tisdag 19 maj 2009

Resor

Jag tycker jag befinner mig på resa. Just i detta nu. Att vara här på tidsbestämt kontrakt är som att vara på resande fot. Men allt kan ändras. Förlängt? Ja, varför inte? Men OM vi nu skulle åka hem hösten 2010, vart åker vi då? Vi har ju inget hus kvar i Sverige. Det blir dessutom till en ny stad eftersom huvudkontoret ligger på annan ort än där vi kom ifrån. Vi har i alla fall bestämt oss för att stanna i det här huset ett år till, vilket känns bra. Maken hade kunnat tänka sig att köpa ett, men jag tvekar. Dels för att jag inte vet hur det ser ut om 1, 5 år och dels för att jag trivs SÅ bra i det här området. Ska sanningen fram så orkar jag inte flytta en gång till. Flytten hit tog musten ur mig och jag håller fortfarande på att återhämta mig. 

Resor var det. Den här årstiden är obeskrivligt vacker här. Då vill jag bara stanna här och inte åka iväg någonstans. Men DÅ! Då ska plötsligt alla resor göras.  Inte bara de privata utan även tjänsteresor. På jobbsidan så ligger nu följande på lur; Calgary, Paris, Berlin och Basel. Att dessutom försöka synkronisera mellan olika enheter är inte det lättaste. Jag försöker förklara att det behövs lite tid för förflyttning mellan dessa städer också och sedan ligger ju ALDRIG kontoren på flygplatsen utan långt ute på vischan! Det gäller att ta sig dit och hoppas att GPSen är uppdaterad!

På det privata då? Ja men då är det väl bara att bestämma sig för att stanna hemma! Men vi vill ju se så mycket också nu när vi bor här! Inga charterresor med klapp-klapp när piloten lyckats landa typ! Utan lite mer kulturellt. Upps, det där lät högtravande! Under tiden vi bott här (1,5 år) så har vi inte hunnit med att se så mycket eftersom de har ju aldrig semester i detta land!!! Maken har, men tar inte! Smart? Don´t ask me.

Till helgen firas Memorial Weekend och Memorial Day är sista måndagen i maj. Det börjades fira 1866 i Waterloo  till minne av de soldater som omkom i inbördeskriget mellan nord och syd. Men idag hedras alla som dött för sitt land. Obama eller Biden ska hålla ett tal för nationen, det hör nämligen till, och lägger sedan en krans på de okända soldaternas grav. Och vad passar bra om inte en resa till huvudstaden, Washington, en sådan här helg? Så på fredag bär det av till DC! Måste läsa på innan vad som är obligatoriskt att se. Det lär ju finnas en hel del. Knackeliknack Mr President. Here I come.

De vackra Sycamore träden står ju alltid kvar och en av de största i Amerikat finns faktiskt bara ett stenkvast från mig. HA! Så vi har ju också sevärdheter. Look!

16 kommentarer:

thebromanders sa...

Ja, det där var ett vackert träd!
Så du reser i ditt jobb? För mig låter det som en dröm, men de flesta man pratar med som reser i jobbet hävdar bestämt att DET kunde de klara sig utan? Det är svårt det där med att leva lite med kappsäcken packad, så att säga. Inte kunna rota sig riktigt, för snart kanske det bär i väg igen... Vi har nog bestämt oss för att vi stannar här. SEN vet man ju aldrig. Men bara att ha den ron känns viktig för mig.
Samtidigt är det roligt o spännande med förändringar! Om det blir Sverige så blir det Göteborg för er skrev du tidigare?? Det är ju en fantastiskt mysig stad, tycker jag! Vi bodde där 2000-2002. När kommer ni bestämma er, tror du??

mammigranten sa...

Håller med Mz.olsson om att Göteborg är en mysig stad, stor, men ändå liten. Bodde där 1998-2002

Härligt med en tur till huvudstaden, skulle jag också vilja göra snart.
Läste hos någon att alla museer är gratis att gå in på, stämmer det?

Anonym sa...

Ha ha, det där med att maken HAR men inte TAR semester stämmer exakt här också!! Han har ju lika mycket semester som i Belgien men det går liksom INTE att ta semester påstår han... Han har lovat TVÅ veckor i sommar, då vi ska till Spanien men det är ju ofta "semester" dvs det ska kollas email, ringas konferenssamtal etc... Längtar tillbaka till Europa då det faktiskt togs mer semester och vi gjorde weekendresor etc.
Hoppas att ni får en härlig helg i Washington!! Vi får ju besök av Desiree och hennes C på fredag + våra mexicanska vänner som redan är här så kryss i taket - maken ska vara ledig på fredag (det kan ju dock ändras i sista sekund...)!!
KRAM!

Anonym sa...

Glömde ju att kommentera på första delen - jaaaa, vi är i exakt samma situation när det gäller framtiden! Vet inte när, var eller hur... men antagligen flytt till Europa i december. Har varken jobb eller hus kvar i Bryssel men O har iaf anställning med kontoret där men inga arbetsuppgifter kvar... Hade det bara bekräftats för hans del och att det blir Bryssel så skulle jag ju kunna börja söka jobb och vi leta bostad. Framförhållning är inte de multinationellas starka sida!

Annika sa...

Förstår att det är jobbigt att inte riktigt veta hur man ska göra i framtiden. Samtidigt är det lite av charmen också, kanske?
Jag vet inte...
Men ja, nu är det en uNDERBAR tid. ALLT är så vackert!
OCH du kommer till DC!!
Vi får väl se om vi kan möta upp. Vore ju KUL!!
Men på lördagen har vi loppis o sen vet jag inte om vi ev åker ngnstans. IF not, ska jag se till att vi kommer in till stan och möter upp med er ngnstans.

OCh ja, svar till mammigranten:
ALLA museer, Smithsonian, är gratis. EN kulturskatt!!!

Kram till dig!!

Jemayá sa...

ojojoj, plötsligt fanns här en hel sida full med inlägg jag inte hade läst (hur kan jag ha glömt att läsa...?! Jag gillar verkligen din stil att skriva!) Tänker ta allt här på en gång nu, så är det lättare att hitta vad du svarat sen :). Grillar - jösses! Jag borde ta ett foto på min stenålders lilla elgrill - sönderrostad lite här och var, men varje år ställer den upp och gör det jag vill den ska göra :). I USA skulle folk säkert vallfärda för att se en så liten sak kalla sig "grill" :)!. Dina båda flickor är verkligen supersöta - eller ja, den äldre börjar bli supersnygg! Det var så jätteroligt inlägg om språk - härlig idé att involvera dottern! Det ser underbart lummigt ut hos er - och fina små blomarrangemang här och var :)! En tid resten jag rätt mycket och märkte att jag började bli rätt "blasé" med det hela. Numera tycker jag att det är jättespännande att åka tåg :). Måste vara jobbigt att kombinera utlandsjobbresor med familj. Är lite nyfiken vad ditt jobb riktigt är! kramar!!

Emmama sa...

Aberdeen är himla fint, det borde ni besöka! :) Kram!

Taina sa...

Mz.olsson:
Jag tyckte det var så skönt att bara få veta att vi kan bo kvar i huset minst ett år till. De hyr ut på 1- eller 2-års basis. Men sedan, vad som händer nästa höst, bör vi ta beslut om innan jul. Det är maken som har utlandskontraktet och det är det som styr allt just nu.
Att resa kan vara kul ibland men när vi bor här blir det så långa resor när jag ska till Europa. Blir ju borta en hel vecka i taget för att klumpa ihop enheter. Sparar på krutet ;)

Mammigranten:
Göteborg ÄR en jättefin stad! Har varit där ganska mycket men aldrig bott. Storleken passar mig bra.

Angående museèrna så är de gratis enligt Annika. Bra va?

petchie:
Vet du, Maken ska inte ens följa med till Sverige i sommar!!!! Han ska stanna här och fiska en vecka med en kompis från Sverige och sedan ska han jobba! Det är ju så man storknar!

Vi sitter verkligen i samma båt. Som expat har du ju inte kvar din gamla tjänst utan åker tillbaka till, ja vad? Om det inte blir en annan utlandstjänst någon annanstans. Framtiden får utvisa...
Kram!

Annika:
Jag uppskattar verkligen att få vara här! En sådan erfarenhet både för mig och barnen. Maken också då rå ;)
Kanske jag kommer på loppisen! HAHA!

OM du får tid så vore det kul att bara få säga hej och verkligen SE dig. IRL!!!!

Panik, jag har inte börjat planera vad vi vill se och göra när vi kommer dit. Den andra familjen som möter upp oss där är säkert pålästa,
Skickar dig mitt nummer på emailen. Har fått en ny mibil idag och väntar på att få allt inställt på den enligt företagets regler först.
Kramen!!!

Jemaya:
Tackar, tackar!
Jag skulle verkligen vilja se en bild på din grill så kan jag visa amrisarna den! Så här gör vi i Finland! Typ.
Minstingen är en riktig liten teaterapa. Inte alls lik sin storasyster som är mer den blyga varianten. Så hon ställer gärna upp på mammas upptåg och leker modell! Bra va?
Vi är ju här på Makens utlandskontrakt. Men jag jobbar åt samma företag men inom en annan division. Jag har jobbat åt det här företaget i 18 år och sysslar framförallt med att utveckla ledningssystem inom kvalitet. Just nu gäller det att få ihop flera enheter, som finns spridda i olika länder att anamma samma system. Den kulturella biten är riktigt intressant och jag älskar verkligen att jobba med människor i olika delar av världen. Hur lika vi än är så är vi väldigt olika ändå...
Kramen!!!

Emma:
Det skulle gärna vilja göra. Tiden Emma. Tiden!!!
Men man vet aldrig ;)
Kramen!

Amy sa...

Hälsa Obama från mig. ;-)

Anna, Fair and True sa...

Amerikanarna måste verkligen lära sig att ta semester! Det räcker inte ta ta 2 månader var tredje år!

Taina sa...

Amy:
Självklart ska jag göra det!!!

Anna, Fair and True:
Man skulle ju kunna tro att det är så effektivt här, men så är det ju inte riktigt. De stunder de är på arbetet är ju inte den mest effektiva jag har sett.De har mycket folk på många ställen. Och en jäkla byråkrati! Men sedan är de ju oftast väldig service inriktade och DET gillar jag!
Kram!

alegni sa...

så fantastiskt vackert "ditt" träd är! jag förstår att folk vallfärdar dit o tittar på det!
resor... ibland tänker jag att det vore roligt att åka bort någonstans, men sen när det kommer till kritan satsar jag hellre pengar på annat. jag trivs så bra hemma o på vår sommarstuga o behöver inget mer just nu. i ungdomen reste jag en del, så jag har väl fått min del av det goda, so far.
maken har också rest massor i jobbet, så han är glad att jag är en hemmakatt ;)
kraaam

anna of sweden sa...

Det där med att resa är inte så lätt när man har barnen i amerikansk skola. De är ju aldrig lediga ...

Vad mysigt med en sväng till DC! Och så en sväng inom operationssalen i Philly och säga hej till mig på vägen. Det blir bra det. :)

underytanjag sa...

Jobbigt med ovisshet tycker jag. Stanna eller åka. Speciellt med barn inblandade. Samtidigt så svårt att fatta beslut så för mig är det enklare att inte få välja själv. Skönt att ni slipper flytta närmsta året iaf,kram!

Taina sa...

Ingela:
Visst är trädet vackert! Intill trädet har vi den Farmington River där man ofta lägger i kanoter eller kayaker.
Borta bra men hemma bäst heter det ju ;)
Kramen!

Anna;
Vi har fått ta ledigt åt barnen denna fredag. Måndag är ju helgdag. Tonåringen vill helst undvika all extra ledighet eftersom det blir så mycket att ta igen senare. Stackrarna.
Skulle tiden finnas så skulle jag givetvis vara där i operationssalen. Och kanske assistera lite, hihi. Det slutar väl med att jag ger mig själv lite lustgas sittandes i ett hörn :D

underytanjag:
Just nu vill jag inte ens tänka på en flytt. Det är svårt att låta bli dock. Ett år går så fort. Visst blir det mer komplicerat med barn. Jag hoppas vi kan stanna till 2011, för då får Isabella examen från high school.
Kramen!

Jenny sa...

Det är jobbigt det där med kappsäckskänsla. Vi säger ju hela tiden att vi ska flytta "hem" till Sverige "om två år", men det har vi sagt så länge att nu säger vi ingenting ;-). vi får väl se vart det bär av i framtiden, jag trivs ju så fantastiskt bra här i Charlotte just nu att jag inte vill flytta nånstans alls - utom möjligtvis till DC, staden i mitt hjärta. Så njut av en härligt långhelg!! Här har vi skoldag på Memorial day, eftersom idioterna tyckte att det var den bästa dagen att läsa in en snowday på. Go figure! Kram!