torsdag 7 maj 2020

Morgonpromenad

De bästa promenaderna med Dino är på morgonen. De morgnar jag inte har möten vill säga. Att traska iväg på grusvägen, längs med vattnet, är en ren meditation. Kopplet hänger runt halsen och Dino springer lös. Springer och springer, det blir tyvärr mindre av den varan för honom. Han är ju trots allt 12 år. Men visst får han ryck och beter sig som en liten valp ibland.

"Vår gata" är inte så lång dock, ca 4 km grusväg. De flesta hus är bebodda enbart på sommarhalvåret, men det finns ca 3-4 hus som är åretruntboende. Vårt hus skulle behöva ett nytt värmesystem och lite mer isolering på golven på bottenvåningen för att klara av de riktigt stränga vintrarna, som det ibland blir här.

I alla fall så älskar Dino strosa fram längs vägen och lukta och pissa var och varannan minut. Ja ibland pissas det inte utan bara en markering med benet upplyft och jag-kan-om-jag-vill.

I slutet av vår väg har det sålts 3 tomter varav röjning pågår. En av ägarna fick slut på pengar så när röjningen var klar och huset skulle byggas, tog pengarna slut. Det har nu byggs ett litet mindre fritidshus där som ser lite malplacerad ut på den stora tomten. De ska nu försöka spara ihop lite pengar. Tomten var svindyr och att bygga nytt är ju inte det billigaste heller. Dessutom verkar de inte skita ut pengar precis så det kan bli tufft. Vissa har inga bekymmer med skulder. Jag själv skulle få kronisk hjärtklappning om det var jag.

Jag spanade in en tom på höjden, som tyvärr inte ligger direkt vid sjön men som har en gudomlig utsikt. Den är fortfarande till salu och blir nog svårsåld. Dino och jag smyger oss gärna upp dit och bara njuter en stund. Lite busiga så där ni vet.

Häng med!



Ett litet gammalt hus/skjul som någon glömt




Utsikten från tomten "där uppe"

Japp, efter simturen ska det gärna rullas i barr.


Den bryggan behöver nog en liten uppgradering

Här är en tomt där pengarna tog slut...de fick i en brygga i alla fall.

4 kommentarer:

Annika sa...

SÅ himla FINT!!! Det är ju det perfekta stället att vara på nu.
Helt underbart vackert och vilsamt för själen.
Jag skulle stanna där lääääänge om jag vore ni. Ljuvligt.

Hur långt har ni till mataffären?
Är folk bra på att använda munskydd etc däruppe?

Kramar!

Taina sa...

Annika
Absolut! Finare ställe får man leta efter men nu i helgen kör jag hemåt, men stannar bara ca 2 veckor för att sedan återvända hit igen. Själen behöver detta. Hela jag slappnar av på ett annat sätt här.

Mataffären ligger faktiskt bara 10 min härifrån med bil. Jag kör över bron bara så det är ju jättesmidigt. Det är Price Shopper så kanske inte världens bästa men den duger. Och ALLA använder munskydd här. De få jag träffar när jag åker till affären. Här på ön ser jag knappt en människa förutom grannen som kommer då och då. De bor bara 2 timmar härifrån så de kan åka lite mer fram och tillbaka. Vi har ju 5 timmar.

Ha en fortsatt fin dag!

KRAM KRAM

Äventyret framtiden sa...

Ni har det underbart skönt på er plats på jorden!
Så härligt för Dino att få vandra fritt och leva så gott som han gör.
Ljuvlig utsikt, harmoniskt .
Fortsätt ha det bra på stället vid sjön på ön i floden. Var det så ?
Kram över haven!

Taina sa...

Karin
Vi har det verkligen underbart men vädret kommer inte vara så underbart i helgen då vi åker hemåt. Få se om jag ,måste skjuta på körningen till söndag istället då de lovat snö!
Dino han trivs SÅ bra och har mycket att både lukta på och se här. Du har rätt, sjön på ön i floden!
Kommer en kram tillbaka över havet...kanske den kommer från sjön ut i floden, ut på stora havet ända fram till Åland!