onsdag 2 mars 2011

Letter Day Calendar

Begreppet för mig är inte nytt längre, men jag har fortfarande lite svårt för det. Men i början var jag övertygad om att blondiner med blå ögon är korkade för jag fattade absolut noll när Liisa kom hem från skolan med "Letter Day Calendar". Så här ser den ut:


Varje dag består inte bara av en siffra utan även en bokstav. Jag struntade i det och trodde det var hemliga koder, som lärarna använde. I vanliga fall är jag riktigt nyfiken, men med mängden papper som skickas hem med barnen varje dag måste du lära dig att prioritera.

Efter ett tag fick jag påminnelser om att Liisa skulle ha "sneakers" med sig till gympan. Det var väl bara att ta reda på vilken dag de har gymnastik, tänkte jag och mailade fröken. Fick då ett svar tillbaka om att jag skulle kolla på Letter Day Calendar. Och det gjorde jag men var sjutton stod det om gymnastik? Kalendern var ju för hela skolan. Hade jag missat seminariet om "den hemliga koden"? Fick kontakta fröken igen och fråga hur jag tolkar kalendern! DÅ kände jag mig urkorkad. Jag med mitt blonda hår (ja ja liiite fake blond, so what) och mina blå ögon. Men snäll som hon var, bad hon mig kolla på en av de miljoner lappar vi fått med oss hem och där skulle jag hitta lösningen. Lösningen? För det första var det obegripligt för mig varför hon inte bara talade om vilka dagar de hade gympa och för det andra så hade de skapat ett hemligt språk.
Ok, jag hittade lappen och såg då detta:



Där fanns den! Lösningen! Jag började titta på bokstäverna och såg ingen logik i det hela. Trodde i min enfald att gym skulle kanske ha bokstaven G och musik M osv. Nähä, så enkelt ska vi inte göra det! Dessutom ska vi ha TVÅ bokstäver, så ibland står det A på en dag då det är gymnastik och D en annan dag. Tänk om de hade haft EN bokstav för dessa ämnen, vad mycket lättare det skulle vara att komma ihåg det. Det verkar dessutom vara ett rullande schema, men så långt i min forskning av hur de pusslat ihop den här Letter Day Calendar har jag inte kommit än.

Tur att Liisa verkar fatta saker och ting lite bättre. Hon är ju trots allt blond och blåögd hon med. För det här är vad hon fick med sig hem igår. Tio stycken smileys!



Nä, jag ska nog ägna mig åt ledningssystem och processkartor. Betydligt enklare, om du frågar mig!

14 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Klokt beslut Taina!
Man skall ägna sig åt det man fattar och låta hästen tänka som har stort huvud:D. Man får hoppas att den inte har ljus man och blåa ögon...
kram från Karin som skulle ha varit lika frågande som du men så är jag ju blond jag också
(alltså, det hänger tydligen på håret)

Taina sa...

Karin:
Det hänger nog på håret. I alla fall ibland. men jag måste säga att ibland har jag svårt att begripa den amerikanska logiken. Men det är som jag brukar säga till mina barn att "Inget är rätt eller fel, det är bara annorlunda". Typ det Annika skriver om idag. Man vänjer sig. Vid vissa saker i alla fall. Men ibland undrar jag HUR de tänker egentligen...

KRAM

Saltistjejen sa...

Hahaaa! Du det låter som Liisa har en väl krypterad kod på sitt schema! ;-) Tur du listat ut när gympan är ändå så hon kan ha sneakers då och inte säg målarrock....
KRAM!

Desiree sa...

Shit vad komplicerat! Jag hade inte heller fattat fast jag inte är blond. Hade precis som du stått där som ett frågetecken. Varför inte bara ha ett vanligt simpelt schema? Tur att ni kunde klura ut det här tillsammans du och Lisa.
Kram!

Katarina sa...

Ha, ha. Det där var inte lätt! Jag förstår att du kände dig dum då du fick återkomma till läraren för att frågan om hur schemat är upplagt!

Hoppas det blir rätt nu!

Kram!

Charlie sa ... sa...

Jag brukar säga att man behöver en Harvard degree för att "figure it out" med skolornas alla sytem! Fick mig ett gott skratt, har gått igenom samma sak.

Tacka var jag också processkartor och projektplaner ;)

Kram Taina!

Annika sa...

Du, det där har jag tampats med också. Fast jag är inte blond, men dock blåögd ;-)
Men som jag har undrat...Grey days and blue days har vi här...
OCH jag har knappt fattat det än ;-)
det är mkt som är rena rama grekiskan med skolan :-)
KRAM!!!!

Tankevågor sa...

Jag fattar inte varför de ska krångla till det så? Scheman går ju att göra mycket mer lättillgängligt än så där.

Men de där glada gubbarna kan man inte tolka fel i alla fall. :-)

StrandMamman sa...

Jag föll nog också av kärran... och jag är brunögd brunett, så jag tror inte din blondin-teori riktigt stämmer??

Unknown sa...

men varför krångla till det så?? de blonda hårstråna blir ju rent gråa av att behöva läsa kod! =)
Kram Lia

Taina sa...

Saltis:
Eller hur? Målarrocken har de på skolan hela tiden. Den tas bara hem när den kan stå av sig själv typ. Hahahaha!

KRAM

Desiree:
Jag har liksom inte haft orken att försöka fatta det förrän påminnelserna började komma. Kan inte riktigt förstå logiken bakom det. Om det nu finns någon vill säga...

KRAMAR

Katarina:
NU fattar jag. Eller fattar och fattar är väl att ta i men jag kan i alla fall lista ut när de har gympa. Fatta kommer jag nog aldrig att göra.

KRAM

Charlotte:
Ja varför göra saker enkelt när det går att komplicera det hela. Det upplever jag mycket här men det är väl bara en vanesak. Efter typ 20 år i landet.

Kram kram

Annika:
Jaha ni kör färgkoder?? Ännu värre skulle jag kunna tänka mig. För då har de kanske lagt till med NYANSER också för att göra det UBERsvårt, eller? Hahahaha, skönt att jag inte är den enda som känner mig lite korkad emellanåt.

KRAMAR!

Londongirl:
Själva ser de inte att det är krångligt för de har inte haft något annat system. Men jag kan bara föreställa mig att det tar tid att få ihop det. Men det tänker jag inte gå in på.
Alla smileys var väl underbart att se?

Kram

Strandmamman:
Hoppas inte att det gjorde ont. När du föll alltså. Hahahaha! Jag har slutat känna efter.

Visst är det komplicerta. Kanske, men bara kanske tar jag reda på bakgrunden till detta "system".

Kram kram

Lia:
Upps! Gråa hår??? Näääääää, inte här inte!!! Här fixar vi slingor så det står härliga till och då kan jag ALLTID skylla på att jag är blond (=korkad)...

KRAM

Grekland nu sa...

Jag skrev en kommentar häromdagen, men den kom visst inte fram (som så många andra av mina kommentarer den senaste tiden så försvann den nånstans...). Så jag berättar väl en gång till då att här i Grekland har man ett annat system - nämligen att skriva lärarnas namn på schemat iställer för ämnet! Så vet man inte exakt vad alla lärare heter som barnen har (vilket man sällan vet) så vet man heller inte vilke ämne de har...Tokigt tycker jag .Men som tur är så har ju ungarna själv stenkoll för det mesta.

Taina sa...

Grekland nu:
Det var ju verkligen ett knepigt sätt må jag säga! Jag är inte speciellt bra på namn och kan föreställa mig att i en sådan värld skulle det bli bra snurrigt. Barn brukar ha koll men Liisa är bara 7 år och ibland tvivlar jag på hennes koll.

Anna, Fair and True sa...

Verkar onödigt komplicerat!