torsdag 28 maj 2009

GoPhone

Snälla at&t, ge mig en rimlig förklaring till er sk GoPhone Plan! Här ringer jag till at&t och får valkar på fingertopparna efter alla alternativa knapptryckningar innan jag kommer fram till en levande varelse att prata med. När jag väl kommer fram, så kan varken personen i andra änden eller jag en perfekt engelska! Dessutom frågar hon om jag vill prata spanska! Jag kan ju för fan inte ett ord spanska! Men det hade nog inte spelat någon större roll för ingen verkade fatta vad den andra sa. Sedan började hon varje mening med "Teniä, du ju vånt tu...". My name is Taina. T-A-I-N-A! 

Julen 2007 fick tonårsdottern en Iphone och jag köpte även the perfect pre paid plan, dvs GoPhone för 39.99 dollar/månad. AT&T verkade vara ett bra alternativ med tanke på att Maken och jag har AT&T och då ringer vi ju gratis till varandra. Det är först nu jag inser hur jävla dumt det var! Hur ofta ringer vi dottern? Jag bara undrar. Hur ofta sms:ar vi? Jag bara undrar. I stort sett NEVER! Hon ringer och sms:ar sina vänner. Daah. Och har de at&t? Nej, för de är smartare än så. 

Min fråga till den-icke-perfekt-engelska-talande-kundtjänsttanten var om jag kunde se hur många minuter min dotter ringer för i månaden. Svaret var "She pays blabla cents per minute". Vet inte om min engelska är dålig, så jag upprepade frågan "How many MINUTES", men hon gav exakt samma svar igen. Insåg ganska snart att det här samtalet skulle inte leda någonstans. 

Så mycket vet jag att när någon som inte har at&t ringer till min dotter, så får hon betala med sina minuter. 

Give me a break at&T. Give me a break.

10 kommentarer:

SweFlo sa...

Vi har T-mobile och jag kan se exakt hur mycket vi ringt och alla andra detaljer. Oftast behöver du bara kontouppgifter och telefonnummret för att logga in på ditt konto online.Gå bara till www.att.com och signa upp! Och ta ett djupt andetag... :-)

Hannele sa...

alla kundtjäster är idag någon ananstans..

Annika sa...

Ja, du kom väl till ngt call center i Indien. Det är ju där man hamnar. Alltid.
Du får gå in och snacka med ngn på en ATT affär istället.
IPhone har ju ATT monopol på. Vi hade sprint förr, asdåligt.
Tycker faktiskt att ATT är klart bäst.
Trist att det inte funkar riktigt för er.
Antar att din dotter inte vill ge upp sin iPhone heller, för det måste hon ju om hon överger ATT.
Men visst är det asjobbigt med callcenters...OTROLIGT jobbigt.
KRAMAR!!

mammigranten sa...

Det är en sak jag tycker är lustigt här i USA, oavsett vems om tingt så betalar båda för samtalet...
Knas!
Vi kör Verizon, men jag har ingen aning vilket som är bäst

Jenny sa...

Som Annika skriver, du hamnade säkert i Indien och ja, call centers suck. Punkt slut :-). Men som sagt, här i USA är det mottagaren som betalar inkommande samtal och jag tror att det är lika för alla bolag faktiskt. Anledningen, har jag i alla fall fått förklarat för mig, är att det inte finns speciella mobil-riktnummer, eller vad man ska säga, som sveriges 070osv. Här har du ju ofta ett mobilnummer med samma riktnummer där du bor och då kan inte personen som ringer dig veta att det är en mobil han ringer till, och alltså ska han inte behöva betala mer=trist överraskning när telefonräkningen kommer. Smart eller inte, who knows? Kram!

Lia sa...

OJ Taina! Har läst ifatt dina inlägg nu, och inser ju att jag inte är den enda som springer runt med andan i halsen! GIRL, hur ska vi överleva till midsommar??! Ha en skön helg och jobba inte sönder dig, *blink, blink*

Anonym sa...

Jag HATAR att ringa till sådana där kundtjänster!! FÖr en gångs skull lyckades jag faktiskt kommunicera med AmEX (för att boka hemresa i sommar betald av företaget) utan att personen sa "ma'm" i en nedlåtande ton eller att inte fattade vad jag menade den här veckan! Och det var verkligen kryss i taket eftersom jag snackade med en amerikan!! Jag brukar ha mycket lättare att kommunicera med indier - det är faktiskt sant!! De är inte nedlåtande, säger inte "ma'm" (jag avskyr att bli "ma'm-ad") och fattar vad jag menar direkt. Jag tycker generellt att amerikaner har svårt att förstå européer som talar engelska, de är väl mer vana vid att man snackar amerikanska med mexicansk eller puertoricansk brytning!!??
Men det värsta är väl ändå när man måste TALA istället för att TRYCKA på knapparna för att välja de olika menyvalen... Då om något måste man ha den perfekta amerikanska "twangen" på sin engelska!!
Kram!

Saltistjejen sa...

Taina,
ja tyvärr är det så att det endast är AT&T som stöder just iphone. Så vill hon behålla den måste hon fortsätta m samma bolag.
Men jag tror i vilket fall att du ska kunna se minuter etc online som Sweflo skrev. Betydligt lättaer än att ringa.
Sedan detta med att både den som ringer samt den som tar emot samtalet på mobilen betalar. Det tyckte jag car skitkonstigt när vi flyttade hit. Men nu tycker jag faktiskt det är ett rätt ok system. Till och med mer rättvist än det svenska där endast den som ringer får betala för kalaset. Det känns ju på ngt vis bättre att den som fakitskt väljer att ha en mobil är med och betalar det där lilla extra för detta, än att endst de som ringer till mobilinnehavaren ska betala för detta vilket ju är så som det är i Sverige. Jag och M har t ex ignen fast lina här utan endast mobiltelefonerna. Det hade jag inte velat ha i Sverige eftersom jag vet av egenoch andras erfarenhet att många drar sig för att ringa längre samtal till en då för det blir svindyrt för DEM. Eftersom vi själva valt bort fast telefon här tycker jag det inte är mer än rätt att vi faktiskt betalar en del av den kostnaden även när andra ringer oss. Varför ska de behöva betala för vårt val?

Hoppas nu att det löser sig för er i vilket fall som helst!
Har en fråga bara. Har både du och maken egna "plans" för era telefoner? Annars vore ju det enklaste att ha en sk family plan så att ni betlar endast 10 dollar extra för att lägga till extra telefoner till den. Så har M och jag gjort. Han har en plan för sin iphone och sedan lade han till mig som extra. Tror det kostar typ 10 dollar per månad då. Innan hade jag T-mobile och då betalade jag typ 40 eller 50 dollar per månad för det egna abonnemanget. med samtalskostnader etc blev det nästan alltid 60-70 dollar per månad! Nu ringer som sagt jag o M gratis till varandra och betalar endast 10 dollar per månad i sk fast avgift.
Men kanske var det så du gjorde med dotterns abonnemang?
KRAM!

alegni sa...

det tycks vara lika bedrövligt med dessa kundtjänster var man än bor. här är det helt hopplöst att ens komma fram vissa gånger :(
luuugn teniä, luuugn ;)
kram

Taina sa...

SweFlo:
Jag har kollat på websidan men det är ju som att läsa elräkningen i Sverige! Den är inte självinstruerande precis...men jag ska läsa en gång till, så får vi se. Jag tar ett djupt andetag först ;)

Hannele:
Så sant så! Typ på månen!

Annika:
Indien? Hm en spansktalande indier. Ja varför inte. Men jag ska göra som du tipsar om och gå till en AT&T butik och släpper inte personen med blicken förrän jag fattat ALLT! Hahahaha och det kan ju ta sin lilla tid.
Kramen!

mammigranten:
Jag har heller ingen aning om vem som är bäst. Blev också förvånad över att båda betalar.

Jenny:
Dåååå förstår jag liiite i alla fall. Jag reagerade när jag såg att riktnumret är densamma som på hemtelefonen. Sedan vet jag inte om jag ska ha pre paid planen kvar för dottern. Men om jag INTE har den så skulle hon kanske smsa ihjäl sig, Rättare sagt mig...
Kram!

petche:
Ibland blir jag såååå himla f..bannad på att de saknar all fantasi om man inte råkar uttala på exakt den dialekt de är vana vid. Föredrar givetvis att få prata med någon. Dessa alternativ "Please press 1" osv. Suck säger jag bara.
Kram!

Saltis:
Maken och jag har at&t pga våra jobb och där har vi speciella avtal. Det var därför vi valde samma för dottern och då är det ju gratis att ringa till henne eller hon till oss. Men nu händer ju inte det så ofta. Jag har lovat henne att kolla upp en annan betalningsplan efter sommarlovet. Hon vill ju så gärna behålla sin Iphone...
Kramen!!!