onsdag 27 maj 2009

I have a dream...

...att slippa vara så SJUKT stressad som nu! Jag vill vara ute och njuta av försommaren. Men istället jobbar jag och sliiiiiiiter som ett djur för att få klart allt innan juni månads utgång. Kan jag inte få lägga till en dag eller två? Vad spelar det för roll om det är 30 eller 31 dagar. VEM FAN kom på den dumma idén med 30 dagar? Jag bara undrar. Om någonting ska vara klart så brukar det bli i slutet av månaden. Och en dag extra är i alla fall en HEL dag. 

...att få sova minst 7 timmar varje natt. Här har vi haft reserestriktioner, som jag skrev om innan, men nu verkar det vara rena ketchupeffekten. Restriktionerna ligger kvar till viss del. Vi får resa. MEN VI SKA VISST INTE SOVA under en tjänsteresa. Som tur är har jag underbara kollegor som skickar massor av material i förväg "Please read". Så nu ska jag inte sova hemma heller? Jag har precis fått resplanen, både min och Makens. Så nu gäller det att synkronisera allt. Ungar hit och dit och hundar på dagis, fylla frys, vem skjutsar barn till aktiviteter, listor ska skrivas och alla ska förberedas till en juni i kaos. Grannarna funderar om det är en lokal virvelvind som bosatt sig här. Nu snurras det kan jag lova! 

...att hinna träna alla mina pass som jag skrivit ner. Jag anmälde mig till Petras Rönisch Team Up med en massa träningstips och då insåg Fru Olsson att hon måste variera sin träning. Jag springer ju en hel del, men sedan dansar jag ju två tuffa pass i veckan också. Petra ger bland annat tips om hur man kan träna armar och axlar. Armar och axlar? Ja men de hänger väl bara med har jag alltid tyckt. Hänger är nog rätta uttrycket. Jag anmälde mig för en health assessment  för att ta reda på styrkan i hänget. Fick en personlig tränare, som vid tre tillfällen utvärderar min fysiska hälsa. Han ska vara glad som slipper se min psykiska hälsa! Jag har varit på mitt första möte och det var bara excellent! Om jag skryter? Ha! Okej, den delen som var excellent handlade om att springa på ett löpband i en hastighet av 4,5 miles per hour. Det är ju nästan promenadtakt. För en mormor. När vi gjorde testet på mina armar, så verkade det som om jag aldrig hade använt dem. Musklerna lyste med sin frånvaro och jag, med min finska sisu, skrek som om jag skulle föda när jag lyfte några kilo. Nu stånkar jag med dessa vikter ett par gånger i veckan. Har ett par små knölar redan. Hänget pratar vi inte om. Ska fråga om vi inte bara kan klippa bort det. Tonårsdottern kan ibland vara lite väl frispråkig "Det är så kul när det dallrar under dina armar, mamma"

Keep on dreaming Taina. Keep on!

15 kommentarer:

Emmama sa...

Din dotter är ju ljuvlig med vad hon säger. Om hon nu gillar ditt daller så mycket tycker jag du ska erbjuda henne dallerljudet som väckarklocka eller kanske som underhållning på hennes fester? Det skulle jag vilja se och höra mer om ser du! :D

Taina sa...

Emmama:
Det är precis det jag gör. När hon har kompisar kan jag skoja till det lite och lyfter upp armarna och skakar på dem lite lätt och säger moahahahaha! JAG tycker det är kul. Inte dottern...

underytanjag sa...

Stackars dig! Försöker tänka att jag ÄR priviligierad som faktiskt KAN och FÅR vara ute i det vackra vädret om dagarna bara jag VILL.. fast sen blir det inte så mycket ändå.. Kommer nog ångra att jag satt inne när jag väl börjar jobba igen!

Mamma J sa...

Stackars dig med all den stressen! Men, då är det ju ännu bättre att du skall gå och träna lite - för inget är ju så bra mot stress som just fysisk träning!

Heja dig!!!

Anna, Fair and True sa...

Men ni reser i alla fall ihop du och mannen, det är ju skönt i alla fall.

Taina sa...

underytanjag:
Jag försöker utnyttja helgerna så gott jag kan, men ibland hopar sig allt annat till just helgen...
Kram

Mamma J:
Träningen är mitt andningshål! Oavsett träningsform så är det avstressande. Till och med styrketräningen!

Anna, Fair and True:
Nej, nej, vi reser inte ihop! Vi avlöser varandra bara oh just nu ska båda resa en del i juni och som tur är krockar det inte- Phew!

thebromanders sa...

Mitt hjärta börjar rasa iväg bara av att läsa här... serenity now!!

Taina sa...

Mz.olsson:
Okeeeeeeeeej lugn på dig själv du ;)

alegni sa...

så gammal som du är redan borde du nog börja varva ner lite ;)
men allvarligt talat, ingen tackar dig för att du stressar ihjäl dig själv. jag rasade rakt in i väggen för snart fyra år sedan, o det var inte roligt, tro mig.
det låter nog som om du har alldeles för mycket på din agenda just nu. hoppas det lugnar ner sig efter juni!
kram

Annika sa...

Du får mig alltid att sitta här och fnissa med din finska sisu!
LOVE IT!!!
Ditt besök hos tränaren var ju för kul att läsa om. Mindre kul för dig dock, hihi!!
Din dotter är skön! SAådär skulle min K kunna såga också.
Hoppas att ditt stressiga jobbliv ska lugna ner sig, men det gör det väl knappast...
Pust.
MÅ det nu lösa sig med barnvakter och annat.
Jättekram!!!!!

Taina sa...

Ingela:
Jag TROR jag är van vid stress, men visst, ibland hopar det sig. Förra året såg precis likadan ut, dvs juni blev kaosmånaden! Då flög jag hit och dit och dygnsrytmen var helt ur balans. Inte pga sömnproblem men byte av tidszoner på kort tid.
Kram

Annika:
Ikväll är det dags för möte nr 2. Få se om han upptäcker mina "knölar"?
Våra resor krockar inte. Jag åker iväg på måndag, kommer hem på onsdag, maken åker på torsdag och när han kliver innanför dörren veckan därpå drar jag iväg igen...Många listor blir det. Typ kom-ihåg-listor
Kramen på dig!!!

Mia sa...

Oj vad hektiskt ni har det. Jag fattar inte varför det alltid blir så innan man ska på semester, kaos! Allt ska hinnas med på så kort tid som möjligt. ta ett djupt andetag och försök koppla av. Underbar kommentar av din dotter! :-) Kram!

Taina sa...

Mia:
Det blir många djupa andetag ;)
Kommentaren ska hon få äta upp när jag tränat tillräckligt, hehe.
Kram

Hannele sa...

Du får skriva ett regn-avtal, att du inte jobbar på soliga dagar...

Marianne sa...

Jag är inte avis på dig! Själv känner jag mig stressad av att jag ska plugga fyra timmar om dagen fem dagar i veckan i tre veckor. Hur ska jag hinna, liksom : D

TUR att du är en så positiv och glad person! Vips är juni över och du är klar med allt och sedan får du SEMESTER! DET är du värd!

Kramar!