torsdag 14 maj 2009

Ett par irritationsmoment och något fint

Just nu är fru Olsson lite irriterad. Men bara lite. Det är två saker som suger just nu. Energi alltså. Det första; VAD HÄNDE IGÅR på AMERICAN IDOL? Har en del av de 88 miljoner som röstade fått hjärnblödning? Vad gör Kris Allen i finalen? Tala om det för mig. Här har, är jag övertygad om, alla småflickor, samt någon kåt klimakterietant, röstat på honom. Det måste vara så. Det var ju meningen att Danny och Adam skulle vara i finalen.  Och Adam skulle vinna förstås.

Mera då? Jo skolan. Minstingen, som fyllde 5 år på julaftonen, går i Kindergarten. Vi väntar fortfarande på att skolan ska ge oss information om hur det har gått för henne sedan den senaste Conference (utvecklingssamtal) med fröken, Mrs L. Och rektorn. Inte ett ljud. Inte ett knyst. De hade funderingar på om Minstingen verkligen var mogen för det här och om det skulle vara bra för henne att gå om. Det lät så bra med uppföljning och en riktig evaluation med hjälp av proffs. Under tiden som vi väntat, har jag bett fröken, förlåt Mrs L, påminna vår dotter om att ta med sig läxor hem. Men icke. Hon tycker inte man ska behöva påminna någon! Vad är det för fel? Dessa barn är 5-6 år gamla! Ibland får Minstingen ett ryck och tar med sig papper hem och då har hon samlat på sig en del. Varje dag lyckas fröken producera minst 3 papper, varav en del av dem är läxor. Ja, de har läxor i Kindergarten. Varje dag! De gånger Minstingen inte har hunnit med sina uppgifter under en lektion, fråntas hon "lekminuter" och får således sitta inne medan de andra barnen är ute på rast. Hur i h-ve ska ett barn orka med nästa lektion då? 

Igår hade Minstingen fått Time out eftersom hon hade bett en annan flicka vara tyst, så hon själv kunde höra. Det är nämligen frökens uppgift att hålla ordning på klassen och här skulle Minstingen inte lägga sig i!!!!! Det har gått så långt att fröken inte vill prata med oss och den som lider av detta är vår dotter. Tutorn och dagispersonalen ger henne idel beröm. Hon kan hela alfabetet, hon kan läsa korta meningar, men det tycks inte hjälpa. Till veckan har vi möte, på min begäran, med rektorn. Utan Mrs L. 

Nu till det fina. Nämligen en natur som bara exploderar i grönska! Själv saknar jag helt gröna fingrar. Och det är ju inget nytt. Försökte förresten översätta det direkt här, men det blev lite fel. Green fingers. Det heter Green Thumbs. Jag tycker i alla fall att det är fint med blommor och blader. Just nu är det så otroligt vackert här. Se bara!

Bilden är tagen från vår uppfart. På grannens tomt syns ett blommande Dogwood träd.

Också en vy från vår uppfart. Grönt, grönt, grönt.


Utanför huset blommar Rhododendron i olika omgångar

Konstnären Taina som piffade till det runt en av stenbumlingarna på tomten. 
Hunden är en riktig hund. Han ville nog visa sin finaste sida!

Hahahaha! Här piffade jag till det runt lyktstolpen också. Vad jag kan!

Imponerande Taina. Imponerande.

17 kommentarer:

anna of sweden sa...

Ja, du är piffig du! ;) Särskilt vovven hade du lyckats få till bra.

Men hjälp vad irriterande med skolan. Ibland undrar man ju hur det står till ... Tala om att ta bort glädjen att lära.

Hoppas att det ordnar sig.

Och angående Danny ... äsch jag säger ingenting, jag blir bara deppig ...

Kramelikram från ett grönt och regnigt (surprise!) Philly!

SweFlo sa...

Vad frusterande med en sådan lärare! Verkar ju inte speciellt pedagogiskt... Nu när jag läste det här insåg jag att jag inte heller har hört från skolan. De gjorde ju en tredelad talpedagogisk utvärdering och var så noga med att ha möte om det, och sedan skulel de återkomma med resultat och handlingplan. Men jag ha rinte hört ett knyst! Och dottern som faktiskt såg fram meot talpedagogsbesöken, "de har ju luktklistermärken som man får när man vart där, ju". Hur coolt som helst...

Annika sa...

Usch, Taina...
Vilken pissig lärare, så löjligt.
USCH!!
Och din tös går i KG!!! Inte klokt alltså.
En kompis till mig här i norra VA som har tre pojkar har fått sin beskärda del av smällar genom åren av skolan, och alltid över småsaker. Löjliga små grejjer där rektorn blivit inblandad.
VISST är skolan bra här, men fan vad den har mörka vrår också...
ER nuvarande KG fröken verkar vara en skräcködla!
Det är bara att hoppas innerligt att nästa fröken blir sju resor bättre...

Idol---
Skandal!!
GARVAR åt det du skriver ovan. DU har rätt!!

Vad vackert ni bor!! Och vad fint du gjort runt rabatten!
Hunden ser ut som en modellhund!!
JÄTTEFINT OMRÅDE!!
Idag är det mulet och blååååsigt här. COMCAST killen är här och försöker ta reda på the problem. HOPPAS att han lyckas.

STOR KRAM!!!

Taina sa...

Anna:
Visst är jag?
Jag tror mycket hänger på den där läraren och vi har haft oturen att få henne! Men jag hoppas att rektorn kan hjälpa oss.

Det är så sorgligt att Danny åkte ut. Tänk vilken utklassning Adam kommer att göra nästa vecka. För det kommer väl han att göra?

Vi hade soligt på morgonen och nu är det regn :(
Kramelikram

sweflo;
Opedagogisk till tusen. Hon saknar humor Hon saknar improvisation. Hon var säkert ett mönsterbarn och följer regelboken till punkt och pricka. Vår lilla Liisa är ju lite kavat av sig, typ Pippi Långstrump och det går nog inte hem i hennes klass.
Hoppas det ordnar sig för din dotter. För luktklistermärken vill man ju inte missa!

Annika:
Hon är så otroligt ambitiös så det rinner sirap av henne. Allt är så perfekt och om någon stör hennes rytm så kommer hon ur balans och på så sätt straffar hon dem som inte följer mönstret. Hon började tala om för mig hur barn ska uppfostras!!! Hon är ca 30 år och har ett barn på 2 år. HALLLÅÅÅÅÅ! Det sa jag till rektorn att det här handlar INTE om barnuppfostran utan om skolans inställning till Liisa med en bakgrund som skiljer sig från de andra. Har de inte mer fantasi än så funderar vi på att sätta in henne på Montessori. Det är en kostnadsfråga såklart. Men vad gör man inte för sina barn?

Idol ja! Jag kommer att sitta med vässade fingrar nästa vecka och smsa till tusen så att Adam vinner. Kris är en liten råtta i jämförelse med honom.

Jag gillar det här området. Mycket grönt och lugn gata så barnen kan fritt springa omkring. Ja min då. De andra håller sig på sina uppfarter...
Rabatten, hahaha, jag är inte så konsnärlig men hörde en av grannarna som gick förbi och sa Look at that! Hur tolkar man DET då?

Hunden är en modellhund. Utan bollar :)

Lycka till med Comcast killen!

Kramar!!!!!!

thebromanders sa...

Usch, vad jobbigt med den där läraren!
Nu är i alla fall året snart slut, och hoppas ni har bättre tur nästa år! Jag måste säga att vi har väldigt positiva erfarenheter av skolan här! Den där mrs. L passar inte in i den bilden som jag har fått av lärarna här... låter mer tyskt! Det är nog bra att hoppa över henne o gå direkt till rektorn! Smart!
Så dottern har börjat ett år för tidigt?? Vår 5-åring fyller fem i oktober, han går i pre-school o börjar kindergarten till hösten. Men ÅH, vad mannen har försökt att pusha det. Han tycker att det inte finns nån anledning att hålla honom tillbaka. (för han är ju så smart:D) Jag, å andra sidan, ser ingen anledning till att pusha det! Det är "fine" att vara där han ska vara, och då få vara bland de äldsta. Vår 18-åring är född i september, så han började ett år för tidigt. Det gick ju helt okay, men ibland ångrar jag det. Det hade inte alls varit fel om han hade haft ett år till på sig att mogna lite... det är ju det sociala också, som jag tror spelar en stor roll...

Åh, jag älskar också den sprakande grönskan just nu!! Har inte ett enda grönt finger att skryta med... men älskar när det ser vackert ut:)

Förvånar mig inte om Kris tar hem alltihop... och SÅ himla gullig är han väl ändå inte??

Veronica sa...

Hej!

Tack för besöket och kommentaren inne hos mig :) Vilka fina bilder du visar, det ser såå amerikanskt ut!

Kram

Anna, Fair and True sa...

Nej, vad f*n, är det verkligen så här i amerikanska skolor?? Jag hoppas att det bara är just den här puckade läraren! Jag hoppas det ordnar sig genom mötet med rektorn. Hon är ju så liten och verkar duktig. Man måste ju få leka fortfarande i den åldern. Och en femåring kan ju inte komma ihåg att ta med läxor hem (sedan kanske de inte ens borde ha läxor men det är ju en helt annan fråga). I svenska skolor brukar de ju t o m påminna upp till nian! De sista de ropar när klockan ringt är "kom ihåg läxan x!".

Vackra bilder från ert område!
Kram!

Taina sa...

Mz.olsson:
Jag tror vi har haft otur med vår fröken. Men håll med om att det är tufft i skolan här! Läxor i Kindergarten. Riktiga läxor typ skriva OCH läsa samt matte. Hon kan ju redan triangel, rektangel, romb osv. Inte kunde JAG det vid 5. Här är cut off date 31 december och vi visste ju inte att amerikanska barn var så preppade innan de började Kindergarten. De förväntas ju kunna läsa innan! Hysteriskt. På tisdag får vi höra vad rektorn har att säga.

Jag behöver förresten inga gröna tummar (???) för det tar naturen hand om själv. Så det så!

Veronika:
Kul att du kikade in! Javisst ser det amerikanskt ut. Nu syns ju ingen flagga dock men många hänger gärna upp den. Stolta är de minsann ;)

Anna, Fair & True:
Jag tror också att hon är lite unik. De ggr vi har träffat henne så pratar hon bara om sig själv och hur snabbt hon klarade av skolan och hur mycket jobb hon lägger ner på att sitt läraryrke. Inte ett hårstrå får ligga fel där inte! Jag ser fram emot mötet med rektorn och hoppas innerligt att de har en plan.
Det ÄR fint här i New England.
Kramen!

Saltistjejen sa...

Men vad irriterande!! med läraren! BRA att ni fixat ett möte med rektorn nu. Utan denna inkompetenta lärare. För jo jag tycker honv erakr ikompetent. Att itne vilja hjälpa barnen på bästa vis ÄR att vara inkompetent!
Hoppas det blir ett bra möte med rektorn.

Och du vad fint ni bor! WOW! Vilka ytor! Vilken natur! Härligt!!!

kram!!!

Peter sa...

Var tuff, konkret och tydlig vid mötet med rektorn nästa vecka. Det är uppenbart att den där läraren verkar ha problem. Bara det att hon inte längre pratar med er är ju ett tecken på att allt inte verkar fungera professionellt.

kalaslotta sa...

Nämen vilken skum lärare...

I vår kommunala skola har kidsen inte läxor förrän i second grade..då får vi hem ett läx-pack varje fredag som ska lämnas in kommande fredag. Filip brukar göra sina läxor på lördagen och sen är han klar...väldigt skönt.

När de gillar ens kids så är de så översvallande i sitt beröm, när de inte tycker att de är perfekta så tycker jag att det verkar vanligt med detta "först annonsera problemet sen försvinna" beteendet. Varför liksom?

Ryt lite men tänk på att hon ska gå i skolan ett tag...man vill inte vara känd som "jobbiga familjen" det gynnar ingen framför allt inte ens barn.

Lycka till!

Angående Idol, jag såg uttagningarna och förstod att Danny & Adam skulle hamna i final och har därför medvetet struntat i att titta, tänkte kolla in deras final nästa vecka...ehhh vad fa..n hände? Nu måste Adam vinna annars blir jag häxan surtant!

Kram

alegni sa...

du är helt klart ett trädgårdsproffs!!
jag förstår mig inte på kindergarten i det där landet. varför kan de inte låta barnen leka o vara barn? tids nog blir de mogna att sitta still o lära sig saker. det har man ju sett att amrisarna inte är mer allmänbildade eller smartare bara för att de proppas fulla med information redan i lekåldern...
kraaam!

Taina sa...

Saltis:
Hon är säkert kompetent på papperet men precis som du säger, inte pedagogiskt. Barn får inte vara barn. Jag ser fram emot mötet med rektorn och jag hoppas de kan visa upp en utvärdering med hjälp av dessa proffs, som de lovade vid utvecklingssamtalet. Jag är såååå trött på denna fröken, du anar inte. Hur kan man vara så grym och straffa ett barn hela tiden. Du har ju träffat Minstingen, och visst är lite vild av sig, men hon ÄR ju sådan som person. En riktig Pippi Långstrump!
Nu håller vi tummarna bara.
Kram på dig och jag hoppas vi ses snart igen ;)!

Peter;
Rektorn verkar vara schysst. Men ibland upplever jag att amerikanarna pratar mer än vad de sedan gör i verkligheten. De lovar men sedan händer inget. Jag kommer att vara konkret och har samlat på mig en hel del material.Vi kommer troligtvis låta henne gå om Kindergarten.

KalasLotta:
Jag har tänkt mycket på det där med att inte "ryta" för mycket men samtidigt så kan jag inte sitta och titta på och bara svälja allt. Jag tycker att jag är mild när jag jämför mig med amerikanska föräldrar som är missnöjda. De skräder inte med orden inte!

Ingela:
Tackar, vad snäll du är. Trädgårdsproffs, hahaha!
Du har så rätt. Jag har också läst en undersäkning om skolan och det har konstaterats att amerikanska barn i "småskolan" klarar sig bra i jämförerelse med övriga länder. Däremot när de kommer upp i årskurserna så tippar kurvan. Så det så. Nu är ju det väldigt olika från ort till ort och skola till skola.
Ha en skön helg.
Kram

underytanjag sa...

Åh vad fint du har gjort! Längtar efter våra roddisar som inte kommit igång än. Den där läraren blir man ju sugen på att ge en rejäl käftsmäll alltså.

Marianne sa...

Va?!?!?! Jag blir helt stum! Jag måste läsa vidare till inlägget om samtalet!

Kram!

Anonym sa...

Hmm.
Alltid lärarnas fel. Konstigt. Såvitt jag vet är det föräldrarna som är med vid befruktningen, inte lärarna, sen är det föräldrarna som uppfostrar barnen, inte lärarna. Sen börjar barnen skolan och då är allt lärarnas fel, inte föräldrarnas..... Måste vara befriande att kunna skylla ifrån sig på skolan.... Eller?

Du behöver inte svara, jag kommer inte kika in här i fortsättningen. Tyckte bara att diskussionen var lite ensidig.

Taina sa...

Anonym:
Välkommen in här. Nu kommer du kanske aldrig att läsa detta eftersom du skriver om att du inste ska titta in här mer.

Du tycker alltså att mitt inägg är ensidigt. Men det är så här jag har upplevt det. Givetvis skulle det se annorlunda ut om läraren eller skolan hade fått svar. Nu är det så att denna lärare har tagit time out själv från skolan av olika anledningar.

Min mening var inte att skylla bara på skolan. Givetvis är vi föräldrar ansvariga för uppfostran. Men i det här fallet begick skolan flera fel eftersom vår dotter inte gavs den hjälp hon skulle ha från början. Detta är nu tillrättalagt och den nya starten, på samma skola har börjat bra.

Du är så välkommen igen.

Mvh
Taina