tisdag 28 september 2010

Det här med skolan

Jag har skrivit om det tidigare, det här med skolan och speciellt när Minstingen började Kindergarten och att hon fick gå om ett år. Nu är hon ju "first grader". Igår påstod hon dock, att hon är "fourth grader" när vi var hos tandläkaren. De tittade på mig lite konstigt och tyckte hon såg för ung ut för det. I alla fall så tror jag att det går bra för henne nu. När jag säger "tror", så kan man ju aldrig vara riktigt hundra, men det kommer inte hem några lappar om att hon inte kan och att hon inte vill, däremot avklarade uppgifter med kommentarer som "Fantastic", så det tolkar jag som ett gott tecken. Dessutom har hon kommit hem, flera gånger, med sk "Fuzzy Warm Notes", vilket betyder att hon varit extra hjälpsam mot en klasskamrat.

Några av Minstingens Fuzzy Warm Notes.

När jag ser tillbaka på hennes första Kindergarten år och den press den fröken satte på henne, kan jag må lite dåligt av att jag utsatte henne för detta. Jag märker också att det blir tuffare och tuffare för de här små och att de drillas med en enorm mängd av kunskap som ska tas in. Trots att de är så små. Det finns pre school och pre K och Kindergarten innan de börjar skolan, dvs ettan. Då förväntas det att de ska kunna både läsa och skriva och räkna! Ger det resultat? Hm, vet inte riktigt. Detta är givetvis olika från skola till skola, hur hård press man sätter, men visst upplever jag att det är betydligt mer konkurrens här.


Minstingen njuter av att gå till skolan och tycker hon har den bästa fröken "ever". Här är ett bevis på det, där hon ritat sig själv och Mrs Z i sina röda glasögonbågar.

Jag har gått i skolan, både i Sverige och i Finland. Då började man i ettan utan att behöva ha några större förkunskaper i varken läsning eller räkning. Vet inte om det krävs några förkunskaper idag heller men förmodar att det är ungefär lika. Rätta mig om jag har fel. Men vart jag vill komma med det här är lite patriotism. Läste dagens tidning om Obamas bekymmer om skolorna i USA och kunskapsnivån i jämförelse med andra länder. Undersökningen är gjord bland 15-åringar, i matte och naturvetenskap. Gissa vilket land som kom etta??? FINLAND!!!! Hyvä Suomi!

Svår nöt att knäcka?

Kolla på finnarna!!!!!

Ibland är det bra att vara tyst och butter och hämta in kunskap än att jämt öppna truten för att göra sin egen stämma hörd. Där stack jag ut hakan så det räcker för idag....

8 kommentarer:

Melting Pot sa...

Grattis till finska segern & duktig dotter!
Ser inte Indien på listan. Undrar om de var med/hur de ligger till?? Här är konkurrensen hård och barnen drillas hårt från tidig ålder. Vad jag kan se så ligger barnen här ett par år före i mattekunskaper jämfört med Sverige och generellt ligger de långt före när det gäller projekt i olika ämnen. Erik som är 9 har massor av läxor varje vecka. Hans klasskamrater i Sverige hade för ett par veckor sedan endast haft två läxor sedan skolstarten. Nora har mycket läxor från dag till dag och flera större projekt i månaden som skall göras hemma.
Kram

Peloponnesos net sa...

Hyvä Suomi!
Men skäms Sverige!!!

Malin sa...

Känner igen det där precis och har därför valt en privatskola åt sonen som inte tror på prov och betyg. (Quaker) och en föräldrastyrd playbased preschool åt lillebror. Skönt at minstingen gillar skolan nu, det gör mycket för framtiden!

anna of sweden sa...

Heja Finland. Bu för Swiden.

Men blir förvånad. Trodde faktiskt
att USA skulle ligga högre upp.

Kramelikram!

Saltistjejen sa...

ja visst är det annorlunda här vad gäller vilken ålder de "ska börja lära sig saker". Jag är dock GLAD att vårt dagis har en aktiv ställning att INTE börja "undervisa" så tidigt. De vill istället att barnen ska utveckla andra kunskaper, som kroppskontroll (via bl a musik o dans), färg- och formseende och såklart kreativitet (mycket måleri, rita, göra skulpturer etc) samt att de värdesätter fri lek mycket. Så det "står faktiskt på schemat". Vilket för mig känns lite underligt. Att fri lek för småbarn ska vara schemalagt. men det är BRA tycker jag att de har den filosofin. Det tycker dock inte alla och en av föräldrarna från E´s förra grupp på dagis var så arg över det här med att de inte lär barnen ABC och att räkna (obs hans dotter är inte ens 3 än!!!) så han är i tagen med att starta en egen pre-school! Starkt på ett sätt tycker jag. Att han inte enbart klagar utan fakiskt GÖR ngt som han själv tror på. MEN jag delar INTE hans åsikter och skulle aldrig vilja sätta mitt barn i hans pre-school!
Vad härligt med de där fuzzy lapparna!!! Sådant gillar jag. Att man uppmärksammar även hur man ÄR som person och hur man beter sig mot andra. Inte enbart hur duktig man är på läsning och matte.
Sist emn itne minst Grattis till finskan i dig! Fast jag skrattar när jag läser att du skriver att det är bra att vara lite tyst o butter och inte enbart öppna truten jämnt... ;-) Hahahaaa! Du är ju veerkligen ärketypen för den "äkta finnen" där ja...! ...eller inte....??
HAha!
KRAAM!

Desiree sa...

Oj ja det verkar var tufft i USA på ett helt annat sätt än här i Sverige iallfall då jag gick i ettan. När jag började ettan kunde jag vare sig läsa eller räkna. Mycket olika pre schools. Man kan egentligen säga att de nästan börjar skolan då de är 3-4 år i USA även om det räknas som kindergarten ect. Här är väl lekis och dagis inte så mycket kunskap man drillas i, eller det var inte så då jag gick där iallfall.
Vad duktig hon är den lilla du har all anledning till att vara en stolt mor.
Kram!

Annika sa...

Att Finland har de bästa skolorna i världen är allmänt känt. OCH sjukt att inte Sverige tar efter den finska modellen. SÅ SJUKT!!
Blir också förvånad över att de amerikanska skolorna placerar sig dåligt.MEN jag antar att det beror på att man dragit det över hela landet. Vissa skolsystem i måna amerikanska kommuner är ju vida överlägset sverige, tex. Jag tycker att skolan härär BRA, på nästan alla plan. Inte minst respekten för lärare och elever.
Nu på HS är det massor med läxor, lite väl mkt, men...
Men jag är ändå förvånad över USAs dåliga placering. i Fairfax county där jag bor finns det typ noll anledning till att sätta sitt barn i privatskola. De kommunala skolorna har sååå bra rykte och standard.
Men HYVÄ SUOMI!! DE har haft de bästa skolorna i åratal nu. Blir stolt över det!!
Kram!!

Anna, Fair and True sa...

Placeringarna är ju ett mått på alla skolor tillsammans. Så liksom det finns både bra och dåliga skolor i Sverige är det så även i USA. Sverige låg ju bättre till förr men har gått ner från 90-talet och framåt. Svårt att säga varför. En del av förklaringen sägs ligga i att kraven faktiskt minskat och att skolan faktiskt misslyckats med sitt uppdrag. En annan förklaring är att man tampas med problem som drar ner medelbetygen, t ex alla nyanlända invandrare som kommer vid 14-15 års ålder och ska komma ikapp de svenska eleverna och börja på gymnasiet ett eller två år senare. Man kan ju t ex se i Sverige att friskolorna generellt sätt lyckats bättre men man har inte kunnat bevisa att det beror så mycket på friskolorna i sig utan snarare var det väljer att etablera sig. Och det är inte i problemområden. Det finns undantag som t ex Kunskapsskolan som har en skola i Skärholmen men den skolan har inte lika bra resultat som Kunskapsskolans skolor på andra ställen. Den ligger ungefär som andra fri- och kommunala skolor i området, ev. lite bättre men ingen märkbar skillnad. Den socioekonomiska situationen slår igenom för mycket. Och det är ju en svår nöt att knäcka. Vad som är någorlunda bevisat är väl i alla fall att friskolorna inte försämrar kvaliteten. Sedan finns det tecken på att de har en negativ inverkan på segregationen men även det är en blandad bevisbild.

Britterna är extremt intresserade av både det finska och det svenska systemet. Det finska för de verkar göra det mesta rätt (bra saker är t ex deras system med yrkes- och karriärvägledning genom skolsystemet - många, många timmar per år jämfört med Sverige 1-2 timmar om året??). Det svenska för att de brittiska samhället har mer liknande socioekonomisk blandning inklusive det mångkulturella samhället som Sverige. Det finska samhället är fortfarande väldigt homogent. Man brukar att säga att på den punkten ligger Sverige efter UK med 20-30 år och Finland efter ytterligare 20år. Så det blir intressant att se hur finska skolan ligger till om 20 år.

Det är ju tyvärr så att även om alla länder skulle vilja kopiera den finska skolan rätt av så fungerar det inte så. Man kan inte bara ta det från ett sammanhang till ett annat. Därav är det svenska sammanhanget ofta mer relevant för britterna att lära av.

Just den mätningen du refererar till som är i matte och det naturvetenskapliga ämnen är ett av Sveriges problemområden. Vi ligger bättre till i svenska och engelska t ex. Vet däremot inte hur USA ligger till i de ämnena, något bättre än plats 21 om jag minns rätt.

Förlåt utläggning men jobbar med detta så kan en hel del!