lördag 2 juni 2018

Ja du Amsterdam, vad säger man

Hemma igen då efter en vecka i Amsterdam. Vi lyckades faktiskt besöka Downtown Amsterdam hela tre gånger. Sånt brukar jag ofta inte orka med på biznizzresor och jetlag. Men nu hängde jag på! Och jag säger bara "weird". Jag har varit där tidigare för typ 100 år sedan men måste ha tömt den delen av minnesbanken.

Mötet gick bra och flygresorna fram och tillbaka också relativt bra med några förseningar. Men så är det ju alltid och jag är programmerad nu för detta. Som en robot. Delays, delays and delays. The new normal.

Flög med Air Lingus och det är jäkligt bra för mig eftersom jag flyger direkt från Hartford till Europa! Wohooo! Till och med immigrationen in till USA var placerad i Dublin, vilket är himla bra!

Ok, Downtown Amsterdam, vad ska jag säga mer än att mina ögonbryn har nog fastnat högt uppe i pannan och mina näsborrar är blockerade av en söt cigarettrök. Mitt hjärta sitter nog i halsgropen också. Att försöka korsa vägar och cykelbanor är inte den lättaste uppgiften precis. Inte i Amsterdam i alla fall. Just det, har fått nackspärr också. Med mina 160 cm räknas jag nog tillhöra minion-släktet i Nederländerna.

Om jag besökte Redlight district? Japp och kan inte fatta detta "koncept" där de hänger ut sig som på en cirkus dit du får gå och kolla på den-skäggiga-damen typ. De sitter alltså i dessa små ytor och betalar uppemot 200 dollar i hyra för ett skift! Ja men hallå! En "service" kan kosta allt från 50 till 100 dollar. Beroende på typ av service och etnicitet på tjejen! Inte undra på att  ögonbrynen sitter kvar högst upp i pannan och munnen är också halvt öppen. Fattar INTE!

Annars så är Amsterdam en riktigt vacker stad med alla kanaler och byggnader som ser ut som om de ska ramla över en där man traskar omkring.


Brunch när vi landat. Nom nom

Färsk vit sparris! Finns det något godare?


Living on the edge. Knappt några övergångsställen.


Pubens katt, Banjo.

Chillar lite

Huset som håller på att tippa över?


Lite väl nära från vår lilla farkost tyckte jag. 

Ibland undrar man om de vet hur breda deras båtar är.


Finns det hjärterum finns det visst stjärterum





En av gatorna med de små skyltfönstren...say no more.


Gör lite fint utanför sin "Cannabis Garden"!

Nope, där inne var jag inte.

Really?

Vid slottet


Mer cyklar än bilar. ÖVERALLT!

Det här huset har väl snart gjort sitt?

Bye bye Amsterdam!
Idag ska jag fortsätta påta i trädgården. Nästa helg får vi besök!!!

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Tack Taina, för titten in i Amsterdam. Jag har mellanlandat många gånger i Amsterdam men aldrig varit utanför transfern. Givetvis så finns en del av Amsterdam även där men inte i närheten ens vad du har varit med om. De verkar fria där på många sätt, kanske snudd på för fria, fast vad vet jag. Flytvästar tycks inte behövas i hjärterum-som-ger-stjärterumbåtarna. Men med så många ombord så märks det knappast om någon tar sig ett ofrivilligt dopp. Kanalerna är något jag önskar att jag också skulle få åka på och längs med. Såpbubbelbilderna är fina, barnsliga jag vaknade till liv genast.
Ha det bra i ditt mullvadande liv hela veckan ut!

Taina sa...

Pettas
You're welcome! Det ÄR riktigt fint i Amsterdam så har du möjlighet så är det värt ett besök. Ja man kan ju undra hur många som trillat i från dessa båtar för det dricks en del.
Snart är det slut på veckan och jag har överlevt i mitt mullvadande liv!