tisdag 21 september 2010

Sjukvården

Det här med att vara eller bli sjuk i staterna kan vara komplicerat. Det räcker alltså inte med att släpa med sig sin sjukdom till en doktor och gå därefter raka vägen till en specialist och få sin behandling. Vissa saker som jag tog för givet när jag flyttade hit. Nu har jag lärt mig. Jag har ju haft "äran" att få allt annat än vanliga bonnaförkylningar det senaste året. Sjukdomar som lett till att jag har behövt besöka sk specialister.

Jag är lyckligt lottad eftersom jag har en försäkring som täcker en del av mina kostnader för varje besök och behandling. Vad är det då som är så komplicerat kan man undra? Ingenting då du har någonting inom det normala och du har kommit överens med ditt försäkringsbolag om familjeläkare som du är listad hos. Då är det bara att boka tid. Men OM du nu har problem med gallblåsan, armar som håller på att ramla av (känslan alltså) eller får ett bäverlikt utseende, då räcker oftast inte din familjeläkare. När du känner dig som mest sjuk och eländig, där du sitter hos Farbror Doktorn och han babblar på om specialister du kan boka tid hos, börjar det bli lite komplicerat. Innan du bokar tid hos någon av dessa specialister din familjeläkare rekommenderat, bör du kontakta försäkringsbolaget och beskriva eller skicka underlag på din "sjukdom" för att sedan få godkänt om att gå vidare och till vem.

Jag har upplevt detta 3 gånger och nu börjar jag bli van. Jag kan procedurerna. Jag vet vem jag kontaktar inom försäkringsbolaget som ser till att det går så smidigt det bara kan. För smidigt är det inte. När du väl är inne och har alla godkännande från alla håll och kanter DÅ händer det! Servicen alltså. Du kommer till specialisten och behandlas som en kund (patient ska det kanske vara). Anledningen är självklart att de får ju betalt och ytterligare en kund.

Det senaste är tandspecialisten, eller endodontisten, som jag var till. Det fanns ingen känsla av Drive-Through och de tycktes ha all tid i världen att ta hand om just mig. Just då. Inte som på Folktandvården där käften skulle upp, snabb check och ett recept på värktabletter och en känsla av en spark i baken. Till råga på allt så förvärrades allt eftersom de inte tog sig tid att ens försöka behandla det onda. Skulle det hända här så skulle jag "reklamera" och ge dem dåligt betyg. Du kan lätt kolla upp läkare/tandläkare på nätet och se deras sk "Rating", Background Check osv. Finns det något liknande i Sverige?

Behandling av min lilla käft kommer att kosta cirka 800 dollar. Jag betalar givetvis inte hela den summan. Sluträkningen kommer att landa på hälften ungefär. En del pengar som jag kunde ha haft kvar om jag fått rätt vård från början.

10 kommentarer:

S w e F l o sa...

Jag tyckte det var jättejobbigt då vi hade en sk HMO, att man skulel behöva få "tillstånd" för att se en specialist. Nu har vi en PPO, och jag kan boka tid med en specialst efetr eget tycke direkt, utan "mellanhänder". Sparar tid och pengar, både för mig och färsäkringsbolaget. Det funkar ju inte för alla, om man inte vet vilken specialist man behöver tex, då får man ju gå till sin "vanliga" docktor först. Men om man som jag redan har etablerat vissa problem, och man vet vart man behöve rgå, då är det verkligen tids och pengasparande att kunna gå direkt till en specialist. Men dyrt är det...

Annika sa...

Ja, alla har vi nog olika försäkringar med olika bestämmelser. men jag kan ringa direkt till specialist, behöver inte gå via the family practioner, vilket är bra. Brukar heller inte ringa upp förs.bolaget innan, men jag förstår ju att även den bestämmelsen diffar från bolag till bolag. För jösses vad försäkringsbolag det finns i detta land!!! En myriad!
Som jag sagt förr, för oss med försäkringar tycker jag sjukvården här är outstanding i nästan allt.
Tandläkaren också. Men visst får man ofta punga ut med en del ur egen ficka där, om det är ngt mer komolicerat. Fick betala ngt liknande som du för en rotfyllning som du betalade, men sen täckte försäkringen vissa delar av den också.
Exakt, gillar det där Rate your doctor systemet.
KRAM och jag hoppas att det känns bättre i munnen nu!

Taina sa...

Sweflo:
Det fungerar olika, men vi har också PPO men måste ändå ha "tillståndet". Det beror kanske på försäkringsbolaget? Annorlunda är det i alla fall. Men det jag ville säga är att service är helt outstandning. I alla falla den jag varit med om. Dessutom har jag nu en suverän kontakt på försäkringsbolaget som hör av sig med jämna mellanrum bara för att kolla hur vi mår!!! Visst, dyrt är det...

Annika:
Oja, det finns säkert lika många bolag som det finns lagar om allt och alla har sina egna bestämmelser. Men nu har jag liksom vant mig vid dessa procedurer. Det funkar för mig nu när jag vet vad som krävs. Jag tycker fortfarande det är för jävligt för alla som inte har försäkring, de som inte har råd. Sedan finns det snåljåpar som tror att "det händer inte mig" och sparar således på försäkringspengar. Det händer hos vissa egenföretagare har jag förstått.
Men servicen är helt annorlunda. I alla fall den jag har fått uppleva.
Munnen är mycket bättre. Har ett besök kvar dock. Hoppas den går smidigt till och att jag inte behöver svälla upp mer. Har lite gäster på lördag nämligen och tjänsteresa nästa vecka. Eller så byter jag visitkort till Mrs Bäver!

KRAMAR!!!

Desiree sa...

Det finns helt klart både för och nackdelar med de olika systemen. Jag tror att de båda är krångliga på sitt sätt. Skönt att du iallafall vid detta laget lärt dig vem du ska kontakta osv.Hoppas att du slipper mer kontakt med sjukvården och får hålla dig frisk och kry istället.
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Det finns ett sådant system faktiskt! Så om du inte orkar anmäla Folktandvården tycker jag du ska skriva lite där.

Här är t ex länk till jämförelsesidan på Vårdguiden (Stockholms läns landsting) http://www.vardguiden.se/Hitta-vard-och-omsorg/Jamfor-mottagningar/?locality=%25c3%2596stermalm&ct=v%25c3%25a5rdcentral&bn=1#storage=client

och här för vårdmottagningar i hela landet http://beta.1177.se/

Jag hittar dock ingen på Vårdguiden vad gäller tandläkare tyvärr så den kanske inte är igång än?

Finns en privat driven sajt men vet inte hur bra den är jmf med om landstingen övervakade den så att säga

http://www.localears.com/index.php?id=4&industry=tandl%E4kare&area=Stockholm

Saltistjejen sa...

Det här med sjukförsäkringar är ju en djungel utan dess like! Vi ahr haft olika försäkringar här beroende på arbetsgivare och det bästa är helt kalrt när man slipper gå via primary care physician först utan kan gå direkt till specialist. Nu är det ju inte alla försäkringar som har detta systemet oc jag tror dessutom de är dyrare än andra så kasnke är det därför det är vanligare att man måste ska en primary först? I vilket fall så kan det krångla. Alltid är det något. jag HATAR det här systemet. Det värsta är väl att man inte ens kan söka upp den BÄSTA eller så eftersom just DEN läkaren kasnke råkar vara out of network, och då kan det plötldigt bli jävligt dyrt!!!! Beroende på vilken plan man har. DET tycker jag är såååå jobbigt. Likaså om man har en läkare amn gillatr och gått hos, men så byter man försäkring och så råkar den läkaren INTE finnas på just DET försäkringsbolaget eller iallafall inte DEN "planen". Då måste man ju byta trots att man helst vill ha kvar läkaren. Eller så får man punga ut med en jädrans massa stålar. Valmöjlighet my ass!!!!!!
Jaja, hoppas nu iallafall att du fått rätt behandling och att du snart mår bra igen!
Kraam!

Peter sa...

Jo, det är complicated... Vi har också en massa erfarenheter av det där med att jaga rätt personer, se till att det finns någon form av garanti eller avtal med vårdgivaren från försäkringsbolaget och allt annat.
När det gäller din fråga om det finns något liknande "betygssystem" för läkare och tandläkare i Sverige, så är det på gång. Men jag är osäker på hur långt det kommit och i vilken utsträckning det används - det var ju några år sedan man bodde in det gamla landet... Lycka till med tanden!

Marianne sa...

Det är så skönt att vi inte behöver det där förhandsgodkännandet. Om doktorn säger att jag behöver göra X så behöver jag göra X. Om man misstänker att det kommer att bli EXTREMT dyrt, då behöver man kolla först, men det kan bli ganska dyrt innan de börjar gny. Haha, jag har ju jobbat på det bolaget, så jag vet hur det ska vara med vår policy : ) Jobbade på deras lokalkontor i Istanbul.

Hoppas nu att du får ordning på den där tanden illa snabbt!

KRAM!

Anne sa...

Vad jag funderat på är hur alla pensionärer har råd med försäkringar, normalt går det ju via jobben och det de flesta som privatpersoner betalar är ju en rätt liten summa (allt är relativt förstås...). Men sen, att behöva stå för allt från scratch, det måste ju ruinera folk. Folk lever ju länge idag också, säg en person som blir pensionär vid 65 och kanske har 30 år att leva.
Jag hörde faktiskt nyligen en person berätta att de allra flesta välbeställda medelklassamerikaner alltid för utfattiga, just pga det under pensionsåldern slukas enormt mycket pengar av dem som måste gå till sjukförsäkringar som de ju inte längre får via jobb.
En liten parentes.
Håller annars med dig om att det är super man betraktas som en kund och blir behanlad som en drottning. Jag har själv märkt det nu när jag behövt och velat ha fler ultraljud än som ingår i normala rutinkontroller. Eftersom det ju är kunden som betalar är det ingen som knorrar utan de genomför dem så gärna så. Men som helhet tycker jag ändå det suger fett här i USA, hela sjukvårdssystemet och tillgängligheten. Har sagts tidigare, men det är vad jag tycker allra sämst om.
Kram!

Taina sa...

Desiree:
På något sätt vänjer man sig vid olika system ganska snabbt. Det kan vara väldigt frustrerande i början. Nu hoppas jag också att jag ska få hålla mig kry och att alla kneoiga sjukdomar är puts väck!
Kram

Anna:
Tusen tack. Ska spana in länkarna. Visst är det viktigt att vi får tycka till.

Saltis:
Vi var med om att byta försäkringsbolag och det blev en del arbete med det. Är man inte van och än mindre van att handskas med byråkrati kan man bli smått tokig! allt löser sig i slutändan. Vissa ärenden tar bara lite längre tid och jag har ett ärende som ligger sedan januari i år som de inte riktigt vet vem ska betala för...

Kram

Peter:
tackar! Tanden känns redan bättre.
Som du ser har jag fått tips från Anna, Fair and True om en massa länkar. Har inte hunnit spana in dem än. Men det är värt att kolla och sedan göra en liten "uppsats".

Marianne:
Tanden blir helt klar på fredag hoppas jag. Då ska jag också få den stora äran att betala skiten! Men men, värken är ju borta iaf.

Ahaa, så du vet hur det går till du? Nä har får jag kolla det mesta själv men nu har jag fått en sådan bra tjej på försäkringsbolaget och DET underlättar ju en del.

Kramar!

Anne:
Ja stackars pensionärer. Först är det många som sparar så deras barn ska få gå på college och sedan ska de betala för sina försäkringar. Tycker synd om dem. Det är nog därför många stannar kvar i arbetslivet för de behöver ju inte gå i pension vid 65.

Kramar!