tisdag 12 maj 2020

Hittade hem

Tjohoo, då är man hemma igen. Kände knappt igen mig när jag klev in. Men jag måste erkänna att det var både skönt och lite ledsamt samtidigt. Skönt att kunna bära andra plagg än mina slitna träningsbyxor och en oformlig tröja. Och tvätta håret lite oftare så jag inte förvandlas till ett skogstroll. Elle ö-troll kanske? Ledsamt med utsikten. Visst är det grönt och fint här men utsikten av vattnet saknar jag allt.

Har varit hemma ett par dagar redan och jag har jobbat mest. Börjar faktiskt bli trött på att alla andra också jobbar hemma. Själv har jag ju gjort detta en hel och behöver inte "umgås" hela tiden, men många får panik och ska ha virtuella möten HELA tiden! Vi har till och med inbokade fikamöten där vi sitter med våra kaffekoppar och försöker se ut som om det är det mest naturliga här i världen att fika så här med "platta" människor. När ska jag hinna jobba??? Suck.

Okej, nu fick jag klaga lite.

Annars då? Förutom jobb alltså. Har faktiskt varit till Meadow View Farms i Southwick, MA. Det är stället man ska åka till om man vill ha blommor och blad. Och det är BILLIGT!

Åker dit varje år och oj så annorlunda det kändes i år. Begränsat antal besökare, pilar som visade enkelriktade gångar och så markeringar på golvet med 2 meters mellanrum. Och så alla med munskydd såklart. Nåja, det var bara att gilla läget.

Och så har det ju varit morsdag också! Grattis i efterskott till alla morsor där ute.

Är så glad för vår björk här i CT. De är ju lite "sällsynta".

På framsidan av vårt hus ska det ju se lite trevligt ut.

Så glad att jag hann hem och se azalean blomma

Morsdagsfika. Liisa bakade världens godaste jordgubbstårta!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har flera river birch, inte exakt som svensk björk men väldigt fina och snabbväxande!

Taina sa...

Anonym
Är det så de heter? River birch? Det visste jag inte. Vi har inte så mycket av det här i Simpan, men ju längre norrut man åker desto vanligare blir det att man ser björk.
Ha en fin dag!

Annika sa...

NU är du hemma igen!! Fattar att du saknar ön. När åker ni upp igen?
Om jag vore ni tror jag att jag skulle bosätta mig där för sommaren. Men skönt ändå att ni kan åka fram och tillbaka. Omväxling förnöjer. När åker ni nästa gång?
Det är superfint i good old Simpan också. Det är det alltid. På tal om björkar, minns att jag reagerade på hur jag började se dem mer och mer då vi reste till upstate NY och kollade college för många år sen. OCH vid 1000 islands kan jag tänka mig att ni har de där äkta nordiska björkarna.
River Birches har vi här med, men de är ju inte alls lika fina som de ÄKTA nordiska. Tycker din björk ser ut som en äkta. Inte en river ...
KRAMAR!!!

Äventyret framtiden sa...

Björken måste ju ge dig lite hemlandstoner eller hur?
Härligt att den finns där för dig.
Azalean är otroligt fin, vilken lyx att ha en sådan i sin husknut. Här överlever de inte ens som krukväxter ( mitt fel förstås).
Flata människor på kaffestund tillsammans. Haha..
Ha det fint Taina!
Kram!

HeLena sa...

Förstår att du saknar vattnet, men du vet ju att du kommer tillbaka. Alltid en tröst!

Fina bilder, tårtan ser jättegod ut!
Och Azalean! to die for! Vacker!!
kram

Taina sa...

Annika
Det är som jag kommer av mig när jag är här hemma i Simpan. Med skrivandet alltså. Nu är det i och för sig mycket som ska göras ute och det gillar jag. Vädret har ju varit skapligt. Visst saknar jag Paradiset och åker upp i helgen igen. Jihuuu, men kan inte stanna så länge denna gången. Det är nämligen uthyrt i två veckor i juni.
Visste inte att det fann något som heter River Birch. Vår björk ser "normal" ut.
Ja tänk att du har varit hos oss!!! Så kul. Och så länge sedan buhuu.

KRAM KRAM

Taina sa...

Karin
Visst ger björken en viss hemkänsla. Som jag skrev till Annika, så visste jag inte att det fanns något som kallades för River Birch. Måste nog kolla upp det. Björk som björk typ.
Visst är den din, min azalea! Flyttade faktiskt på en också när altanen gjordes om och "glömde" bort att gräva ned den ordentligt. Skulle ta tag i det "senare". Döm om min förvåning, men den tog sig och blommar den med!!
Kram kram

Helena
Saknar alltid vattnet. Undrar om man skulle tröttna på det stället om man bodde där permanent? Japp och snart åker jag dit igen och ser framemot det såååå mycket.
Min azalea är så fin men har nu blommat klart tyvärr. Önskar den var så där fin lite längre dock.
Kram kram

Ingegerd Landstrom sa...

Hej Taina,
Så kul att hitta din blogg! Jag är ganska nyinflyttad till Stamford, har just köpt hus och nu blir det äntligen trädgårdsarbete igen efter ett par år i lägenhet! Så tack för tipset, ska definitivt stanna till på Meadow View Farms när jag ändå åker norröver. Ha det fint!