onsdag 15 april 2009

Cut the crap

Är det en film jag lever i? En som spolas fram så där snabbt med snabb-spolnings-knappen. När jag sätter mig ner så snurrar allt och jag försöker, ja jag försöker verkligen, reflektera över det som hänt under dagen. Och det är då jag ser alla händelser susa in, förbi och poff-borta! Reaktionen? Den uteblir för stunden och kommer senare. Allt samlas ihop och det kan lätt bli kaos. I alla fall i mitt huvud.

Läste Peters inlägg igår om vardagen och rutiner. Jag vill påstå att jag är en rutinmänniska. Jag tycker faktiskt om rutiner. Det skapar en sorts ordning. Jag älskar också spontanitet. Tokiga infall helt enkelt. Tisdagar är en knepig dag för mig. Hur jag än vrider och vänder, så är arselet där bak. Tur är väl det. Men vad jag menar är, jag försöker verkligen planera och göra allt som jag ska, typ stiga-upp, väcka-barn, fixa-frukost, ut-med-hunden, skjutsa-till-dagis, jobba och allt-det-där. Men sedan händer det något. ALLTID på en tisdag. Inga stora händelser, men triljoner händelser och det är då livet snurrar fort.

Än en gång hade Fru Olsson lyckats klämma in ett tandläkarbesök. På en tisdag. Jag fattar inte hur det går till. Dagen är som en jävla magnet! Kläm in så mycket du kan så kan du vila resten av veckan. HA! Den dagen, just DEN DAGEN, blir Minstingen sjuk igen. Så trist för henne. Fever is back! Fru Olsson förvandlas till Doktor Olsson. Febertermometer in. Febertermometer ut. Servera dricka. Vädra. Byta om till svalare pyjamas. Ringa runt halva USA om hennes frånvaro, typ skolan, dagis, skolskjuts från dagis till skolan. Till sist beställa tid hos Farbror Doktorn. Igen.

Mitt tandläkarbesök var beräknat till 90 minuter. Cut the crap, Mr Tandläkare. Jag vill inte bli upplyst om alla detaljer denna gång. Borra och byt ut skiten! Amalgamet. Sagt och gjort. Det tog 85 minuter!

Drog iväg med Minstingen till Farbror Doktorn. Febern uppe i 39,4. She is not sick, säger han! Vaddå she-is-not-sick, tänker jag? Är du sjuk själv? Han tittade på mig och insåg att här satt en kvinna som snart skulle börja vråååååla om det inte kom en bra förklaring till dessa febertoppar! Vad han menade var, hon är inte förkyld, öronen ser bra ut, lungorna låter bra osv. Det blev ett blodprov. Jag, experten, försökte förklara att In-Sweden-we-always-take-the-sänkan. Och vad heter det på engelska då? Så idag ska vi få resultatet. Cut the crap och ge en grundlig förklaring Farbror Doktorn.

Property managern för huset hade också valt tisdagen och skickade hit en handy-man. Och han gillar att prata. Cut the crap och fixa brädan som hänger löst, ta bort moss-skiten på taket, fixa trappsteget som känns som ett jättekliv annars. HA! Jim, eller James eller Joe (alla heter ju så här) eller vad han nu heter, kom i alla fall in och började prata om hundar. Hundprat! Cut the crap!!

Satt en stund och jobbade och då kommer det en person från US CENSUS BUREAU, typ statistiska centralbyrån, och ska göra en undersökning. Inte NU, tänkte jag! Phew, hon skulle inte göra den nu, utan bara lämna in ett papper, som beskriver den kommande undersökningen. Bra! HA! Hon började förklara den kommande undersökningen. I detalj. Men vad ÄR nu detta, tänkte jag? Är det någon som driver med mig. Cut the crap!

Dagen gick i rasande fart och det blev till att sitta och jobba fram till American Idol. Ah, njuta en stund. Trodde jag. Vi har ju huset fullt. Trevligt i och för sig, men just då, under Idol, måste det vara tyst. Lugnt. Inga störningsmoment. MEN ALLA TYCKTES HA VÄRLDENS VIKTIGASTE SAK ATT SÄGA JUST DÅ!

Cut the crap

Lugn Taina. Lugn

9 kommentarer:

anna of sweden sa...

Åh, Taina, vilket underbart inlägg. För mig alltså. Du verkar ju ha lite för mycket crap just nu.

Stackars lilla minstingen. Vad bra att du lärde Doktor Läkaren att vi always-take-the-sänkan in Sweden! :)

Många kramelikramar!

Peter sa...

Bra skrivet. Jag känner igen mig. Mycket. Ibland känns det som vissa dagar är som maratonlopp. Dina tisdagar verkar vara åt det hållet. Cut the crap-teorin låter bra, men problemet är ju att det inte går att ta genvägar i maraton. Det är inte tillåtet. Så vad göra? Att sprida ut aktiviteterna är ett sätt. Istället för en helmara i veckan, kuta två eller tre. Säga ifråm. skjuta upp när det går att skjuta upp. Be om en annan tid hos tandläkaren. Ett annat sätt är att helt enkelt ta tjuren vid hornen, kämpa igenom dagen i våldsamt tempo och sedan tillåta sig att känna stolthet efteråt; Fan vad jag varit duktig i dag!
Men det var 17 också var det är synd om minstingen - krya på henne!

underytanjag sa...

Åh, fick mig ett gott skratt.. igen! Känner verkligen igen det där med hallåå skippa skitsnacket och bara GÖR det ni ska.. man blir SÅ frustrerad! Kram!

thebromanders sa...

Det är nåt med dig o tisdagar, helt klart!!
Men väldigt underhållande för oss:)
Hoppas verkligen det ordnar sig med minstingen... min 5-åring får feber väldigt lätt o sen blir det inget mer... så är han bra på en dag...

Anna, Fair and True sa...

Du kanske borde kontakta någon amerikansk student som vill tjäna lite extra pengar och ha en extra hand på tisdagar?

Saltistjejen sa...

Haha som vanligt berättar du så målande att jag liksom "är där" när det händer! :-)
Underbar läsning!
SÅÅÅ skönt att se att fler än jag har det lite småkaotiskt till och från!
Kramar!!

Annika sa...

Cut the CRAP is damn right, Taina!!!
Vilken magnettisdag, honey!
;-) Kul läsning för oss som inte hade så mkt crap.
OJ, hoppas det gick bra för lilltjejen. Tycker allt att hon har varit med om lite för mkt redan...
Hoppas din onsdag är lugnare...
KRAMAR!!

alegni sa...

ibland undrar man om det inte ändå är skönare med finnar som "ei puhu eikä pussaa" ;)
kram

Taina sa...

Anna:
Det blir lite mycket ibland. Tyvärr. Men så verkar mitt liv vara. Get used to it. Ja, vad heter sänka på engelska? Måste googla.
Kramelikram

Peter:
Du har så rätt så. Inga genvägar. Men ibland är jag inte så praktisk, logisk eller förutseende och då bara blir det så här.
Ja Minstingens febertoppar är ett mysterium. Även för Farbror Doktorn.

Underytan:
PRECIS! Cut the crap och gör det du ska! Frustrerad är bara förnamnet...hihi.
Kramen

Mz.olsson:
Jag har gått och funderat på om jag ska byta namn på tisdagarna i min almanacka!
Jasså får han också feber utan några andra symptom? Skumt...

Anna, Fair and True:
Nu är jag ju finne. I kropp och själ. Här ska man inte klaga (vilket jag i och för sig gör) och bara kämpa på. Du vet den finska sisun. Fixa och trixa och håll uuuuut. Det går över. Sägs det. Men tack för tipset ;)
Kram

Saltis:
Det hör väl till småbarnsfamiljer antar jag. Men jag är för gammal! Ibland underlättar det att läsa andras kaotiska tillvaro och upptäcka att det ser nog likadant ut hos alla ;)
Kram!

Annika:
Magnettisdag! BRA NAMN! Kanske jag ska döpa om den till det? Men This is my life. Som jag har sagt tidigare, det är väl bara att se det som ett normaltillstånd för mig. Hahaha!
Ja, Minstingen har varit mycket sjuk den senaste tiden. Och det märks. Hon är blek och trött. Stackaren. Nå vi ska vl se till att det blir en ändring på det!
Kram på dig ystäväni!

Ingela:
HELT RÄTT! Ibland önskar jag det var lite mer finne i alla människor! Inga krusiduller här inte! HAHA!
Kramen