söndag 27 maj 2018

Memorial weekend

Det blir ingen Memorial firande för min del eftersom jag drar idag, söndag. Hade gärna velat vara hemma. Inte för att åka och se en parad direkt utan för det är så himla kul att påta i trädgården just nu.  Ni vet vid det här laget att jag inte är född med gröna fingrar. Gröna blir de bara av att jag går och rycker upp sånt som jag tror är ogräs. Jag är urusel på blommor och buskar och träd. Igår rabblade grannen alla möjliga namn på perennials och där stod jag och såg ut som en fågelholk.

Igår var en riktigt varm dag och vem bestämmer sig för att dra ut på en löprunda? Japp, jag såklart! Termometern visade på 28 grader Celsius. Men enligt telefonen stod det "feels like 29". Hur fan går det till? Feels like? För vem liksom.

I alla fall så drog jag iväg och höll på att vända efter en kort stund men bestämde mig för att fortsätta, envisa finne som jag är. Men jag var förnuftig och tog det lugnt. Stundtals i alla fall. Min runda kring en privatskola är så fin. Och utmanande backar. Eftersom vi har mycket svartbjörn i området, så visslar eller sjunger jag en trudelutt där jag susar genom skogen och på så sätt håller björnen på avstånd. Det finns ju en risk att någon björn skulle gilla min skönsång? Någon som har MA Numminen som favorit.

Och vet ni vad? Städade vår screen porch! Tog "bara" 3 timmar...mycket pollen (och annat skit) var det.

Nu kör vi bilder och först ska ni få följa med mig på min springrunda:

Ja men hur vackert är det inte i skogen. Min happy place och det spritter i benen.

Dessa marker tillhör en privatskola som tycks ha HUR MYCKET pengar som helst. Typ miljoner tennisbanor.

Sådana här ting stannar jag gärna vid.


Det gör andra med. Stannar till alltså. Kolla in krypet jag fick dela fontänen med.

Som jag nämnde så står det "FEELS LIKE". För vem liksom?

Vatten i mängder. 


Någon tyckte det blev för varmt och drog av sig rocken.

En till bild över all mark som skolan äger.


Nej, jag stannade inte här för att vila.

På väg hem var jag bara tvungen att fota ett hus och den berömda klumpen. Nästan alla tycks ha sk mulch (bark) så här års. Sedan svär de högt för sedan ska det ju spridas ut i alla land och det tar ju sin lilla tid och är tungt!

Min andra happy place! Vår screen porch är klar!

Igår började jag rensa lite här och där

Satte ned några blommor som såg fina ut. Vad de heter? Hur fan ska jag veta det?

Jag vet. Ön mitt i gräsmattan blev kvar efter att ett stort träd hade fällts. Ska nog bort framöver.

Ibland blir min rensning inte som jag tänkt mig då trädfällaren lämnade en klump efter sig. Frågade Jonas igår om han kunde flytta på den. Han tittade på mig och frågade hur jag hade tänkt att det skulle gå till. Det hade jag inte tänkt på...

1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

....men ön mitt i gräsmattan är ju fin! Den bryter så fint i den gröna oceanen. Snyggt i mina ögon. Stubben som blev kvar skulle jag gröpa ur lite grann och plantera t.ex krasse i. (ja, jag vet att du inte vet vad det är ;)) Och det spelar ingen som helst roll heller vad namnen på växterna är bara de förskönar tillvaron.
Sjung som E.M. Numminen du när du springer över vacker stig med stock och sten i skogen. Mitt i allt så har du många björnar med dig som gillar hans musik. Den är ju charmig på sätt och vis. I alla fall väldigt unik!
Ha det bra Taina! :)