onsdag 20 maj 2009

Hur gick det


Igår skulle vi alltså träffa rektorn på Minstingens skola. Men det blev istället "Assistant Principal". Den riktige rektorn var dubbelbokad. HA! Den storyn har jag hört förr. Okey, inga negativa tankar, tänkte jag när vi fick beskedet om detta. Vi satt och väntade i sk Main Office och det var som att kliva in i 70-talet. Gammalmodigt med skärmar mellan skrivborden, gamla fack för internposten, stolar som såg ut att rasa ihop vilken sekund som helst och till råga på allt- damernas frisyrer! Det var ju 70-tals-stuk på dem. Kläderna tänker jag inte ens nämna. Bra början. 

Fem minuter sent traskade således Mr Pepsodent, förlåt Mr Ass. Principal, in och bad så mycket om ursäkt för sen ankomst. Sure, tänkte jag. Det var nummer ett. 

Vi hänvisades in i ett litet rum med galonklädda stolar. Nice när låret fastnade och varje gång jag skulle byta ställning så lät det fjutt, fjutt. Not me! Det var nummer två.

Ass rektorn började mötet med att säga att han blivit informerad om allt och var uppdaterad. Ett litet hopp tändes.Mailet jag hade skickat tidigare togs fram och jag berättade snabbt bakgrunden.   Ju mer jag berättade om innehållet och vår uppfattning om situationen desto mer började rektorns ben vibrera. När jag (ibland Maken) sagt vårt, förväntade vi oss en kommentar och ett svar på den sk uppföljning som de lovat göra. Han började med att berätta att han visste preciiiiiiis hur barn i den åldern kan vara. Han berättade också om hur samspelta de tre lärarna de har i Kindergarten är och att de kör enligt samma koncept och följer direktiven och ställer samma krav på barnen och bla bla bla. Kvalificerat skitsnack. Dummare än så är jag inte, att jag inte har kollat med andra föräldrar som går i parallellklasserna och kraven är annorlunda där. Det var nummer 3.

Uppföljningen då? Den hade han ingen aning om. Det måste vara en miss någonstans i kommunikationen. Var den gjord? Var fanns den? Varför inte hämta den på momangen? Nä, för det fanns ingenting gjort! They´ve dropped the ball. Igen!  Det var nummer 4.

Avslutningsvis så pratade jag direkt ur hjärtat och frågade om de hade något intresse alls i att hjälpa oss. Vi hade hamnat på ruta ett igen med "Jag ska personligen följa upp detta". Så i detta nu, vet vi inte hur det kommer att gå för Minstingen till hösten. Gå om eller flyttas upp. Beslutet skulle ju grundas på den utlovade uppföljningen. Den som blev bortglömd. 

En sak är säker, Minstingen kommer inte att behöva ha samma lärare oavsett vilken klass hon hamnar i. 

Lugn Taina. Lugn.

15 kommentarer:

anna of sweden sa...

Fast ibland är det ju extra svårt att
hålla sig lugn! Vilket jäkla sätt!

Nytt mantra:
Du behöver inte vara lugn Taina.
Du behöver inte vara lugn.

Kramelikramelikramelikram.

(Kände att du behövde lite extra idag!)

Camilla sa...

Himmel, vad är det för en antik institution? Hoppas att klassrummen är LITE mer moderna.
Så jädra svagt alltså att slingra sig som en ål. Bara att komma för sent. Vad tror människan, att ni inte har annat att göra än att sitta o vänta? Dessutom att de inte gör sitt jobb gör ju vem som helst galen. Sicka översittarfasoner. Hoppas du tog ner den där ass rektorn på jorden lite :)
Kram

Annika sa...

Ja, Taina...vilket möte.
Verkligen underligt.
Tycker gott och väl att ni kan bli redigt j-a förbannde på dom.
Detta ledde ju inte till varken bu eller bä.
varför hölls mötet egentligen? VAD ville skolan höra?
Fattar det inte.
Så dåligt.
Finns det chans att ni kan byta skola till hösten? Eller är det jättesvårt?
Min K bytte skola i ettan, just faktiskt pga en helknäpp rektor och hennes manliga assistent till vice rektor. Det var lite bök, men det gick, och sen hade vi inga problem mer.
KRAMAR!!!

Marianne sa...

Men jag blir helt upprörd! Det är ju små barn det handlar om! Inte rektorns eller ass rektorns ass! Finns det någon annan skola du kan flytta henne till?

Ska jag komma och skälla ut dem? Jag är i klimakteriet och behöver någon att skälla på!

Du ska INTE vara lugn, du ska ställa till hus i helv-te!

KRAMAR!

eastcoastmom sa...

Min teori, helt utan att känna ert barn, är att det inte blir några problem i 1:st class. Insistera på att hon ska flyttas upp till hösten!

thebromanders sa...

Bedrövligt!! Vilket sätt! Så kommer man dit och hoppas att man ska få någon slags ordning eller känsla för i vilken riktning man ska gå - och så detta??!! Näää... kan ni inte byta skola?? Att de inte har större intresse av att hjälpa sina elever, det är ju skandal!!
Då får ni väl gå helt på er egen känsla då!! Vad tror NI skulle vara bäst för dottern?? Och gå på det!

Anna, Fair and True sa...

Nä, vad trist! Ni står liksom och stampar och kommer ingen vart med det. Men man får hoppas att de kom igång nu. Beslutades det något om nästa steg i alla fall? Att ni ska ses igen om en vecka?

Taina sa...

Anna:
Jag är allt annat än lugn. Behövde styrkekramarna. Det här gör mig så besviken bara. När du TROR att de verkligen menar det de säger så finns ju förväntningarna där. Efter så många år som kvalitetsrevisor så borde jag aldrig ha ramlat ner i fällan. Brukar kolla upp noggrannare exkat HUR det ska göras och NÄR och av VEM osv. Litade på processen. Men nu ger jag mig inte. Nu ska det följas upp. Veckovis!
Kramelikram
Pssst. Oj vad duktig Söta K är då med sin blogg!

Camilla:
Jag blir förvånad ibland hur det kan se ut på arbetsplatserna här. Det är likadant på Makens arbete. Det är inte så uppdaterat precis. Vi har en bank här på orten där de också har sparat allt gammalt, men där är det ändå gjort med stil och det ser lite charmigt ut.
Det kändes lite som om de på skolan trodde att de kunde komma undan med ett papper bara om Minstingens nästa steg. Det blir för mycket jobb när någon faller utanför normen. Vad den nu är? Den amerikanska normen. Jag betalar skatt precis som alla andra invånare här och har då rätt till skolgång för mina barn.
Kramen!

Annika:
De sumpade helt enkelt denna uppföljning och det är andra gången de glömde att ta hänsyn till Liisas behov. Första var ju rätt till ELL eller motsvarande eftersom engelska är andra språket. Den bollen tappade de ju också.
Vi har kollat olika alternativ och studerar just nu en Montessoriskola. Men en regel de har där är att de har gått i Montessori sedan pre school. Men det finns undantag och de är lite nyfikna på att ta in en utlänning.
Ja vi får se vad som händer hädanefter. Har faktiskt parat med vice rektorn idag och vi ska visst fylla i ett papper själva som han har skickat med Liisa idag. Har inte hunnit titta på det än. Suck och stön.
KRAM!!!

Marianne:
JA!! KOM och visa dem var skåpet ska stå!! Hahaha, det skulle nog sätta fart under galoscherna på dem. Vi har kollat ett annat alternativ, en Montessoriskola. Vi får se hur det går med det. Den skolan ligger inne i Hartford, ca 40 minuter härifrån och jag vet inte hur det blir med skolskjuts då.
Kram!! Och tack för erbjudandet!

eastcoastmom:
Om jag förstår den här processen rätt, så kan de inte tvinga henne att gå om utan vårt medgivande. Flyttas hon upp blir de dessutom skyldiga att erbjuda henne det stöd hon behöver och det enda det är, tycker vi, är engelskan. Den är näst intill lika bra som de andras, men det finns lite luckor kvar. Maken är inne på spåret att flytta upp. Jag litar på processen just nu och inväntar uppföljningen som de nu lovat att ta itu med.

Mz.olsson:
Tänk vad en lärare kan ställa till det egentligen. Jag nämnde det för rektorn också att om att de beslutar att ha 21 elever i klassen och att cut off date är 31 december så är det deras skyldighet att se till att det fungerar med professionella lärare! Dessutom är alla barn olika. Jag nämnde också för honom att Liisa hade funderat över varför hon inte hinner ut och leka med de andra barnen på rasten och måste sitta inne och avsluta sina uppgifter. Hon funderade på varför hon var långsammare än de andra! VEM har sagt något sådant till henne! Då sa jag till rektorn att ge en ledningsgrupp inom ett företag samma uppgifter och en del löser den snabbt och någon måste komma sist! Så är det alltid och detta är väl ingen tävlan! Då blev han tyst. Just nu vill jag invänta utredningen så får vi se. Jag grundar mitt beslut på det, kollar Liisa lite hur hon känner det, hur ser det ut om hon går om osv. Roligt är det inte...

Anna, Fair and True:
Nästa steg är att vi, som föräldrar ska fylla i ett formulär om hur vi uppfattar Liisa. Det här "glömde" de bort vid förra samtalet. Vi har ju tappat massor av tid pga av det här. Sedan ska vi höras under nästa vecka och då ska vi få ta del av vad läraren (!) och psykologen har kommit fram till. Det här var ju DET de skulle ha gjort tidigare. Panikåtgärder brukar ofta bli lite komplicerade...
Kram

Annika sa...

TAINA!!
KAN du fatta vad som just hänt på IDOL!!!
Men FY fan!!!
Nej, jag kan inte fatta detta...
Men tvåan lyckas oftast bättre än ettan. OCH Adam är stjärnan!!!
NU känner jg mig lätt förbannad...
men det är bara att borsta tänderna och gå och lägga sig....
ARRGHHHH!!
Kram till dig!!!

Taina sa...

Annika:
Jag är i chocktillstånd!!!!!!! Vad är det för fel? Jag skrev ett kort inlägg på en gång. Jag är så arg så jag kan lika gärna skita i tandborstningen. I alla fall ikväll!
Kram på dig och sov så gott! Jag ska drömma om Adam. Och hans vinst.

Jenny sa...

Men herrejösses sickna mossiga människor!! Vad är det för skola hon går i egentligen, det låter ju helt förfärligt med en sådan lärare som hon har haft. Och att inte ta tag i det man lovar från skolans sida är faktiskt inget mindre än skandal! Ni ska givetvis träffa rektorn och ingen annan och ni ska definitivit se till att den "utvärdering" ni blivit lovade verkligen är en sådan, gjord under längre tid, och inte bara ihopslängt på en eftermiddag. Åh morr, jag skulle inte ha varit lugn och fin, det kan jag säga. Stackars lilltjejen!! Stå på er! Kram!!

alegni sa...

vad tusan är det för en institution som kräver en massa av andra men inte själv lyfter ett finger för sakens skull?!?
finns det inga andra alternativ för minstingen? där hon är nu ser de ju helt klart inte till barnets bästa utan bara till hur resultaten ser ut till pappers!
tsemppiä, taina!
kram!

Jemayá sa...

Usch vad jag blev upprörd över vad du skrev och tänkte lika som Marianne - skulle det inte gå att byta skola. Personligen är jag ju helt för mera alternativt tänkande i det ena med det andra och tycker Montessori låter PERFEKT! Håller tummarna att lillan kommer in där i stället. Och vilket intressant jobb du har, låter lite som drömmen för mig som också alltid velat jobba med människor från andra kulturer och använda olika språk, resa. Nu just är jag ju rätt förankrad här, men är tacksam att jag fick bli företrädare, då får jag ändå kontakt med unga från andra kulturer och får både hjälpa och lära mig själv. Livet brukar fixa till det på bästa möjliga vis! kram!

underytanjag sa...

AAAargh!

kalaslotta sa...

Hej hopp...hade sparat det här inlägget i min saved posts och helt glömt av det..

Man vill ju inte missa ett avsnitt i sagan om Minstingens skolgång.

Allvarligt, gick du ut och sprang efter det där mötet? det hade jag gjort. Skitsur hade jag varit....

Yoga hade kanske funkat bättre men jag hade sprungit.

Gå på magkänsla och skit i vad de blajjar om...

Sen är det ju lite lustigt det där med snödagar som du skrev om i Annikas blogg. Vi bor ju oxå i CT och vi hade 3 snowdays men de valde att inte lägga på dessa på terminen...så vi slutar den 19! Knäppt hur olika det kan vara eller hur?

Kram