tisdag 10 februari 2009

Det kom ett mail...

Igår kväll kom det ett mail från tonårsdotterns pojkvän. Mailet kom till mig. Han bad om ursäkt å mammans vägnar! Hon kunde inte ringa själv och berätta att han inte fick följa med oss på vår resa. Själv har han suttit och funderat ut varför och kom fram till att det hela beror stress. Mamman är rädd för att bli arbetslös. Styvpappans arbete är tillfälligt flyttat och han måste veckopendla. De bor i ett stort hus, som kostar en del. De har flera bilar, som också kostar en del. De vill vara som många amerikanare. Mycket prylar. Stora prylar. Pengar på banken, vad är det? Det finns ju kredit!

Men i alla fall, det kom ett mail.
  • Jag förstod att det krävdes mod för att skriva det och även skicka iväg det.
  • Jag visste också att han hade smygit med det, eftersom han inte får använda datorn under veckorna, då aktiviteter så som brottning och sjunga i kör står högst på listan.
  • Jag vet att han hatar (ursäkta uttrycket) körsång, men som han måste vara med på, eftersom hans duktiga syster var med i kören, innan hon började på college.
  • Jag vet att elever i high school måste "tjäna in" poäng för att bli antagen till olika college, genom att fylla sin fritid med en massa aktiviteter.
  • Jag vet att pojkvännen inte har fått välja sina aktiviteter själv.
  • Jag vet att hans föräldrar är missnöjda med hans betyg och ger honom husarrest för att han inte kommer upp i "honors roll".
  • Jag vet att han litar på mig.
  • Men jag vet inte hur amerikanska föräldrar tänker
  • Och jag vet inte om de vet att jag vet...

8 kommentarer:

Annika sa...

Alltså, det där låter ju ändå extremt även för att vara här.
Vilka ursäkter då? Mkt, mkt egendomliga.
I mina öron låter allt märkligt.
Jojo, visst måsteman ha extra curricular activities, men inte på detta sättet. Det vet ju jag som har flera HS kids bland grannar och vänner.
SKUMT!!!

Anonym sa...

Helt sanslöst!

Jag säger som Johan brukar säga: "Amerikanerna är ju intecknade över skorstenen" (för högt belånade på husen).
Sen när de ser att marknadsvärdet på huset ökar så blir de mer "kreditvärda" och kan inteckna mera så de kan köpa en massa grunkor (tillverkade i kina).
Sen köper Kinesiska banker lånen av amerikanska bankerna. Så inte nog med att amerikanska stålar dånar in i kina när de köper prylar, så köper samtidigt kina alla amerikanernas lån.
Så USA ligger ju i en multi biljon skuld till U-landet Kina pga folk som hennes pojkväns föräldrar.

Synd :/

anna of sweden sa...

Oj, vilken kille!

Taina sa...

Annika:
Javisst är det skumt. Men så länge de inte öppnar sig och PRATAR så vet man inte hur det står till egentligen...När det gäller dessa curricualt activities så är det en värld för sig. De verkar hålla en del "hemligt" och pissar in sina revir där. Jag fattar ingenting ibland...

Taina sa...

Albert (min son ):
Intecknade över skorstenen är nog rätta uttrycket! HAHAHA!!!
Kram

Anna:
Ja, han är toppen!

Emmama sa...

Far kanslan att det ar en kille som ni gillar sa det ar ju trist att ni inte kan kommunicera med foraldrarna och komma pa en losning tillsammans! Intressant att lasa dock. Men det ar val alltid svart att slappa taget om sina barn och inse att de maste fa ga sina egna vagar.. :) Kram!

Taina sa...

Emma:
Vi gillar honom skarpt! Och det är inte som att prata med svenska föräldrar även om jag uttrycker mig tydligt vad jag tycker och tänker så förstår de helt enkelt inte. Eller vill inte förstå. Kanske är de lite extrema, som Annika skriver...men jag upplever ändock att det finns mycket av den här varan här runtomkring. Tyvärr.

Taina sa...

Emma:
Kram på dig med ;)