tisdag 5 maj 2020

Same same but different

Jag har tappat räkningen. Ser att många skriver typ dagbok på sociala medier, dag 48 osv. Jag har inte den blekaste aning om hur många dagar jag haft tvångströjan på mig. Egentligen ska jag inte klaga, som jag nämnt förut, men det blir ändå en viss instängdhet att inte röra sig helt fritt och när du väl är ute så som på affären så ska masken på. För en halvblind som jag när jag ska läsa på etiketter måste ju läsglasögonen på och vad händer då? Då immar de jävlarna igen och så ser jag i alla fall inget! Står där och flåsar och försöker läsa blixtsnabbt innan de immar igen. Drar dem upp och ned och det tar en evighet att handla. Så om det kommer med suspekta varor hem, skyller jag bara på COVID-19.

I dessa tider med antal dagar som inlåsta eller karantän, har det dykt upp trevliga utmaningar på sociala medier, så som olika fotoutmaning av allt möjligt. Jag fick en häromdagen och det skulle vara något som "give me joy". Himla trevligt. Men vet ni, jag tänkte nästan starta en egen och skulle ha gjort det tidigare såklart, men den skulle ha gått ut på "min förändring i karantän". Ja ni vet, frisyren, kläderna, stirrande blick osv.
För är det inte lite så att man får nån sort av corona-hallucination? Man ser i syne, tappar tidsbegreppet och inbillar sig att det är wine o'clock dygnet runt. Det zoomas och facetajmas hela tiden, det är virtuella middagar och afterwork. Och när man befinner sig i olika tidszoner blir det ibland väldigt konstigt.

Det där med möten via Skype och Webex och Go To osv är jag i och för sig ganska van vid i jobbet men nu vill ju alla SE en också. Vad fan ska det vara bra för? Som tur är så har inte tekniken lyckats klura ut hur lukt kan överföras via datorer/plattor/mobiler! Och det är väl en jävla tur. För vet ni, man kan ju piffa till sig bara upptill och köra en raggardusch, för vem orkar liksom, i dagar som dessa, vara normal? Det nedre partiet kanske inte matchar den övre delen om man säger så. Du sitter ju oftast ned i dessa möten och ingen ser vad som försiggår där nere. Jag ska vara glad om jag hinner få på mig något nedtill. Proper top upptill och ett par utslitna trosor (i bästa fall) nedtill. DÅ gäller det att INTE resa sig rakt upp mitt i videosamtalet för att hämta en kopp kaffe! Tänk vilken syn mötesdeltagarna möts av då!

Mitt tips är att gå som en krabba, dvs sidled, när du måste gå undan ett tag. Ser mycket märkligt ut men det kan rädda dig. Ett annat tips i karantäntider är att du försöker duscha och sköta hygienen för annars tror grannarna att det blir fisk till middag igen.

Nä nu ska jag faktiskt träna OCH duscha för snart vankas det möten igen.

Avslutar med ett par bilder från Huset-vi-sjön-på-en-ö-i-floden.

Så här skulle en av dagarna i min utmaning se ut när jag tippat över till dårskap

Det finns masker i alla dess mönster. Här med katter. Spana in frillan eller avsaknad av frillan.

Det blir en del smores och jag älskar att elda!




Eb bild över bron till ön Wellesley Island. Lånad från nätet.





Jag har "mulchat" som ni ser här nedan.


Ha en fin dag! Hepp!

7 kommentarer:

Annika sa...

Taina, kul att du bloggar igen.
Nej, men vilken tur ändå att ni kan var i er fina stuga. DET är ju helt fanatiskt skönt att ni får vistas där. Liisa går ju skolan digitalt så det kvittar ju var ni är.
OCH ni jobbar på.
Jättefint att ni kan vara i 1000 islands.

HAHA, din bild med toarullarna.

Jag är absolut inte förtjust i zoom etc. Tycker det blir så jobbigt när man är fler än tre där.
Så det där med middagar etc som vissa kör via zoom. NEJ tack!!
Inget för mig, haha.


Taina, keep it going däruppe dä du är. Den perfekta platsen att karantäna på!!!
Mitt i den vackra naturen.

Kramar!

Taina sa...

Annika
Bloggar och bloggar. Hoppar in då och då. När andan faller på. Hade liksom en rejäl dipp efter allt som hänt med COVID-19 plus att jag var riktigt dålig ett tag. Men nu börjar energin återkomma och ska hem en snabb sväng till helgen. Liisas skola är ju stängd terminen ut tyvärr. Tycker så synd om alla seniors.

Nä de här Zoom och liknande kan vara dryga. Alla blir ju liksom platta. De enda virtuella möten jag älskar är ju med lille Maximilian såklart.

Kram kram

eastcoastmom i CT sa...

Så fint ni har det, utsikten är ju helt fatastsik!

Jag gillar zoom, men det är ett konstgt sätt att kommunicera, man talar ju ofta i munnen på varann t ex...

Malin sa...

Läste någonstans att Walmart var först så förbryllade varför de sålde enormt mycket fler överdelar än underdelar i kläder...

Maken har alltid jobbat hemifrån deltid, numer heltid och de använder tackochlov inte video endast shared screen och tele. Dock fick han order om att ha ett foto på sitt konto så de iallafall kunde se vem som var vem när de talade då tydligen en del använde alias som inloggningsnamn.

Både maken och äldste sonen odlar glatt Corona skägg, en med betydligt större framgång än den andra.

Kosläpp, ja men tyvärr kommer detta nog ske väldigt gradvis under lång tid. Iallafall i vår delstat. Så nu planerar jag en studentfest som kommer endast innebära oss i familjen då mina föräldrar så klart inte kan komma som planerat. Ungen tar det med ro dock.

Taina sa...

eastcoastmom
Tackar, jag gillar också utsikten. Blir liksom aldrig mätt på den. Ser nyanserna i den varje dag beroende på vädret.
Liisa använder Zoom med sina tutors annars har hon något annat med skolan som jag inte kommer ihåg. De får inte använda Zoom i Simpans skolor.

Malin
Jag visste det!!! Hahahahaha, så Walmart har statistiken.
Tycker det är bra med ett ansikte men så har jag också sett att en del lagt upp ett 20 år gammalt foto på sig själv.

Coronaskägg, det är det nog många som har idag. Kan bara föreställa mig när alla kommer ut och ska rusa till frissan.

Tycker så synd om alla seniors. Usch så tråkigt. Vad bra att han tar det med ro. Det är det nog inte alla som gör.

Äventyret framtiden sa...

Det finns ju mycket humormöjligheter i att jobba på det sättet som du gör. Jag ser absolut potentialen, så mycket kul man kan göra :)
Du kan väl ha toapappersrullarna på huvudet någon dag när du är igång?
Ni bor så himlavackert så det inte är riktigt klokt. Wow!
Skrattade åt detta med Walmartstatistiken, men nu har vi svaret på varför det säljs som det säljs.
Ha en fin dag!

Taina sa...

Karin,

Absolut! Man börjar tänja på gränserna och de där toarullarna kan väl komma till användning vid nåt tillfälle för att markera att jag tycker det är ett tråkigt möte!
Visst är det vackert men snart ska jag hemåt men kommer snart tillbaka.
Ja gud, det finns nog statistik på allt och det här blir ju intressant om man börjar gräva i varför det är som det är, hahahahaha!