onsdag 13 juni 2012

De va ån flecka som häta Adalene


Hahahahahahahahaha! Ska jag skratta eller gråta? Skratta för att det var kul eller gråta över att jag inte har gjort tillräckligt för att lära Liisa skriva korrekt svenska. Tillräckligt? Jag har inte gjort ett dugg om sanningen ska fram. Visst, vi pratar svenska hemma, men vad gäller att läsa och skriva har vi inte tränat på. Alls. Fy skäms Taina. Nu blir det andra bullar! För tänk när vi en dag flyttar tillbaka till Sverige och hon ska gå i svensk skola, ja hur går det då för lilla Liisa. Å andra sidan skulle det vara kul att läsa om hur det går för Adelene...

Spana in sista meningen; "Män condä inta prata" och om det betyder män, dvs de där håriga typerna, eller om hon menar ordet "men", dvs syftar på Adelene låter jag vara osagt. Jag vet vad jag skulle välja!

Hur gör ni andra som inte har svenska skolor i närheten där ni bor? Hemundervisning? I så fall undrar jag om Någon hittat Tidsbankomaten?

För övrigt kan jag informera om att ormen i tidigare inlägg är en vanlig "garden snake". Och skinnet Liisa hittade, låg ute, inte inne. En sak till, jag sa att den var stendöd, när jag hittade den i Liisas låda. Tacka fan för att skinnet är dött, men ormjäveln lever och gosar säkert någonstans i trädgården!

Jo en sak till! En trevlig Simon på SAS hjälpte lilla Taina att beställa flygbiljetter till Finland och på så sätt kunde jag använda mina Eurobonus poäng. Tack Simon. Det enda jag behövde betala var flygskatten, som inte får tas från poängen. Så för Liisa och mig kommer flyget ToR ARN-Pori kosta 272 kr. Det ni! När jag åker? Det håller jag för mig själv. Det finns för många nyfikna där ute och jag vill inte skapa någon hysteri när jag landar på finsk mark, hahahaha!

9 kommentarer:

alegni sa...

Attans också, jag som hade tänkt ta med mig en hel välkomstkommitté när ni landar...
Jag blev ju riktigt rörd av Liisas story, fast du har nog rätt, det vore säkert smart att lära henne skriva rätt så småningom.
KRAM

Annika sa...

Jädrar i gatan, Björneborg är ju nära och allt.
Ingela och jag skulle stå där och hoppa!
HAHA.
Nej, men vad härligt att ni kommer dit en sväng, och vilket BRA pris ni fick. WOW!!!

Liisa, men det är ju jätteduktig!
DET tycker jag.
Karolina gick på svenska skolan på lördagar fram till i trean.
Men jag tog ut henne sen, tyckte inte hon lärde sig så mkt där, trots allt.
Jag brukade skriva brev på svenska åt henne, och hon svarade.
Inga långa brev, mest lappar. Men vi höll på.
Vi lekte post. Vi skickade breven under dörrar, och det tyckte hon var så roligt.
På det sättet gjorde vi nytta av en rolig lek. Därigenom lärde hon sig.
Sedan läser hon en del svenska tidningar, mest Kamratposten.
Men visst är hennes skrivna engelska starkare än den skrivna svenskan, men det tycker jag är OK.
Om jag skulle flytta hem med K skulle jag sätta in henne på en amerikansk/internationell skola.

Jag tycker iaf att denna saga är jättebra!
Hatten av till Liisa.
BRA början!!

Kramar!!

Taina sa...

Ingela
Blev du rörd? Ja kanske den var lite sorglig, men jag har skrattat mest åt den så tårarna har sprutat. Försökt hålla mig när Liisa sett på. Dumma mamma som inte fattar något. Själv var hon stolt. Ja jag ska nog ta tag i lärandet. Så småningom.

Åh vad trevligt om DU skulle vara där och ta emot mig!

Kram kram

Annika
JAAAA!!! DET skulle vara kul att se er två stå där och hoppa! Hahahahaha! Underbart!

Vilken bra idé med posten Annika! DET ska jag försöka göra med Liisa också. Kanonidé verkligen för då blir det ju lite mer lek av det. Det här har hon ju snappat upp helt själv, vilket jag också tycker är rätt imponerande.

Kram kram!

Peter sa...

Det där med svensk läsning och stavning är något vi också har snackat om. Vår yngste är ju ungefär lika gammal som Liisa och om jag inte minns fel så har de bott här i USA lika länge. Prata svenska går bra (även om han mixar more och more), men han vägrar läsa och skrivförmågan - på svenska - är klart begränsad. Vi brukar trösta oss med att dom lär sig snabbt i dom här åldrarna vid en tillbakaflytt. Här i DC finns en svensk helgskola, men det gör det sannolikt inte i Ct. Alternativt finns ju svensk distansundervisning t ex via Sofia Distans, vår äldste son har just läst in årskurs 9 i svenska där.

Desiree sa...

Ha ha jag tycker Liisas story var väldigt charmig. Jag förstår vad hon menar även om det är långt ifrån korrekt. "Män condä inta prata" så tolkar jag det som "men kunde ändå inte prata" för hon kunde ju höra men var blind.
Well jag tror som Peter ovan säger att skulle ni flytta tillbaka så skulle hon nog lära sig rätt kvickt också så att extra undervisning skulle jag nog inte köra med. Känns som om Liisa har fullt tillräckligt med skolan ändå och du har fullt tillräckligt med livet och jobb och allt annat ändå. Ni måste ju hinna leva och ha lite kul också, väldigt viktigt. Eventuellt skulle Liisa kunna läsa lite böcker på svenska om hon gillar att läsa eller ha någon prenumeration på någon svensk tidning som hon har som favorit. Jag tror man håller ett språk igång både vad gäller stavning och meningsbyggnad genom att läsa.
skönt att det ordnade sig med flygresan också.
Kram!

Saltistjejen sa...

Men Taina! Liisa är ju inte så gammal. Sådär stavde flera av mina klasskompisar i SVERIGE i SVENSK skola när jag var i Liisas ålder! Så herregud! Men visst, att kunna hitta någon typ av svensk undervisning kanske vore bra. Ev kan ni ju ha lite sommarskola i form av en boklista med svenska böcker hon ska läsa när ni är i Sverige nu under sommaren? Det behöver ju inte vara så många men säg att du lägger 6 på en lista och så ska hon ha läst minst 3 eller 4 innan sommaren är slut. Men hon bör kanske få välja böcker själv så det blir ngt hon verkligen vill läsa.
KUL att ni kan flyga till Finland för eurobonus! Haha så flyttade vi hit jag och Mats. Vi använde våra Eurobonuspoämg då när vi lämnade Sverige. Det var bra! :-)
Och det där med att inte "outa" datumet för ankomst är smart! Det blir alltid såååå mycket stress kring det.
KRAM!!!!

Marianne sa...

Låna barnböcker på bibblan i Sverige till en läsplatta så att hon kan läsa svenska böcker hela tiden. Om du inte har, så skaffa ett svenskt lånekort när du är hemma i sommar, så kan du låna hur mycket du vill sedan! Kostar ingenting, mer än läsplattan då förstås : )

Och kolla med Sofia Distans, såg att de nog bara har från åk 6, men de kanske vet hur man ska göra, eller tipsa om läroböcker eller liknande: http://www.sofiadistans.nu/

Skaffa en svensk brevkompis. Har hon några kusiner eller kompisar som hon kan mejla med?

KLOKT av dig att tänka på det redan nu, för även om de lär sig fort, så är det alltid lättare för dem om de redan kan vissa saker vid hemflytten. En hemflytt är ju en stor sak även för dem, så att slippa sånt där kan ju vara skönt mitt i allt med att skaffa kompisar och lära sig hur man lever i Sverige.

Kramar!

Taina sa...

Peter
Tack för tipset med Sofia Distans. Ska genast kolla upp det när vi kommer tillbaka från Sverige!

Det finns en svensk skola i CT men det tar nog någon timme att köra dit och för ett par timmar en lördag vet jag inte om det är värt det. Hellre tar jag tag i det själv. Men kanske JAG behöver gå en kurs först??? Hahahahaha!

Vi kanske ska be Liisa och Lillebror brevväxla med varandra?

Desiree
Visst är den charmig! Jag tror hon är lite "inspirerad" av berättelsen om Helen Keller som de läste om i skolan.

Vilken bra idé om det där med tidning! Ska kolla upp det när vi är i Sverige och hur utbudet ser ut.

KRAM

Saltis
Ja jättebra det där med böcker. Hon har redan några svenska böcker som hon fått från sin gudfar. Vi brukar läsa dem för henne men ska nog be henne försöka läsa dem istället.

Egentligen är det ganska bra skrivet av henne med tanke på att hon aldrig lärt sig det. Engelskan är ju felfri såklart.

Jag är så glad att biljetterna till Finland är fixade. SKa bli kul att träffa pappa som jag inte sett på ett tag.

KRAMAR!

Marianne
TACK för alla tips! Ingen dum idé med läsplatta och att då kunna låna svenska böcker gratis! Vilken läsplatta bör man ha då?

Hon har ju kusiner i Sverige som hon skulle kunna brevväxla med och det ska jag ta upp nu när vi ses snart.

Kramar!!!

Marianne sa...

Den läsplatta man trivs bäst med. Men kanske inte Amazons, för jag tror att den bara tar böcker från Amazon. iPad funkar i alla fall alla gånger. Bra också med en i färg, för då får hon alla färgbilder, så iPad skulle jag säga : D

Kram!