torsdag 25 augusti 2011

Extreme Couponing

På grund av mycket arbete just nu, så blir det lite si och så med att svara på kommentarer och att kommentera. Inte för att jag jobbar dygnet runt, men på kvällarna vill jag gärna ägna åt annat än datorn.

Idag tänkte jag berätta lite om ett tillfälligt köpstopp i den Olssonska Familjen. Jepp, så är det! Har ni tänkt på hur det konsumeras lite väl i "onödan"? Vi handlar sånt som vi egentligen inte behöver, men det är kul eller gott eller "bara för att". Kanske det här med överkonsumtion bara gäller mig, men jag skäms inte för att erkänna att jag varit lite av en "slösa".

Det är givetvis inte total köpstopp, för mat måste vi ju ha samt andra nödvändigheter så som skolmateriel, kläder (bara för att man vuxit ur de gamla). Vad gäller maten, så ska den lagas hemma och inte letas upp på någon restaurang för att det är bekvämt att sitta ner och låta någon annan laga den åt den och sedan betala minst det dubbla mot vad den skulle ha kosta om vi skulle ha lagat den själv. Jag kan också avslöja att jag är ganska duktig på "Couponing". Inte Extreme Couponing, utan mer en Normal Couponing. Jag har svårt att förstå de här som går till överdrift och går och handlar ALLT bara för att det finns en kupong. Vad fan ska jag med 100 balar av hushållssrullar? Och var ska de i så fall lagras?

Så här gör vi, eller jag rättare sagt; På söndagar tar jag fram mitt lilla kartotek med namn på inköpsställen. Jag sorterar ut alla kuponger med överskriden utgångsdatum, lägger i nya samt gör en inköpslista på vad vi behöver under veckan. Tar fram eventuella kuponger till inköpen. Jag styr inte mina inköp efter kuponger utan efter behov för veckan. Och om det sedan finns kupong på just den varan så använder jag givetvis den. Låter lite trist kanske, men JAG tycker det är värt det!

Förresten, nu kom jag på en sak. De varnar ju för Irene och vad hon kan ställa till med här i Connecticut. Vi ska visst förbereda oss och på nyheterna ges råd om att bunkra upp med vatten, torrvaror och batterier till ficklampor. OM hon nu kommer in till kusten, så är strömmen, med största sannolikhet, puts väck. Kanske jag behöver alla 100 balar av hushållspapper i alla fall? Jag menar, om vi blir strömlösa så kan jag ju inte använda tvättmaskinen, så hushållspapper skulle i så fall kunna användas som substitut åt handdukar? Nu får ni ursäkta mig, men här ska klippas nya kuponger...

11 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Vettigt att pausa lite och inte bara handla för att det finns mycket och billigare. Har definitivt gått i den fällan här!
Vi couponar också men i lagom dos. Det kan bli riktigt bra med rabatt och vissa grejer gillar jag att ha mycket av.

Couponing is smart!

Kram!

olgakatt sa...

Har nog fått intrycket att man USA har mer kupongfnatt än här i Sverige. Ett tag för några år sedan hade min ICA butik en bra strategi : de hade kuponger vid kassan och tog fram en om man hade nåt i korgen som var kupongmässigt. Numera har Ica ett bättre system, ens kort laddas med rabatterade varor. Man slipper kuponger och jag vet aldrig vad som är rabatterat. Köper jag nåt som är det, så tack för det, men man lockas aldrig att välja nåt man inte behöver.

Taina sa...

Lotta: Lagom dos är bäst! Men för vår del är köpstoppet den stora grejen just nu. Känner att det lätt bär iväg annars av ren slapphet. Att sedan använda kuponger är bara bonus på det.

Kram kram

Olgakatt: Kanske det? Här har de också rabatterna laddade på korten på många ställen. Men så finns det sk "generella" kuponger som går att använda i vilken butik som helst. Vi har även ett system där du kan scanna ditt kort när du kommer in i butiken och så ser du vad det är rabatt på just den dagen och så kan du printa ut kupongerna där och då. Jag tror ICA har samma system om jag inte minns fel.

Camilla sa...

Ja, det här med kuponger ja. Vissa köper ju som galningar vare sig de behöver grejerna eller inte bara för att dte finns en liten kupong. DET kallar jag inte att spara. Mycket bättre att göra som du Taina:)
Tack och lov slipper vi ju de flesta kupongerna här hemma i Svedala. Bara att dra kortet på Ica o det hela är aktiverat. Smidigt tycker jag.

Den där orkanen verkar ju inte så trevlig. Skojade med T och sa att den nog kan bli riktigt med riv i, då den delar namn med min mamma. Hon är jättesnäll, men det finns riv i henne;)
Då säger han att det var en orkan som hette Camilla som inte heller gick av för hackor. Så bunkra upp:)

Kram

Desiree sa...

Ja det är nog mer kuponger i USA än i sverige. Så lagom couponing låter vettigt. Självklart ska man bara utnyttja de kuponger på saker man ändå tänkt köpa/behöver så att man inte köper på sig onödigt bara för att man har en kupong. Jag kör med veckohandling av mat. Tror man spar både tid och pengar på det sättet istället för att småhandla varje dag alltid finns det ju något man frestas av att köpa i butiken då man är inne i den så minimerar man tillfällena så blir det mindre fara för lockelser. Hur funkar det på jobbet för dig, går de flesta ut och äter tillsammans eller äter man var och en för sig framför datorn? Eller är det så att du mest jobbar hemifrån då du inte är ute på resande fot? Vi lagar faktiskt middag varje kväll och ser till att det blir lunchlådor till nästa dag. Kan kännas präktigt men ändå så vettigt
Hoppas orkanen inte ställer till det allt för mycket.
Kram!

Petchie75 sa...

Låter väldigt vettigt med ett relativt köpstopp!
Förresten, min svärmor använder inte handdukar / badlakan utan bara hushållspapper!!?? Det var iaf vad hon förklarade för mig när hon var på besök i PR, hon tyckte det var mycket mer hygieniskt!? Som tur är får vi badlakan när vi är i Spanien (men hon tvättar dem efter 2 dagar). Har jag sagt att jag tycker att min svärmor är lite galen? ;-)
Lycka till med Irene, och kupongerna!
Kram

Sparkling sa...

Haha du e rolig du =)

Melting Pot sa...

Indien är ett kuponglöst land, men de älskar extraerbjudanden, typ 5% discount eller "Hyper offer, 1 kg onion 16 rs istället för 17" (14 öre rabatt) och så ALLTID *conditions apply. Slutar alltid med att man inte uppfyller kraven och inte får rabatten. Smart va?
Trevlig helg! Kram

Duktiga Tjejen sa...

Hoppas Irene skonar er!

Jag brukar försöka shoppa MER. Fast inte onödiga saker, förståss. Och många böcker blir det när jag tänker efter... Frågan är väl anledningen till köpstopp? Miljön är ett vettigt argument, men då man man ju istället bestämma sig för att bara shoppa miljövänligt och ekologiskt (och inte onödigt). Typ att second hand alltid är okej. Och närproducerat.

Duktiga Tjejen sa...

Ps. Jag utnyttjar nästan alltid kuponger och rabatter här i Sverige!

Anna, Fair and True sa...

Har du en gullig lite låda för kuponger också? :)