torsdag 28 maj 2009

Show & Tell: Inspiration



Det HÄR är en av mina inspirationskällor! Michail Baryshnikov, känd dansare och koreograf. Med en sådan inlevelse han har när han rör sig på scenen ger mig gåshud helt enkelt. Nu handlar ju inte inspiration om att uppnå gåshud bara. För mig är det lusten och idén till ett skapande av någonting nytt eller utveckla någonting som redan existerar. 

Musikantas val av tema denna fredag är just inspiration. Ett ämne som kan väcka både glädje och sorg. Glädje då jag är medveten om var jag hämtar min inspiration ifrån. Det skulle också kunna var en sorg om jag inte hade några inspirationskällor. Dans och duktiga dansare får mig att fullkomligt explodera av nya idéer! Inte till att skriva en ny kvalitetsmanual i arbetet utan att skapa en ny dans. Jaha, vad gööööör Fru Olsson egentligen? Springer hemma och hittar på nya "moves"? Inte idag men jag har gjort det.

För några år sedan hoppade jag av en lokalrevy. Hade medverkat i den i 10 års tid och det var en underbar tid. Vi var ett gäng glada amatörer från åldrarna 15 till 70 år gamla. Premiären gick av stapeln på nyårsaftonen. Minns alla våra repetitioner. Doften från scenen. Doften från logerna var inte lika mysiga alla gånger dock. Min roll var bland annat att ansvara för koreografin. Det var inte det lättaste alla gånger. Att få en 15-åring tjej och en 65-åring manlig landstingspolitiker att gå åt samma håll, kunde skapa ett mindre kaos. Men vad gjorde väl det? Det var ju det som gjorde det till en revy. Alla försökte ju!

Ett år hade vi en av Michael Jacksons låtar med och skulle givetvis göra en enklare dans till den. Sångaren, en 40-årig man, vars kropp och rörelser inte liknade originalets ett dugg, spelade ingen roll. Huvudsaken han fick till det kända greppet. Och DET gjorde han! Till de äldre kvinnornas stora förtjusning!

Michael Jackson är alltså min andra stora favorit av dansare. Så mycket idéer jag har "stulit" från honom  då! Och självklart kan jag moonwalk, än idag. Gamla takter sitter i och tonårsdottern tycker väl att det är lite pinsamt om morsan drar igång med det när kompisarna är på besök. Jag tycker det är coolt.



25 kommentarer:

Erica sa...

Jätteroligt inlägg att läsa :) Det är alltid lika kul att se var andra får inspiration från :)

Hoppas du får en trevlig helg!

anna of sweden sa...

Haha. Inte bara kuligt dallriga armar utan även lite moonwalk. Jag förstår att din dotter blir lycklig när du sätter igång och visar färdigheterna inför kompisarna.

Finns det inget YouTube klipp på Taina på scen då? DET skulle jag vilja se! :)

Kramelikram!

Suzesan sa...

Guuuuud så häftiga videos....!

Jag skulle vilja kunna dansa som båda dem.
Tårarna nästan rann på mig när jag såg Michael Jackson. Han är en av mina idoler, men jag fick rysningar av båda.

Haha fortsätt du och dansa.. alla mammor är pinsamma det är just därför vi är mammor;) "Pinsamt mamma, pinsamt hur många gånger har man inte hört det".

Coolt tycker jag med!

När jag var liten var dans "nästintill förbjudet" fortfarande i vissa generationer...så därför halkade dansen efter på nåt vis.

Helt fantastiskt att se duktiga dansare. Jag bara tokdansar mest!

Jag jobbade tillfälligt som producent(hade en projektledare som hjälpte mig). På en amatörteater där vi hade en duktig koreograf som lärde ungdomarna att dansa och jädrans så bra det blev med musik och allt.
"Mask ett dansdrama" blev det och en kamp mellan ont och gott i en slags saga.

Kul inlägg..åhh nu måste jag lyssna mer på Michael J. Cool video du hittade med honom då "han blockat" många av sina förut.
Ha en bra dag.
Kram
/Susanne

Annika sa...

Vad KUL Taina!
JAG älskar dans, och framförallt BALETT!!
Kollar du "So you think you can dance" på tv just nu?
Har aldrig sett Baryshnikov live, what a shame. Men jag har sett alla dansfilmer han varit med i.
UTSTRÅLNING!! TEKNIK!!!
Såg Nurejev i Sthlm 1981 flera ggr då han dansade med Cullbergbaletten i Fröken Julie. En sann upplevelse!!
har sett Natalia makarova dansa. Otroligt!
Bodde i princip på Stokholmsoperan under 80 talet...
DET var tider det!!
Är ganska okoordinerad själv så jag njuter av dans!!
KAN tänka mig att DU, Taina, är bra på det hela!!
DU är cool!! Coolt att Moonwalka inför dotterns polare.
Önskar dig en riktigt FIN och trevlig helg!!!
KRAMAR!!!!

Saltistjejen sa...

HAhaha!! DU du far allt demonstrera en moonwalk nar vi ses!!!!! Aven om det inte blir forran efter Midsommar. :-)
Jag tycker ocksa dans ar sa speciellt. Men har aldrig varit pa sarskilt manga dansuppvisningar eller sa. Daremot kan jag verkligen fascineras och njuta av duktiga dansare nar jag ser det.
Kul med din revyerfarenhet! Det AR roligt med sadant tycker jag. Nar jag var yngre var jag med i typ skolrevyn och sdant. Aven som doktorand sa satte vi upp en liten grej pa en av vart instituts "kick/offs@. Haha, da sjong jag! My GOD!! Jag som inte ens KAN sjunga!!!! Men jag stod pa scen iford peruk, kortkortkjol natstrumpor och linne och sjong. Pa BERNS!!!!! Det du! hahahaha!!!!!!!!!!!! Himmel!!! TUR det bara vad infor jobbet! haha!
Jaja nu skulle jag inte gora om det.
Hoppas ni far en fin helg och att du inte stressar ihjal dig! Andas Taina! Andas!!!
kraaam!

Taina sa...

Erica:
Tack vad roligt att du tyckte om inlägget. Visst är det intressant var vi hämtar vår inspiration ifrån! Jag älskar ju dans!!!!!!!
Trevlig helg på dig med.

Anna:
Hahahaha, det är inte många som bjuder på gäddhäng OCH moonwalk samtidigt! Det du! Riktigt unikt och synd att jag inte har ett klipp på det. Alla revuer finns dock inspelade på VHS band och en del på DVD. De finns i Sverige nu. Men jag kan ju alltid spela in en här hemma...:D
Kramelikram

Suzesan:
Jag kan också tokdansa och bryr mig föga vad andra tycker när jag drar igång! Dans är så frigörande och jag hade önskat att mina barn var lika intresserade som jag. Tonårsdottern ÄR duktig, tycker jag. Hon dansade för mig ett tag när jag körde showdans för ungdomar. Men hon är lite för blyg ibland för att få ut "det där". Minstingen däremot är mer för studsning och det hör väl till åldern. Hon tar balettlektioner men är inte alltid så fokuserad. Ska försöka hålla i det så länge det går.

Michael Jackson har varit min stora favorit sedan The Jacksons Five och jag har försökt strunta i alla anklagelser. Jag lyssnar på hans musik och tittar gärna på hans musikvideos. Ja de som går att titta på...
Fin helg önskar jag dig
Kram

Annika:
Jag älskar också balett! Men inte min man och inte många i min omgivning. Jag tycker det är sååå vackert. Så graciöst. Har sett Svansjön en gång för typ 100 år sedan.
Michail Baryshnikov är ju bara SÅ BRA! Får verkligen gåshud. Han har så mycket passion! Har heller aldrig sett honom live. Skulle nog rusa upp på scen om jag fick se honom. Skulle glömma bort att jag var en i publiken och bara försvinna in i hans inlevelse. Suck och stön mmmmmmmm...

Såg "So you think you can dance" och det är givetvis mitt favoritprogram just nu. Jag både skrattar och njuter!

Ha en underbar helg du med.

Kramar!!!

Anonym sa...

Jättekul inlägg! Det där med att du fortfarande kan moonwalk är ju hur kul som helst. :-)
Trevlig helg!

alegni sa...

vad konstigt att tonåringarna inte tycker om när deras mammor visar upp sina konster för kompisarna, inte sant. det är lika hos oss, o
jag som så gärna delar med mig av mina färdigheter ;)
vi såg bruce i helsingfors förra sommaren. det blir tredje gången för mig nästa vecka. looking forward to it!
kram

underytanjag sa...

Wow nu förstår jag varför du är så inne på olika pass typ groove.. en annan klarar inte koreografin på friskis och svettis ens en gång! DET är fruktansvärt pinsamt.. Pojken dansade från 3 års ålder men efter en oturlig krock på golvet blev det tvärstopp. De andra såg ju när han grät. Ville ha en annan fröken. Provade balett men han var ju enda killen så han gav tyvärr upp. Nu säger han att han vill gärna gå dit MEN bara för att titta på tjejerna...

Mia sa...

Bra inlägg! Vad roligt att höra var du hämtar din inspiration. Jag håller med Anna, det hade varit väldigt roligt att hitta ett klipp med dig i danstagen på YouTube! :-) Kram!

Musikanta sa...

Inte visste jag att du var en sådan ballerina! Men jag har förstås inte hunnit att läsa så mycket av din blogg ännu...

Tack för videosnuttarna - jag tycker också mycket om balett även om jag övergav planerna att bli balettdansös någon gång i 11-årsåldern.
Kram/M

Taina sa...

maisoui:
Moonwalken är inte så svår som den ser ut och min tonårsdotter har nu lärt sig tekniken. Rätta skor och bra underlag, ja då svävar jag fram. Hahahaha!
Trevlig helg på dig med!

Ingela:
Färstår inte att barnen ska tycka att man är pinsam! Sonen däremot, som snart blir 23 har kommit över den puckeln. Han är mer stolt och går gärna bredvid mig istället för 5 m bakom. Hahahaha.
Kramen!

underytanjag:
Stackars liten då! Men OM intresset finns kvar hos honom se till att han får komma med i någon grupp. Det behövs fler pojkar och dans är någonting du kommer att uppskatta när du blir större. Redan som tonåring faktiskt. Att våga bjuda upp någon för att man vet hur man dansar. Härligt känsla!
Hoppas ni hittar något bra alternativ åt honom.
Kramen!

Mia:
Upps, börjar känna pressen...Ska jag behöva ladda upp en film med Fru Olssons moonwalk? Det kanske skulle bli en tittarsuccè när en 46-årig "käring" drar några moves på vardagsrumsgolvet!
:D
Kramen!!!

Musikanta:
Ballerina är väl en lätt överdrift men jag tittar gärna på balett. Dansade balett som lite, sedan blev det jazz- och showdans. Nu är det mera av typen "groove" som är en salig blandning av allt. Snart ska jag börja med något som kallas för zumba. Då blir det dans 3 pass i veckan. Jihuuu!

Kram!

Miss Marie sa...

Va roligt med dansinspiration! Jag dansade när jag var liten, men inte längre! Det är ju så kul men det finns inte tid helt enkelt....

Fritt ur hjärtat sa...

OH, en morsa som gör catwalk. COOLT! Jag älskar dans! Det är ganska nyupptäckt hos mig. Först när jag insåg att jag inte måste förstå det jag ser lärde jag mig uppskatta det. Ståpäls, varm i magen eller bublig i hjärtat räcker så bra. Nu senast såga jag 3xBolero och på fredag ska jag till GöteborgsOperan och se Prolog. Längtar!

leopardia sa...

JAG tycker oxå att det är COOLT! Jag ska nog lära min mamma att moonwalka - hon fyller 69.

StrandMamman sa...

Vi är många som väntar på att få se dig dansa, så plocka fram kameran och sätt igång!!! Kram!

P.I.A sa...

Jaaaa! Hur många revyträningar har vi inte gjort i vild förtvivlan. Robinsson släng er i väggen! Tänk så du har kämpat med alla snubbar, gubbar, och tjejer med 20 olika viljor på scenen. Tur att du har din sisu att ta till. Men så roligt vi har haft! Men höjdaren var ju när du sjöng!!!!! Kram

Taina sa...

Marie;
Dansa kan man göra när som helst! Några små moves i duschen går alldeles utmärkt ;)
Dansen är den enda aktivitet som tar med heeeela kroppen. Så skönt! Prova får du se ;)

Fritt ur hjärtat;
PRECIS! Det är inget man måste förstå utan mer en känsla som tar över och den är obeskrivlig. Både om man ser någon annan dansa eller om man dansar själv. Idag finns det ju så många otroligt duktiga koreografer och dina föreställningar i Göteborg blir nog en riktig höjdare! Njut och låt dig inspireras!

Leopardia:
Vad bra! Min far är 69 men jag vet inte om han skulle tycka det är så kul med moonwalk. Däremot är han en hejare på jitterbugg! Och tango. Han är ju trots allt en finne :D

Taina sa...

PIA:
Vår underbara regissör!!! Om det är någon som har kämpat så var det nog DU! Men kul var det!!! Jasså du kommer ihåg
Jävla Pia fick mig till det här
Jag som lovat hela släkten dyrt och heligt
Hahahahaha!
Those were the days!
Kram!

Strandmamman:
Det kanske kommer en så småningom ;)

Anonym sa...

Vad härligt med dansinspiration! Så annorlunda från mina inspirationskällor men det är ju därför dagens tema är så intressant! Jag är inget större Michael Jackson-fan men gillar skarpt Billie Jean, en låt som håller än. Hi hi, jag kommer ihåg när alla killarna i skolan skulle moonwalka :D Förstår att dina barn inte riktigt förstår vilken talang det är!!
Trevlig helg!
KRAM!

alegni sa...

jag får faktiskt gå bredvid mina söner numera jag också! det de inte är så där hemskt förtjusta i är att jag måste apa mig inför deras kompisar. men vad ska man göra? är man en apa, så är man ;)

Taina sa...

petchie:
Det är det som gör det här med fredagstemat så intressant. Vi tolkar på så många olika sätt. Ser dock att många har "lagt av" utan att meddela och det är ju synd.
Jasså, ingen Michael Jackson fan? Läste någonstans där han skulle ut och turnera igen och jag skulle kunna ge VAD SOM HELST för att få se honom! Billy Jean är SÅ bra. Jag break dansade i början av 80-talet och min son har nu beslagtagit min första LP från den tiden. Den hette bara BREAK DANCE. Jag fixade aldrig head spinning men däremor shoulder spinning. Och DET ska jag inte göra idag. Det räcker med moonwalk ;)
Kram!

Ingela:
Jag försöker komma ihåg vad jag tyckte när mina föräldrar apade sig. Mamma gjorde det inte. Hon var mer sofistikerad...men min far!!! Åååh så pinsamt nu när jag börjar tänka på det. Palmen vet ju hur min far är.
Kramen!

Västmanländskan sa...

Ååååh, dans! Nu fick du mig att minnas! Många timmar i gympahallen på hemorten. Kasettband som spolades fram och tillbaka. Steg som nöttes och nöttes. Nervositet inför uppvisningen. Drömmar om att få dansa "på riktigt". Timmar framför dansfilmer. Härliga minnen för en "gammal" showdansare :)

thebromanders sa...

När jag var sju eller åtta ville jag såååå gärna börja dansa balett. Men det fanns ju inget sånt på den lilla orten där jag växte upp. Lite jazzdans när jag var äldre, men jag hade verkligen önskat att det fanns MER!!! Jag skulle sååå gärna velat gå in för dans. Men jag ÄLSKAR att titta på dans! So you think you can dance är ett favoritprogram!! Min 16-åriga dotter o jag satt just i dag o kollade in olika klipp från tidigare säsonger. Vi har ju våra favoriter! Och jag njuter så huden knottras o ibland blir ögonen tårfyllda!! Mannen fattar ingenting...

Marianne sa...

Å, en till danstjej! Annika och du! Kommer att tänka på vad Richard sa när jag sa att jag gillade B: "Hmpf!" Och så tvingade han mig att titta på två videofilmer där Nurejev och B dansade samma scen (bajardären) och sedan sa han (med korslagda armar och högdragen min): "Och vad tycker du nu då? Vem är bäst?"

Hahahahahaha! Fast N ÄR bäst : )

Kram!