söndag 28 juni 2015

Men så här skulle det väl inte vara

Ett sommarlov som nyligen börjat. Ett sommarlov då barnen har spring i benen och är fulla av liv och rörelse. Ett sommarlov med skratt, bad, sol och massor av glass i stora lass. Så ska det väl vara för alla barn?

Men inte här.

Liisa är sjuk. Mycket sjuk. Det har varit ambulanspersonal, akuten, vakna nätter, medicin, kräkhink, febertoppar höga som Mount Everest och en hopplöshet som heter duga. I vanliga fall har sjukvården fungerat bra här. Men nu suger den. Rejält. Vi har bollats fram och tillbaka, men i eftermiddag ska vi få träffa en doktor. Men det tog sin lilla tid. Tack snälla familjen H, säger jag bara. De lärde mig hur saker ska läggas fram och här betalar man ju sina sjukförsäkringar själv och väljer således sin egen "primary doctor" och då ska man ställa krav.

Och det gjorde jag imorse. Jag krävde att få prata med doktorn och när sköterskan försökte förklara för mig att det är helg och bla bla, så sa jag bara att det STRUNTAR jag fullkomligt i! Vem fan har bestämt att man bara får vara sjuk måndag till fredag mellan 8 och 5? Idioter!

I alla fall så är Liisa riktigt dålig. Jag vet att barn har feber. De kan ha riktigt hög feber i flera dagar. Och det har Liisa. Men den går liksom inte ned mellan varven och hon har inte ätit speciellt mycket och det lilla hon får i sig kräks hon upp. Febern likson "rusar" upp precis innan den dippar något. Den är liksom inte normal. Hon har nu legat i drygt 40 och 41 i fyra dagar. Ögonen är matta och hon sover i korta stunder, för att sedan vakna för att hon fryser.

Så här ska det ju se ut. En glad sommartjej:


8 kommentarer:

Annika sa...

Nejmen USCH!! Hoppas att ni snart får veta vad det är så att rätt medicin kan sättas in. Stackars er alla. Otroligt jobbigt.
Synd också att det ska strula med läkare. Tycker annars sånt går så smidigt här.
NU hoppas jag att ni träffar rätt person. Ibland är det verkligen bra att ha ngn vän som guidar i tillvaron, som familjen H.
HOPPAS nu att ni får lite svar på vad det är som är fel.
Sen hoppas jag att Liisa kryar på sig jättefort och blir sitt vanliga, glada jag igen!!
Varma tankar och stora kramar från mig!!

Taina sa...

Tack snälla Annika! Ja vi har alltid haft bra erfarenheter av sjukvården här, men nu sög den. Och det har det sedan vår primary doctor blev befordrad och vi fick en ny. Inte så bra eller erfaren.

Hoppas du får en bra resa hem till Sverige idag!

Kram kram

Mrs Clapper sa...

Nej men stackars!! :( det måste vara fruktansvärt jobbigt, för er alla. Hoppas att ni får bra hjälp nu och att hon snart är frisk och kan vara ute och fira sommarlov. Kram Malin

SweFlo sa...

Åh nej, vad otäckt! Håller tummarna att det går åt rätt håll FORT!

Många kramar!

Taina sa...

Mrs Clapper
Tack snälla! Hon har bihåleinflammation OCH dubbelsidig öroninflammation. Pga av den höga febern har hon hon inte orkat känna värken. Detta missades alltså på akuten. Fy skäms på den doktor, Idag söndag har febern legat kring 41, men nu har vi "riktig medicin" och hoppas på att det vänder snart.
Kram

Katrin
Ja nu måste det vända efter att de konstaterade både öron- som bihåleinflammation!

Kramar!

Desiree sa...

Nej vad hemskt och trist. Stackars Liisa. Jag hoppas innerligt att hon snart mar battre. Stackare som har bade bihaleinflammation och oroninflammation. Ma allt vanda till det battre snart.
Varma kramar!

Anonym sa...

MERA KRYAPÅDIGKRAMAR TILL LIISA OCH ALL ORK TILL ER ALLA <3
Bara medicinen hinner verka nu, så är hon snart på benen igen :)
Så det var alltså både bihåle- och öroninflammation? Hur i fridens namn kunde de då först säga att det var virusbetingat? Det togs väl blodprover och öronen kollades väl? Nå, nu vet ni alla fall och det är huvudsaken!
Puss och Kram till er alla från Malax <3

Malin sa...

Usch så hemskt när barnen är sjuka. Nu blir det väl bättre med rätt medicin får man hoppas. Tur att det var något som kan botas med medicin.
Krya på dig Liisa! Kram till mamma och pappa. Vilket pers!