fredag 10 december 2021

High school och dessa förbannade hot

Så skönt med fredag igen. Veckan gick av bara farten, precis som vangligt. Jag har alltid så mycket på "listan" men tycks aldrig riktigt komma ikapp. Bockar av, nya uppgifter ramlar över en och akuta saker som ska lösas. Helst igår. Alla fattar ju att när det gäller flygindustrin lämnar vi ingenting åt slumpen.Vid minsta lilla risk, så dyker vi ned på djupet. Inte i havet utan i "problemet". Det vrids och vänds tills vi är nöjda med lösningen. 

Nu var det inte mitt jobb jag ville skriva om, utan om alla dessa förbannade hot mot skolor här i USA! Är så urbota trött på detta och denna oro och rädsla bland elever och lärare går inte beskriva i ord.

Den senaste tiden har flera high schools fått hot av olika slag. Vet inte om det har med skolskjutningen i Oxford MI att göra men personligen tror jag att vissa "går igång" på sånt. Det visas överallt, nyheter och sociala medier. Och nu har det nått Liisas high school! Så jävla läskigt!

Igår ringde polisen på hos oss. De kom in och intervjuade Liisa om allt hon vet och hört om en kille som uttalat sig på sociala medier och muntligt, om hur han ska skjuta just på den skola Liisa går i. Jag höll på att skita på mig samtidigt som jag blev så förbannad att jag var nära på att dra på mig skorna och springa hem till killen, dra honom i öronen, ruska om honom och fråga vad fan han håller på med. Samtidigt skulle jag vilja vråla ut min ilska mot hans föräldrar. Exakt vad jag skulle skrika om, har jag ingen aning om, men något kommer det väl ur munnen på mig. Varför? Varför tar vissa till sig hot och i värsta fall gärningar bara för att de själva mår dåligt? 

Poliserna berättade att det är nästintill omöjligt att hålla koll på flödet i alla sociala medier, men just nu följer de upp det här specifika hotet från denna kille. En sådan där kille som många pratat om länge som den där "weird one". 

När jag ändå är inne på Liisa så är jag så stolt över denna tjej. I höstas blev hon invald i Music Honor Society och i veckan till Math Honor Society! Visst får jag skryta. För det här är ju trots allt MIN blogg och här skiver jag vad jag vill. Så det så!

Liisa har spelat alto saxofon i många år nu och det här var kvällen när hon blev medlem av Music Honor Society.

Football Senior Night och här är de seniors som är med i The School Band och som tackas av.


Eftersom Jonas och jag var bortresta under Football Senior Night där föräldrar leder in the senior på plan så ställde Bob och Darlene upp såklart!


4 kommentarer:

eastcoastmom i CT sa...

Hemskt är bara förnamnet. När det händer på sociala medier är det ju ofta privata konton så det är upp till de som är följare att rapportera till polis och skola vad de tror är på riktigt. Svårt.

Senior year. Mycket som händer då. Vilken matte läser Liisa på high school och är hon intresserad av att plugga nåt med mycket matte? Gabriel har ju pluggat Economics, nationalekonomi, och det var MASSOR med komplicerad matte...

Malin sa...

Så fruktansvärt. Och tyvärr så vanligt här. De skulle bara veta i Sverige vad ungarna på skolor i USA får lära sig om hur de skall göra utifall att...

Mina ungar har generellt varit förskonade då de gått på små privata skolor. Men något liknade skedde för något år sedan på yngste sonens skola. Någon fd elev hade tydligen uttryckt hot på sociala medier så en polis kom och var på plats under dagen. Som jag förstod det var det inte specifikt hot mot just den skolan utan allmänt hot och andra elever hade uppmärksammat personal som anmälde.

Grattis till Liisa och vilka fantastiska vänner. Ni får nog göra dem till Gudföräldrar.

Christina sa...

Det är fruktansvärt otäckt med dessa skolskjutningar och jag har full förståelse för din ilska! Och visst får du skryta på din blogg! Så välförtjänt, grattis Liisa!!!
Kram från ett snöigt Sverige!
Christina

Taina sa...

Eastcoastmom
Ja hemskt är bara förnamnet. Polisen har intervjuat flera. Vet inte riktigt vad som händer härnäst.

Tror inte Liisa vill plugga matte. Hon vill gå in mer på det konstnärliga. Ser henne bo i en storstad i en lägenhet med brick wall och en gul cykel parkerad i vardagsrummet, hahahahaha!

Malin,
De är förskonade i Sverige. Tycker de är bra på att veta vad de ska göra utfall. Hemskt att behöva veta det dock.
Bob och Darlene är bäst!!!

Christina
Jag ska se till att ilskan inte går över till inte-bry-sig för då blir det normaliserat. Måste ju få ett slut nångång kan man ju tycka.
Japp jag ska skryta när tillfälle ges!
Kram från ett snöfritt Simpan!