onsdag 9 maj 2018

I am back!

Och så jäkla jetlaggad! Kom hem sent lördag kväll och har inte varit människa sedan dess. Har nog aldrig känt mig så durrig. Bara bita ihop och köra på.

Förresten så har mitt DNA resultat anlänt! DET måste jag smälta innan jag avslöjar resultatet...

Jag har alltså varit på en två veckors tripp till Sverige och Norge och en del av er, miljoner läsare, har ju sett det på Instagram. Det blev många nätter på olika hotell eftersom det flängdes från Trollhättan, Drammen, Kongsberg och tillbaka till Trollhättan. Däremellan var jag till Stockholm men då bodde jag i min väninnas underbara lägenhet.

Så hur var det då? Mycket att ta in och jag har reflekterat en del över hur det är att vara "hemma" i Sverige. Det är både pros and cons om man säger så. En sak som jag verkligen retar mig på är hur ohjälpsamma svennebananerna är. När du kommer där släpandes på en jätteresväska som du kånkar upp på tåget, så trängs det och INGEN har som helst någon känsla för att "kanske vi ska hjälpa den där kvinnan som är typ lika stor som resväskan" utan det blir istället "henne kör vi över"!!! Nä fy fan säger jag bara.

Restauranger som blivit så hippa så du laddar ner en app för att beställa och SEDAN ska hämta din mat själv på en fancy bricka som blir så svår att balansera med att du tappar fanskapet!

Och HUR åker turister tåg, spårvagn, buss osv? Man vet ju knappt hur man får tag på en biljett! Du kan inte köpa biljetter på plats utan allt tycks vara online och via appar. Men herregud, VART tog mänskligheten vägen??? Jag kände mig verkligen som pigan från landet.

Nu är ju inte allt så negativt. Det är organiserat, fint, rent och folk ser ut som de klivit direkt ut ur hälsotidningar.

Det bästa med hela resan var ju att umgås med fina Bella!!! Vi fick en mysig helg ihop och det blev ett jobbigt farväl. Vi hann med att umgås med mina bästa väninnor också vilket var SÅ kul och vi blev något fjantiga efter ett par glas champagne. Typ student-fasoner.

En annan kul sak är Bzzt, som jag tyckte var så roligt att åka omkring i på Stockholm gator. Billigt och den slår ut både taxi och Uber om du bara är två och inget bagage.

Nu ska det jobbas. Här kommer lite bilder:

Att sitta och vänta vid gejten kan vara lite avslappnande ibland. Speciellt om man har coola skor...

Älskar vyn när jag äter frukost på hotellet i Trollhättan

I foajen på hotellet i Drammen. Får du tråkigt så sätt dig och gunga vetja!

Drammen by night

Yup!Kl 4 ska man kliva upp och testa hotellens gym. Alltid. Och inte är det speciellt trångt heller.

Vyn från hotellrummet i Kongsberg



Så vackert det är i Kongsberg!

Tillbaka till Trollhättan.

Mysigt att hänga med den här bönan en hel helg!

Min fina väninna!


Och så min andra fina väninna


Japp så här kan det gå efter ett par glas champagne!


Träning på morgonen ett måste och här på taket till ett av stadens SATS gym.


Att Max restauranger kan se så olika ut!

Bara häng på balkongen

Bzzt!!!

Maria och Pierre har givetvis sin egen lilla vinkällare. Ja, Pierre är fransman.

Eftersom deras lägenhet saknar badkar så fick Maria en i födelsedagspresent!


Det mesta beställs utan people interference.


Blev så ivrig när bild skulle tas så jag försökte dricka ur en ljushållare!

Så här glad blev jag när jag hittade det riktiga glaset!

Bara "mitt" rum i Trollhättan




Innan jag flög hem på lördagen så besöktes givetvis gymmet och jag var glad att ha alla leksaker för mig själv!

Klar för flyget hem!



2 kommentarer:

Malin sa...

Ja ännu mer hopplöst om man inte har en mobil som funkar i Sverige eller kanske är en äldre människa. Pappa som ändå är tekniskt lagd är 76 och plötsligt skulle man betala parkeringen där de stått i alla år, med en app. Dåligt med instruktioner också tycker jag, speciellt på annat språk. Jag har använt kontanter så ofta det går, och för det mesta går det faktiskt, men biljetter och så har jag printat innan. (Har endast en enkel mobil som fukar i Sverige, ej smartphone).
Jag tycker man får hjälp men man måste BE om det. Svenskarna håller sig till sitt och erbjuder inte självmant.
Skall bli spännande att höra om ditt DNA.

Christina sa...

Jag förstår att du är trött! Man kommer alltid tillbaka från en Sverige resa som ett vrak tycker jag! Allt är så roligt men intensivt! Och så fick du träffa din fina unge!! Så härligt för er bägge, jag tänker ofta på er och hur tokigt det blev sist hon skulle komma till er. Jag har ju bägge mina barn i Sverige så jag jag vet hur det känns... Men detta med betalning och appar!!! Jag håller med dig, man kan bli knasig för mindre! Hur gör turister??? Jag har svenskt konto och bankkort så jag klarar mig för det är inte alltid det amerikanska kreditkortet fungerar. Och alla dessa appar har jag inte heller. När jag ska parkera brukar jag texta något av barnen och be dem betala åt mig. Man känner sig allt lite bortkommen ibland! Välkommen tillbaka till ditt andra hemma!!
Kram
Christina