tisdag 31 januari 2012

Funderingar

Behöver jag nämna vilken tid Fru Olsson steg upp idag? Nä, skulle inte tro det för det var OKRISTLIGT TIDIGT! Inte för att jag är en sjusovare i vanliga fall, men det finns gränser. Även för mig. Var förresten Jesus en sjusovare med tanke på uttrycket "okristligt tidigt"? Nä nu ska jag inte börja tänka på sånt. För djupt helt enkelt.

Andra funderingar är ju husköpet. Det tänkta köpet alltså. Som jag nämnde i föregående inlägg återstår massor. Just nu är Jonas ute och reser så jag, MOI, ska fixa och trixa med allt. Igår fick jag ringa för en inspektion, som måste göras inom 10 dagar efter att kontraktet är påskrivet. Så imorgon ska jag träffa Frank. The inspector. Och vad vet jag om huskonstruktioner egentligen? Gaaah! Det ska kollas tak, fönster, el, fukt, radon, termiter (!) och gud-vet-allt de nämnde per telefon. Jag får väl svansa efter och ställa frågor om sånt jag inte kan. Därefter ska vi få en rapport på 25 sidor, enligt mäklaren och vår vän S.

Dan, vår "mortgage broker", som alltså hjälper oss att hitta de rätta lånen till vettiga räntor, begärde en lista på dokument. Bland annat ansökningen om grönsaksprocessen, jag menar green card ansökan. Varje gång jag ska översätta detta till svenska blir det grönsak. Kanske för att jag känner mig som en jävla grönsak i processen? Och varför är det GRÖNT kort? Är det det för att det ska likna trafikljusen? Då får jag hoppas på att det inte blir rött kort för min del.

Inte nog med att det ska finnas mortgage brokers och inspektörer, så ska vi också ha en advokat med i processen. Advokaten ska studera kontraktet noga. Med lupp typ och undersöka att det är korrekt skrivet, att allt finns med och framförallt kolla att ingen annan kan göra anspråk på huset. Skulle ju vara intressant den dagen vi flyttat in och plötsligt står det en främmande person vid ytterdörren med en resväska och säger att han ska bo i ett av rummen. Det visar sig att han äger nämligen 10 % av huset. Inte kul. Eller? Ja det beror ju på vem det är såklart. Om det är George Clooney är det väl helt ok. Tycker jag. Om det är Angelina Jolie tycker jag INTE det är ok. Ni förstår väl vad jag menar. Det är nog med jämlikhet ändå!

Till advokatens uppdrag hör också att vara närvarande vi den sk "Closing date" då båda parter, dvs säljare och köpare, med med sina advokater samt mäklare, träffas för att signera och stämpla ännu mer dokument. Ibland känns det som om tillverkning, inspektion och försäljning av reservdelar till en kärnkraftreaktor är en fis i universum i jämförelse med detta. Värsta rättegångsstuket! Jag gillar ju sånt. Lite spänning liksom. Hoppas jag inte går in i film mode och sitter där och fantiserar om att det verkligen ÄR en rättegång och börjar prata så där konstigt som de ibland kan göra i tuffa filmer.

OM det nu går vägen, så har jag redan börjat fundera på framtida blogginlägg. Vänta, hur gick det med mitt "leva i nuet"? Jag sitter här och funderar på FRAMTIDA inlägg!!! Jag äger ju inte ens huset än! Skärpning Taina. Men i alla fall så har jag konstaterat att många bloggar handlar just om före och efter förvandlingen. Euhm. Ni som känner mig vet att jag är ingen inredningsmänniska. Det syns tydligt i vårt hem. En del tror säkert att vi drabbats av kollektiv färgblindhet i den här familjen.

Nu blev det mycket tjat om ett hus som inte ens är vårt än.

Ska vi ta en liten titt? Men säg inget till någon...

Delar av köket

Uterummet

Nä nu får ni inte se fler bilder för det är ju faktiskt inte vårt. Men jag vill ha det! Helst nu och sova mig igenom denna bautaprocess!

11 kommentarer:

eastcoastmom sa...

ja! Snyggt kök och om det där är en screen porch måste ni behålla den, inte glasa in den! Vi har en klassisk screen porch i vårt hus i Connecticut och den är guld värd - skydd från regn, för mycket sol och elaka mygg!

anneli sa...

Oj, verkar vara mer byråkrati där än i Grekland ;=)
Fattar inte heller att det heter Green Card !!! Mitt är i alla fall gult,hahha..
Lycka till med hus besiktningen!

alegni sa...

åh, det ser lovande ut! men jisses, vilken byråkrati med att köpa sig ett hus. varför gör man enkla saker så svåra over there?
önskar eder lycka till med både det ena och det andra!
KRAM

Annika sa...

OCH du, det gröna kortet är inte ens grönt...HAHA, det är smutsvitt ;-)
Tittar just på mitt här som ligger framme sedan bokningen av resa igår :-)

Nej, men jag vet...det är en lång process att köpa hus i USA, och ändå köper pch säljer så många heeela tiden.
DET tar tid och det är LUPP!
Just inspektionen minns jag VÄL. Det tog inspektören tre timmar att kolla igenom det hör radhuset, och det var ingående. Bra iofs.
Under själva processen, köpet, lämnade jag allt till Peter, i princip.
Minns att jag tänkte att jag inte fattade hälften av alla de papper jag skev på, och skrev på och skrev på....
Just closing minns jag så väl också, advokat och mäklare.
OCH sen NYCKLARNA!!!
Härlig känsla!
Jag håller ALLA tummar för er.
Tucker huser set jättetrevligt ut. GILLAR verkligen uterummet. Stor trädgård ser ni ut att ha också!
YESS!!!
KRAMAR!!

Desiree sa...

Det ska nog gå bra ska du se Taina. Innan du vet ordet av det kommer ni vara lyckliga nya husägare. Det är otroligt mycket papper och byråkrati men mycket är liksom mest ett spel för gallerierna. Du får lita på hus inspektören Frank att han gör sitt jobb. Vi kunde heller inget om hus då vi köpte vårat i Alabama. Hade faktiskt aldrig ägt ett hus innan. Fattar inte hur vi vågade kasta oss in i ett husköp då vi bara bott i USA en månad då vi slog till. Inte klokt alls så här i efterskott. Åh vad kul att få en sneak peak på huset. Gillar the granit counters och uterummet ser ju hur härligt och inbjudande ut som helst.
Hur kom det sig att du gick upp så tidigt? Känns som om du har mycket funderingar som snurrar just nu och då kanske det är svårt att komma till ro plus lite sviter kvar på jetlagen.
Det blir bra det här Taina.
Kram!

Katarina sa...

Det är en spännande tid nu, mycket på G. Den lilla titt på huset du bjöd på så ser det bra ut. Jag förstår at du vill flytta in där. Hoppas Frank och company är goda människor, som hjälper dig genom detta på ett schysst sätt.

Än hur spännanda man kna tycka att det är med allt så tror jag att din hjärna jobbar på överlopps banan nu.

Aha, jag trodde ni redan hade Green Card.. Även det är ju sin lilla process, fat egenligen är det inte sååå märkvärdigt, bara ett segt och blankslukande system med kostnader.. Jag gav tillbaka mitt GC kort för några månader sedan..

Ha de gott och lycka till!

Melting Pot sa...

Ser trivsamt ut i nya huset! Hoppas allt går i lås. Jag tycker ju att jag har mycket omkring mig, men det är ju riktigt avkopplande här i jämförelse med ditt hektiska schema ;) Imponerande vad du hinner med. Kanske tur att du vaknar 4.11 så dygnet får några extra vakna timmar. Du verkar behöva dem. Lova att du vilar lite sen bara! Kram

kalaslotta i usa sa...

Köket ser majsigt ut och jag håller med Eastcoast, inte glasa in...

angående Green Card...det är grönt nu. Iallafall mitt som jag fick för ett år sedan.

Köpa hus är grymmejobbigt, det fick maken sköta, han bodde ju här då, jag packade hus och höll koll på ungar och hund i Sverige!

Kramen

Saltistjejen sa...

Visst är det förskräckligt krångligt med husköp här!!! Inte för att jag köpt något men en kompis här köpte lägenhet för ett år sedan och bara DET var hur krångligt som helst med brokers, advokater och fan o hans moster inblandade. Hur många papper som helst och olika möten och datum och all allt allt.Dessutom tror jag det var ngn form av co-op för de skulle på intervju i "The Board" och det skulle tydligen även deras HUND!!! Hahaha! Deras HUND skulle inspekteras och typ intervjuas! hahaha!!!! Så galet! Men det var ett måste.
Jaja, man förstår inte så mycket av allt. Men jag håller tummarna för att huset blir ert!
KRAM!!

Taina sa...

eastcoastmom
Javisst är det fint. Och OM det blir vårt så kommer jag inte att glasa in altanen. Den vi har nu är inglasad men har skjutdörrar och myggnät. så den fungerar som 3-season sunroom.

anneli
Jasså där ser man. Gult. Men nu har jag fått veta av KalasLotta att de nya här är faktiskt gröna. Men jag kanske får ett rött.
Byråkrati gillar de i detta land. Men när man väl är inne i processen så går allt. Konstigt hur man anpassar sig, eller hur?

alegni
De har aldrig kommit så långt. Jag tror att att systemet bygger fortfarande på tiden då datorer och kopieringsapparater inte fanns. Att ändra något till det bättre när de vet att det finns smartare sätt tar en enorm tid. Om det beror på lagar och att det ska malas genom flera kvarnar, vet jag inte. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun. Ens egen vill säga...

Kram

Annika
Såg att kortet nu blivit grönt, enligt KalasLotta. Så en viss logik alltså. Hahahaha!

Ja denna monsterprocess kommer att ge mig gråa hår. Idag gäller det! Jag är beredd och ska följa Frank som en blodhund och varje gång han säger något ska jag hoppa på honom och ställa följdfrågor. Massor! Samtidigt tycker jag det är intressant och fascinerande att få vara med om processen. Jag lär mig alltid något nytt! Håll tummarna idag.

Kramar!!!

Taina sa...

Deisree
Det är nog jet laggen som spökar. Börjar ge med sig nu vilket är skönt!
Köpte ni hus redan efter en månad? Friskt vågat! Det vet jag inte om jag hade pallat. Hade nog ifrågasatt lite väl mycket då. Nu har jag ju lärt mig lite om den amerikanska byråkratin.

Jag litar på Frank. Han var rekommenderad av flera som "den bästa inspektören" så då får vi gå på det.

Vad gäller köket är jag nöjd. Men OM, bara OM, vi köper huset, så ska luckorna bytas ut då jag inte är överens med dem och handtagen. För mycket krusiduller helt enkelt. Not my style. Om jag nu har någon vill säga. Stil alltså, hahahaha!

Kram kram

Katarina
Jag litar på Frank, trots att jag inte har träffat honom ännu. Men om några timmar är det dags. Spännande värre.

Huset ÄR fint. I alla fall det man ser. Sedan vet man ju aldrig om det finns dolda fel och DET vill jag verkligen ska komma upp i en inspektion så att vi inte blir tagna på sängen.

Företaget vi jobbar åt sponsrar inte green card när du är här som expat. Då kär man L1 visum vilket jag kan tycka är en dyrare variant eftersom det ska ju förnyas med jämna mellanrum och DET är dyrt. Men nu när vi är lokalanställda så är det annorlunda.

Kramen

Lena
Hahahaha, jag LOVAR att ta det lugnt. Men nu finns det inte mycket tid för det. Nu tutar och kör vi!

Huset är fint, men jag vågar inte hoppas på något eftersom det finns mycket som kan fastna i processen. Monsterprocessen. Men hoppas kan jag ju alltid.

Lycka till på jobbet idag!

Kramen!!!

KalasLotta
SKÖNT att höra att det är grönt nu så jag slipper fundera så mycket varför det kallas green card. Mitt huvud känns lite trångt just nu.
Hahaha roligt när det kommer tips på huset som vi inte äger. Inte än i alla fall. Mycket kan gå snett än och vi får helt enkelt se. Idag ska jag lämna in fler dokument. Phew!

Ja du, jag var också hemma och skötte allt när Jonas var i USA. DET var en tung period.

Kramen!

Saltis
Hahahahaha, var hunden med??? Kanske jag ska klä Dino i en liten söt fluga? Helt makalöst.

Mäklaren berättade förresten om flera fall där köpet INTE gått igenom av olika anledningar. Precis vid closing, när man tror att allt är klart och ska ha nycklarna. Så inga heja rop än. Men jag blir ju lite ivrig och sedan om det inte går i lås en ENORM besvikelse....

KRAMAR!!!