tisdag 4 maj 2021

Sverigeresan

 Tänk att jag reste under pandemin. Den tredje vågen, eller var det den fjärde vågen, rullade in över Europa. Miljontals olika varianter av fanskapet ploppade upp lite varstans i världen. Men Taina, hon drog iväg över pölen. Fullt vaccinerad, munskydd och ett ton handsprit i väskan. Kunde inte säga nej. Ville inte heller för den delen.

Isabella, min fina Bella, fick ett datum för sitt kejsarsnitt den 14 april, jag skulle anlända den 12 så vi skulle få gott om tid att gå igenom rutiner med lille Maximilian och var allt finns i huset, hundar som skulle hämtas, när soptunnor skulle ställas ut, hur fjärrkontrollen fungerade. Ja ni fattar. En del att hålla reda på. Inte många timmar efter att jag anlänt får Bella värkar! Öh, vänta nu, hur gör vi nu typ? Hon blev lite hysterisk för det var så mycket hon inte hunnit gå igenom med mig, hundvakten kunde inte komma och det blev en något kaotisk natt. Det gjorde inte saken bättre att kejsarsnittet var ett måste och istället för planerat så skulle det nu bli akut. Jag kavlade upp ärmarna, bad de snart-två-barns-föräldrarna åka. Klädde mig i det-här-fixar-jag-attityden. Jonglerade mellan blöjbyten på Maximilian, fixa välling, få ut hundarna, varav en smet en gång och jag sprang som en toka i strumplästen ute med Max hängdes under armen. Tvättade, lagade mat, nattade, badade, lekte och brummade som en bil så mycket att jag nästintill fick naturliga putläppar. 

Som tur var kunde det unga paret komma hem tidigare än beräknat då Bella kände sig riktigt bra och vilken lycka att få vara där och ta emot dem! Känslan att sedan få hänga med min dotter, hennes sambo och mina två underbara barnbarn går knappt att beskriva. Vi fick dessutom fint väder i flera dagar så vi kunde vara ute, påta i trädgården och leka med lera, som var mycket uppskattat av vissa, blink, blink.

Inte nog med allt detta, så bestämde sig Albert med flickvän att komma till Sverige. Det kunde inte bli bättre!

Bella lade ut på Instagram en sådan fin text och bild när jag åkte hem. Gissa om jag grät när jag läste det?

"Gårdagen var tuff.. Det kändes så tomt och ledsamt att kliva upp och inte bli mött av mamma på morgonen. I två veckor har hon varit här och hjälpt till med allt mellan himmel och jord! Hon flög hit från USA, fullt vaccinerad för att hjälpa till och hann precis i tid innan lilla Adrian valde att komma ut. Hon har tagit hand om Max, hundarna, fixat så fint inför våran hemkomst för att sedan hjälpa till att ta hand om Adrian, städa, laga mat och hjälpa mig med min återhämtning. Stort tack älskade mamma för att du gett oss en sådan fantastisk start i vårat nya kapitel som tvåbarnsföräldrar! Har svårt att föreställa mig hur vi hade klarat av det utan dig dom här två veckorna! Vi älskar dig världens bästa mamma och mommo! "

One of those moments



Lille Maximilian gungar med mormor och farmor, tillika min bästa
väninna sedan 80-talet, puttar på


Lekstund medan mamma och pappa var på BB


Det ska firas ordentligt med skumpa, eller hur?


Bus när mamma och pappa inte var hemma. Bädda i badbaljan gör väl alla?


Denna grabb blev plötsligt storebror


Lille Adrian


Blir så imponerad av Maximilians rum

Morbror/gudfar Albert är på besök!

Hann med ett besök hos svärföräldrarna

Nu hemma och tillbaka till min vardag. Denna ledighet var så behövlig. Speciellt mentalt. Nu är jag redo att kavla upp ärmarna igen. Hepp! 

3 kommentarer:

Malin sa...

Grattias hela familjen och vad kul att du hann komma dit. Självklart fixar stålmormor med att passa barn och hundar!

Ja resa under pandemin är inte ett helt lätt beslut. Jag gjorde det till mellandagarna med mina killar. Bodde i lånad lägenhet istället för hemma. Träffade endast familjen utomhus. Blev fast några extra dagar då det i sista minuten infördes covidtestkrav för återresa. Men oj vad det var värt det. Tanka energi när det inte blev någon sommarresa förra året. Vi har bokat sommarresa iår och kommer ju denna gång vara vaccinerade vilket känns lite tryggare. Mina föräldrar likaså.

Inte klokt att du måste dras med en sådan chef. Hoppas Liisa mår bättre och bättre.

eastcoastmom sa...

Så bra att du fick några dagar med dottern och barnbarnen! Heja er!

Christina sa...

Oh Taina! Jag grät när jag läste ditt inlägg. Jag vet ju så väl hur det är att leva i olika världsdelar. Så glad för din/er skull att du kunde vara där. Oslagbart att få tid med barn och barnbarn!!! Stort grattis till er alla! Nu är jag ju tillbaka i Sverige och njuter av att vara med mina barn och barnbarn ofta. Men.... jag flyttade ju inte tillbaka för det svenska vädrets skull... Huah! Hoppas det löser sig med både jobb och hälsa.
Kram
Christina