torsdag 4 juni 2015

THE Project

Jamen hallå vad de gillar projekt i skolan i Amerikat. Skitkul tycker barnen. Mindre kul tycker föräldrarna att det är. För det förväntas att vi föräldrar ska hjälpa till. Kanske inte att "göra" saker men att SKAFFA allt som ska göras eller byggas. Det får vi på vår lott. Och med de få minuter jag har över så blir det racerfart till typ Michael's, där du kan hitta ALLT, och så slänger vi ned allt i kundvagnen. Vi har säkert ett ton klister i huset, men när du väl behöver det, så hittar du det aldrig.

I alla fall så fick Liisas klass i uppdrag att göra ett projekt om vad som helst. Precis. Vad som helst. Ge en unge på 11 år det uppdraget och de vill bygga en månraket typ. Nä, nä, det finns gränser hos Olsson. Med eller utan Michael's. Så valet blev skidåkning och för att det skulle vara intressant så studerade Liisa en del om historien bakom skidåkning och vad ordet "ski" kommer ifrån. Det har hon berättat för mig. Om jag kommer ihåg? Nä, jag var typ en man när hon berättade. Sa "mmm" och nickade lite lätt. Registrerade inte speciellt mycket.

Men så här blev resultatet!
Hon har alltså gjort ALLT från scratch.


Liften ser ju säker ut...

Det är nog jag i stolen


När jag frågade om "metallbitarna" på skallen så förklarade hon bara att det skulle föreställa hjälmar. Jahapp.

Det gjordes en hel del research och mycket skrivande.





Tavlan är en RIKTIG oljemålning. Det är inte lätt.

Små detaljer på skidorna. Det fick bara den här skidåkaren. För det var hon själv.



Liisa in action.

Trots dryga 20 grader så tog hon på sig sin tävlingsjacka och den fina mössan hon fick av Karin och Anders, när de var här. Ska ju se ut som ett proffs när du redovisar!


3 kommentarer:

Desiree sa...

Men alltså vad duktig och kreativ hon är! Wow, jag är mäkta imponerad. Tror inte att jag hade lyckats få till ett lika snyggt och coolt projekt som hon fått till här. Det här måste tagit ett tag att pyssla ihop. Verkligen snyggt och duktigt gjort.
Kram!

Annika sa...

ÅH vad FINT!!!
Jättefint. Impad!
TACK och lov för Michaels!!!

Ja, snacka om det gjorts projekt genom åren på skolan. PUUUUUST!!!!!

Kram och trevlig helg!!

Anonym sa...

Jag har tidigare nämnt Liisas olika talanger, men det här tar tammefasiken rekordet!!! Hur i fridens namn har hon klarat av alla detaljer? och ideén, WAAAUUUU! Nå, inte har hon ärvt sin mammas tålamod i alla fall ;) Det där har ju tagit tid och vilken precision. DUKTIGA LIISA <3
Kramar till er <3