kram!

Taina sa...

Anna:
Det är alltid lika mysigt att läsa din blogg. Så välformulerad, så stilren och så många vackra foton.
Dottern är på bättringsväg, som tur är.
Kram

Anna, Fair and True sa...

Kul md kaffemolekyl! Man kan hitta allt på nätet alltså!

Taina sa...

Anna:
Jajamensan! Vad skulle vi göra utan nätet? Snart behövs inte uppslagsverken även om de är fina att bläddra i...

alegni sa...

det var inte precis igår som man åt "guttamat" senast. det är något man borde ha gett sina egna ungar (som alltid gillat kaffe), men vem har vetelängder hemma längre... ;)

Taina sa...

Ingela:
Heter det så? Guttamat?
Jag har då inga vetelängder hemma och inte tänker jag baka några heller ;)