lördag 15 juni 2019

Sophomore

Kan inte riktigt fatta att Liisa är nu klar med sitt första år på High School! Freshman året är till ända och till hösten blir hon sophomore. Känns så märkligt. Denna lilla skrutta har blivit stora tjejen (även om hon kan bete sig som en 5-åring ibland).

Sista skolveckan var tuff. Mycket tuff. Det var inlämningsuppgifter av olika slag och sk "finals". Vet inte om det går att jämföra med nationella prov, men det är i alla fall prov på ALLT!. Som tur är, delar lärarna ut vad de behöver repetera. Liisa har pluggat som en idiot. Stannat uppe sent och klivit upp 4 med mig, då jag går upp för att träna. Betygen på dessa "finals" är 10% av ditt slutliga betyg så det är ju en del ändå.

Men nu är det gjort!

Inte nog med det, så skulle hon spela i skolans band på senior's examen. Och dessutom solo OCH duo i vissa låtar! Det var hon också tvungen att öva på, mitt i allt pluggande. Till råga på allt blev hon dessutom sjuk i veckan och som grädde på moset (eller sylt) blev det dessutom lingonveckan. En morgon när hon vaknade sa hon bara : "what's next, even the sky is gray?". Då tyckte jag synd om henne.

Men IDAG, är det lördag och FÖRSTA sommarlovsdagen för henne! Jonas har dragit upp till vårt sommarställe. Jag ska påta i trädgården en stund och sedan ska vi på poolparty. Och solen skiner!

Så här glad var Liisa när hon kom hem i fredags. En gosstund med våra lurviga och fyrbenta familjemedlemmar.


Övar på låtarna innan kvällens spelning


Man ska ju vara lite cool också...eller nåt


Där uppe någonstans sitter hon och spelar. Tyvärr hade jag ingen kamera (bara ajfånen). Hon stod ju upp när hon spelade solo. Vår duktiga tjej (ja jag vet, jag skryter lite, so what).

Känslan efteråt är obeskrivlig!


Tänk er, så här såg det ut när hon började ettan. En spelevink redan då.

Och om 3 år blir det upprepning av detta, dvs graduation. Detta var 2011 då Bella tog examen i Simsbury High School. 8 år sedan! OMG!


2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det är väl självklart att du ska skryta! Du har ju all anledning att vara hur mallig som helst. Men vilket program Liisa har haft och kanske har. Jag blir nästan slut och sängliggande bara av att läsa det.

Tiden går, jag minns hur bra som helst när hon skuttade iväg till skolan första dagen. Nu nästan kvinna. Otroligt men...

ha det gott overthere!

Annika sa...

SKRYT Taina!
SKRYT!
Tycker Liisa är helcool med sin sax. Roligt att hon är så duktig.

Ja, jag vet ... HS ja, det var ett slit från freshman year till senior year. IN i det sista ... och så blev det college ...
Men då ser man ju inte på samma sätt HUR mkt de pluggar. När K gick på HS satt hon långt, långt in på nätterna och pluggade och slet.
Så vad skönt att L nu har sommarlov.
YAY!!

Spelar Liisa teater fortfarande?
Har hon det som ämne på HS?

Kramar!