fredag 8 maj 2009

Show & Tell : Buffébordet


Steg 1: Klara, färdiga, gåååååååååååå! Eller rättare sagt spriiiiiing! Släng av dig väskan på stolen, som för övrigt saknar knopp, så väskan ramlar ner på golvet. Lämna den kvar på golvet. Sparka den gärna lite under bordet, så den inte syns. Håll i med ena handen på stolen men SÄTT DIG FÖR GUDS SKULL INTE! Visa att du inte hinner. Du ska vara FÖRST! Snurra på huvudet, likt en uggla och försök få ögonkontakt med en-som-ska-kolla-att-du-valt-rätt-bord. När du väl lyckats få ögonkontakt, SLÄPP INTE blicken. STIRRA så ögonen nästan håller på att trilla ur. De kommer på så vis att fungera som magneter och en person närmar sig ditt bord, tar din lapp och bockar för att bordet är nu upptaget. Av dig.

Steg 2: Du har inte tid NU att fundera var allt finns. Det ska du ha läst på innan eller skaffat dig en vana. Ibland möblerar de om, de där jävlarna. Plötsligt får du en överraskning när du tror att du står vid ett visst ställe och ska plocka åt dig och du märker att du hamnat vid typ barnbordet! Behåll lugnet. Visa ingen att du gör fel. Be cool. Snabb rekognisering om en eventuell förändring. Programmera och ny taktik. Plocka fram plan B. Precis som Gunde Svan. Han hade ALLTID en Plan B för oförutsedda händelser.

Armbågarna ska vara vässade. Ha gärna ett tåligt klädesplagg. Lappar på armbågarna är bra. Kanske lite omoderna, men de är BRA! Strunta i att borsta tänderna innan. Det här är inget raggningstillfälle! Det är ALLVAR! Plocka åt dig minst två tallrikar i taget och ÖS PÅ med ALLT! Glöm inte besticken. De ligger INTE vid bordet. De gjorde de förr. Men innan du kommit fram, ska du ha klart för dig vem som hämtar drycken. Mycket viktig detalj. Barnen är ett bra verktyg. De vet oftast vad mamma vill ha. Gärna skinnlappar på deras armbågar också. Litet tips så här på en fredag.

Steg 3: Inmundiga bara det du gillar. Spotta ut det du inte gillar. Bordsskick? Vem fan bryr sig? Det här är Finlandsbåten och så göööööör man bara! Sedan är det dags för nästa omgång och då är det bara att repetera från steg 2.

Phew! Det ni! Musikantas val av fredagens tema handlar om Gott och Lättlagat på Buffébordet och det tycker jag är ett kanontema för jag har inte mycket till fantasi där inte. Däremot är jag en hejare på att ta åt mig av andras dinglande bufféer! Nu vet jag att det kommer att finnas massor av härliga recept och tips på de flestas inlägg och jag tänkte faktiskt dela med mig av ett recept jag med! Tjälknöl som jag tycker är sååååå enkelt.

Fryst kött (ca 1-1,5 kg) sätts in i ugn, 75 grader. Låt stå där i 12 h.
Koka upp saltlag på 0,5 l vatten, 1,5 dl salt och 1 tsk socker. Låt det svalna.
Lägg i köttklumpen och låt stå i ca 5 timmar.

Vill man, kan man givetvis krydda med andra kryddor. Men jag är ju enkel av mig. Varför krångla till det? Köttet kan sedan skivas i tunna skivor och det är gott. Tycker jag i alla fall.

Ha en underbar helg!

26 kommentarer:

underytanjag sa...

Rolig du! Snodde min receptidé också.. men jag brukar ha i svartpeppar och vitlök i lagen också. Ha en skön helg!

Annika sa...

HAHA!! DET var Finlandbåten i ett nötskal!!
OJ, jag känner igen mig! Fniss!!
Speciellt till frullen på båten som är så god!! DÅ gäller det att få BÄSTA bordet längst fram i fören så att man har utsikt medan man äter den goda frullen, sen börjar man tränga sig med alla andra...och det bufflas ibland, hehe...
Men gott är det!!
NU längtar jag till Finlandsbåten...
HA en jättefin helg!
Ps, jag hade inget matnyttigt att skriva om idag vad gäller temat, så jag hoppade av s&t denna fredag...skrev om lite annat blaj istället.

Mia sa...

Hahahaha, hihihihihi! Underbart! Du är så bra på att skriva! Nu vill jag åka på kryssning bara för att få testa din tips. Tjälknöl har jag aldrig provat men jag vet att mamma ofta gör det och det blir väldigt gott. Hs det gott! Kram!

Taina sa...

underytanjag:
Opps, förlåt. men ditt recept är ju lite annorlunda med extra kryddor i lagen så det hade ju gått bra ändå. Jag har aldrig testat med vitlök. Ska kanske göra det nästa gång?
Ha en fin helg.
Kramen!

Annika:
Visst ÄR det så! Mken tycker jag blir som förbytt när jag kliver in där! Som om jag ska på jakt. men kul är det. Och mätt blir jag :)
Hauskaa viikonloppua!
Kramen!

Mia:
Åk Finlandsbåt och testa! Ja Ja! Så kul. Nu gäller det att vara en tävlingsmänniska.
Ha det gött du med :)
Kramen!

anna of sweden sa...

Hahahahahahaha ..!

thebromanders sa...

Tjälknöl har jag aldrig provat. Blir ju nyfiken förstås...

Saltistjejen sa...

Hahaha Taina! Du ar rolig du!!!!!!!
Och Tjalknol var det lange sedan jag at. Minns att jag gillade det sa kanske ska man teta det. Fast det blir nog senare i ar nar det ar kallt sa man tycker det ar skont att ha ugnen pa i flera timmar. :-)
Kram!!!

Taina sa...

Anna:
Hahaha på dig själv! Så där ÄR det ju! :D

Mz.olsson:
Klart du ska! Om JAG klarar av det så kan ALLA det ;)

Taina sa...

Saltis:
Ja det kanske inte är så kul att ha ugnen på NU! Det börjar bli lite muggy, som Annika skrev tidigare i sitt inlägg. Men du ska absolut prova det. Det är ju så enkelt och inte är det mycket man behöver göra heller :)
Kram på dig!

Fritt ur hjärtat sa...

Ja kära nån, vilken båt som helst faktiskt! Skrattar igenkännande. Maken och jag har slutat med buffé och tar numera a la cart!

Jemayá sa...

Först tänkte jag - men så smart hon är, att välja ett buffébord på restaurang! Läste vidare och blev lite konfunderad...konstig panik över det hela. Efter ytterligare några meningar börjar en igenkänning göra sig påmind :). Häääärligt, Taina!!! Längtar till SVERIGEbåten :) :). kram!

Jemayá sa...

jajo, och "tjälknöl" har jag aldrig hört talas om, inte så riktigt lockande namn...borde pröva någon gång, men oftast kommer jag på att jag ska fixa mat cirka 15 minuter efter att det är matdags :(

Taina sa...

Fritt ur hjärtat:
Jag tror faktiskt de flesta känner igen sig även om man inte bufflat sig fram själv.
A La Cart är inte så dumt men då går man ju miste om en föreställning ;)

Jemaya:
SVERIGEbåten ja! Så ska det heta givetvis. De flesta ägs väl av Svenska rederier nu. Eller?
Tjälknölen lååååter inte så trevligt men den äääääär god. Lek med tanken att du ska ha buffé NU och sedan kommer du på "just ja, det var ju imorgon!"
Kramen!

Västmanländskan sa...

*fniss* - precis så är det ju! Mmm ... tjälknöl. Musikgt. Min mamma brukar göra en jättegod, men nu var det länge sedan jag fick den.

Christel sa...

Tjälknöl har jag inte hört om på många år, det är inte så vanligt i Skåne. Men visst är det ungefär som rostbiff? Konstigt namn, vad tror du det kommer från? Lite kallt och lite halvsnuskigt...?

Taina sa...

Västmanländskan:
Den verkar inte så poppis längre. Ett tecken på att jag börjar bli gammal?

Christel:
Hahaha "lite kallt och snuskigt"! Jag har faktiskt ingen aaaaning var det kommer ifrån. Tycker det är gott att ha på en knäckemacka som nattamat. Och en kall öl till det ;)

Anne sa...

Buffé är gott, jag gillar det också mycket. Haha, det där är Finlandfärjan i ett nötskal. Igenkännande.
Förresten, åker du till Las Vegas nån gång ska du äta buffé. Det är världsklass på den, så oerhört gott och massor av olika teman och hotell att välja på. Bara ett litet tips att sätta bakom örat sådär ifall du åker dit nån gång...
Tjälknöl har jag aldrig gjort, men det låter ju riktigt enkelt!

Millan sa...

Hahahaha vad rolig du ar! Och sakert ar det helt sant ocksa :-). Fast den enda gangen jag akt med finlandsbaten var for ca 15 ar sedan och med ett stort gang kompisar. Jag undrar dock om vi overhuvudtaget at nagot alls under hela resan.......

StrandMamman sa...

Hauskaa, Taina!!!
Jag har nog övergått till a la carte på Sverige(Finlands)båtarna, trivs numera bättre i lugn och ro - oj jag har väl blivit gammal!!

Tack för tipset om tjälknöl, det var många många år sen jag gjorde den sist (dvs då jag var ung...).


Hyvää äitienpäivää!

Anna, Fair and True sa...

Hahaha, du är rolig du! När jag var på Estlandsbåten i slutet av mars så satt det ett ungt par bredvid oss som nog gick efter dina instruktioner. Tyvärr hade det nog ätit några smörgåsbord för många av kroppsstorleken att döma och vi funderade allvarligt på att anmäla dem till Du är vad du äter. Det fanns liksom ingen botten i dem!

Taina sa...

Anne:
Las Vegas vore inte så dumt! Det finns så många platser jag skulle vilja besöka under tiden vi bor här, men semesterdagarna räcker inte riktigt till. En del går ju åt till Sverigeresan i sommar.
Tack för tipset. Nu sitter det bakom örat ;)

Millan:
I mångt och mycket går det till så där. Och är man medveten om det så är det bara kul och man behöver inte irritera sig på någon. Spela med och have fun :)

Strandmamman:
Jag brukar också välja de lugnare alternativen ibland, men barnen (mina verktyg) föredrar smörgåsbordet.
Tjälknöl är ju så enkelt att göra. Jag har då aldrig misslyckats med den!
Hauskaa äitienpäivää till dig med :D

Anna, Fair and True
Ibland blir man faktiskt förvånad över hur mycket en del kan stoppa i sig! Och det är inte alltid så nyttigt heller. Tycker det är synd när ungdomar släppt iväg det för långt. Pratar med mina barn om att äta hälsosamt och om man släpper iväg för långt så kommer det en massa andra fel förutom övervikt så som problem med knäna och ryggen osv. Sedan är vi alla olika konstruerade men vi bär själv ansvar för hur vi ser ut och mår.
Kramen!

Christel sa...

Hej!
Jag har lagt ut en lista om Finland, vågar du titta?

alegni sa...

spot on, taina! jag skulle så hemskt gärna ät båtbuffé, men jag blir illamående av mina metresenärers fasoner o låter bli. ja, jag låter till o med bli att åka båt överhuvudtaget ;)

tjälknöl har jag ätit med aldrig tillagat själv. fast gott är det o inte låter det fasligt svårt heller.

här i landet kallar vi båtarna för sverigebåtar, för de kör ju till sverige :)

kraam

Anonym sa...

Ha ha, jag har aldrig upplevt Finlandsbåtarna men nu vet jag iaf hur jag ska uppföra mig ;-)
Tjälknöl var det år och dar sedan jag åt men gott är det!
Kram!

Taina sa...

Christel:
Jajamensann jag har kikat in och det var HIMLA bra!

Ingela:
Håller med dig att man kan bli lite illamående och det är därför viktigt att vara fokuserad på sin egen tallrik ;)
Förlåt, Sverigebåtar ska det GIVETVIS vara!
Kram!

petchie:
Har du aldrig upplevt Finlandsbåtarna! Det MÅSTE upplevas. Jämför INTE med en Karibienkryssning bara. Kanske som en dålig karaoke version av en sådan i så fall. Ta med dig taktiken du. Den bjuder jag på!
Kram!!

Marianne sa...

Å vad bra, jag har alltid undrat hur man gör Tjälknöl, utan att ta reda på det. Nu vet jag!

Kram!