tisdag 6 mars 2012

Hur går det med husköpet?

Ja, det är ju frågan. Hur går det? Dagen D närmar sig, dvs Closing. Igår var jag till vår Mortgage guy för hundrafemtielfte gången. Han skulle ha ännu mer bevis på var pengarna till handpenningen kommer ifrån. Sedan ville han se de senaste tre löneutbetalningarna. Har vi jobbet kvar så att vi kan betala lånet sedan?

När jag klev in på fastighetsmäklarkontoret vid lunch så möttes jag av en ganska typisk bild här. Lunch intages vid egna arbetsplatser. Fikabord är väl ett svenskt påfund? Nä här sitter de och slafsar på sin lunch bland alla papper. Och vår Mortgage Guy hade miljoner papper på bordet samt tre datorer igång. Mitt i allt låg något oidentifierbart, kanske en macka. Men han såg lika glad ut för det. I Sverige hade han lämnat skrivbordet, gått till den avsedda matplatsen som företag ofta måste se till att det finns.

I alla fall så blev han glad när jag kom, slängde bakåt med huvudet så luggen skulle hamna rätt. Flinade och lite mat stack fram mellan tänderna. "Sorry...", började jag med, men han tog snabbt tag i min hand och kastade sig över alla papper jag hade med mig. Kopieringsmaskinen gick varm. Än en gång. Därefter ville han veta om jag kontaktat någon Insurance Guy. Dessa jävla guys, tänkte jag! Måste jag göra det redan NU? Jag har ju inte köpt huset än! Jo, det måste vara klart FÖRE closing samt att det ska visas bevis på att jag har betalat försäkringen ETT ÅR FRAMÅT! Eh? Men om något går fel, får jag tillbaka pengarna då? Jaja, får väl ta tag i det där idag mitt i allt jobb. Dessutom måste jag ringa vår advokat och fråga om klockslaget på Closing Dagen. Det är visst han som bestämmer. Om han råkar vara upptagen just den dagen så kan han flytta på datumet. Bara så där. Men jag som ska åka till Sverige dagen efter och Jonas råkar vara hemma just den dagen, så det finns inte mycket att spela på. Give me a break! Tur att jag har lågt blodtryck. Har haft i alla fall.

Vet ni vad jag också måste fixa? Eftersom våra Green Card inte är klara och just nu har vi ingen aning om NÄR det blir heller, så måste mitt Employment Authorization Card förnyas. Fick dra iväg för att ta två nya passfoton, fylla i miljoner andra dokument och sedan gå på posten och skicka det här till en annan advokat. Ja ni ser, man skulle ha varit advokat i det här landet!

Om jag börjat packa? Vad tror ni? Kolla här:

Nu tror ni jag har börjat va?

Njae inte riktigt. Scoutkakorna har nämligen anlänt.

Och Liisa lyckades bra med sitt uppdrag och en del av kvällen fick således ägnas åt sortering. Ugh! Imorgon ska de levereras och Liisa har inget körkort och Jonas är inte hemma...

När kakorna var sorterade skulle vi pyssla med skolprojektet och jag är så glad för internet så jag slipper släpa oss till ett bibliotek och sitta där och bläddra i stora böcker. Det är kul med sådana här projekt och lyssna på vad Liisa tycker är viktigt att ta med i sin beskrivning om Mule deer. Hon ville gärna börja med att berätta att de rör på öronen hela tiden. Jaha?

Vi avslutade med en good smoothie. Mums!

Idag är det Super Tuesday. Tänk att det har jag varje vecka, men politikerna har bara en sådan var fjärde år. Idag infaller den!

8 kommentarer:

Katarina sa...

Taina, det går ju framåt, än om det kanske känns som det går alldeles för sakta för dig. Själva processen verkar vara byråkratisk och under vägen verkar det finnas många som ska tjäna pengar på er.. Eller?

Jag som trodde du börjat samla på dig kartonger, men det är kankse svenskt? amerikaner har lite ledigt så de kankse måste leja packare och bärare, är det så?

Jag har hört att man drar förbi Wallmart var det nu var... och plockar med sig hem arbetskraft, vet ej om det är så idag hos er, men många roliga men bedrövliga historier har man fått ta del av.. Hmm.

Ser gott ut mer bären i den färgglada mixern!

alegni sa...

ja herregud, det är nog tur att du har lågt blodtryck, taina!
ha det skoj med finnarna och lycka till med husköpet!
KRAM

Saltistjejen sa...

Kära Taina!!! Jag är så imponerad av att du orkar hålla HUMÖRET PÅ TOPP under all denna press och stress. Jag bockar och bugar. Själv hade jag nog varit en liten djävul..! ;-)
Hoppas SÅ att det här ska gå vägen nu med alla era guys och papper och annat. Plus det där med advokat DET är helt rätt. I detta landet skulle man varit advokat. Det finns helt klart en orsak till att så många väljer 3-årig law school istället för typ 6-års Med-school här. Snacka om att det blir skillnader i studieskulder (i detta land kostar ju tuition fees tusentals dollar per termin...) Och som nybliven advokat kan du tjäna bra med pengar men som nyutexaminerad läkare har du flera år av inte så hög lön....
Lycka till med ditt EAC också!! Alla dessa papper...!!!!!
Haha så mycket kakor! Wow! Hur säljer hon dem? Går hon runt och knackar dörr??
Och du jag vet banne mig inte vad Super Tuesday är... Enlighten me. Please! men det är ingen brådska. Du kan andas först. Och kontakta alla dina guys och lawyers och kakköpare! :-)
KRAAAAM!

Desiree sa...

Jag håller tummarna och hoppas att allt går igenom som det ska med alla guys. Shit du förtjänar att få pusta ut snart och fira husköpet. Beundrar dig starkt för att du pallar med alla dessa guys och papper som måste fixas (men har man inget val så är det väl bara att bita ihop som du gör). Måste Jonas vara med closing day för att ni båda måste skriva på alla papper och kontrakt? Hoppas det inte krockar med någon resa för honom och att dagen D blir förflyttad. Hoppas det ordnar sig på ett smidigt sätt med arbetsintyget inför green card och allt sådant. Typiskt att allt liksom tycks hända med en gång.
Du milde vad med kakor Liisa har fått att sälja. Låt oss hoppas att de säljer som smör i solsken. Jag gillar en av Edy´s glass sorter som innehåller just girl scouts samoas kakbitar. Smoothien ser ut att var en smarrig vitaminbomb.
Simma lungt Taina.
Kram!

Charlie sa ... sa...

Packa är bra!

Det går ju stadigt framåt här. Ja, förutom den här superbyråkratiska processen med alla pappirer.

Det ska vara en finska för att hålla sig cool och stabil i det här läget. Men som jag vidhåller...snart är det vinet framför brasan och då är allt det här glömt ;)

Kramkram!

Ingmarie sa...

Du milde tid! Finns det något land i världen med så mycket byråkrati? Fast det är i och för sig inte så himla enkelt i Sverige heller. Beundrar alla invandrare som klarar sig igenom alla våra instanser. För att inte tala om starta egna företag. JAG tycker det är en djungel och då kan jag ju ändå språket hyfsat bra. (Fast byråkratispråket är det nog bara byråkraterna som kan...?)

HeLena sa...

Ja, Taina det är tur att det rör på sig annars kanske du skulle få tråkigt;). Men jag har en känsla av att du gillar när det "går-för-fullt-hela-tiden", där är vi nog rätt lika. Fast det gör inget om vi hinner andas lite i allt det där. Hoppas Supertisdagen varit toppen.
Kramar!

Annika sa...

Ja, vilken byråkrati det ÄR!!
Jag minns en familj som bodde här en ggn som köpte hus, precis som ni utan GC på hand. Svenskar.
Vilka turer det var innan de fick nyckeln i sin hand.
TUR att du är finska och pallar detta tryck!!
Guys, guys överallt.
PUST!!!
Men Girl Scout Cookies har ni och de är ju goda iaf :-)
Men du får leverera dem.
Styrkekramar!!