torsdag 25 oktober 2012

Ska jag orka?

Då så, nu är vi fulla med antikroppar alla tre familjemedlemmar. Armarna ömmar och i vissa stunder funderar jag över om det är värt allt stök med immigrationen. Vi har varit här i 5 år och alla besök på ambassaden för att förnya visum och nu green card, börjar suga musten ur mig. Våra arkiv här hemma börjar fyllas med tonvis av papper, för du ska ha bevis på precis ALLT. Original såklart.

Igår fick jag bannor för att Liisas vaccinationskort inte innehöll rätt datum för när hon fått sina vaccinationer. Öh? Jag vred och vände på kortet och det står månad och år. Men si DET går inte. Det ska vara MÅNAD, DAG OCH ÅR!!! Ja men halllååååååååå! En del är ju tagna i Sverige och jag fick gå tillbaka till "barnboken" och kunde lista ut exakt när det var.

För att bevisa att jag inte lever i bigami, skulle skilsmässopapper från tingsrätten i Sverige begäras. Advokaterna ville då se ordet "Skilsmässa" i rubriken. Om de slagit upp ordet i en ordbok, förtäljer inte historien, men när mina papper dök upp så stod det "Äktenskapsskillnad". Och det var ju inte godkänt! Ja men vad fan, JAG kan väl inte be dem på Tingsrätten ändra i sina formulär vad som ska stå i rubriken på domslutet som är från Hedenhös! Nu har jag 87 dagar på mig, säger de. Att få dem att ändra på det. Ja, ni hör ju hur det låter!

9 kommentarer:

alegni sa...

Men herregud, vill ni faktiskt bo i det där landet? Tulkaa kotiin sieltä.
KRAM

Mrs Clapper sa...

Fast med den bilden jag fått av dig genom bloggen, så är det NÅN som kan få tingsrätten att ändra på titeln på sina formulär så är det baske mig du! :)

Desiree sa...

OMG förstår att du bli alldeles matt på det här. Vem skulle inte bli det. Man kan ju bli galen för mindre. Detta är verkligen på gränsen till too much.
Men håller tummarna för att det löser sig.
Kram!

Annika sa...

Herregud alltså.
JA; nog har Green Card processen gått från bad to worse. ALLA gånger.
HUR kan de vara så TJOCKSKALLIGA med datumen. Herregud!!
Minsta lilla skitsak går de in på.
Jadu, vilken löjligt lång process. MAN baxnar.
HAV tålamod. DETTA skall gå igenom!!!
Kramar!!

Hanna sa...

Använd den här som förebild - det brukar jag göra, och det får mig alltid att ladda lite extra "jävlaranamma"!
http://www.youtube.com/watch?v=XXWZ3uAEKsw&feature=player_embedded

Lena (Meltingpot) sa...

Det låter precis som i Indien......Där ville de ha vigselbevis i original. Fanns inget som hette vigselbevis på skattemyndighetent i Sverige. Det närmsta man kom var det lilla informella bevis man får av prästen vid vigseln. Ett sådant hade ju inte alla till hands - jag råkade ha koll på var vårt var och kunde ta med det, men det fanns de som tillverkade egna på datorn. Gick hur bra som helst. Så lättlurade är de nog inte'over there'. Lycka till!
KRAM

Charlie sa ... sa...

OMG. Greencard byråkrati!

Men 87 dagar....det fixar du!

Kram!!

Katarina sa...

nog tror jag du fixar detta!!Jag måste faktsikt inlägga att alla var så uppsjåsade kring GC processen,, jag blev nästan lite besviken att det inte var värre..

Jag fick både CR! och ett K3, beslut samma vecka, så jag kunde alltså välja vilken route jag ville gå.. Hoppas du får fram de handlingar du söker efter..Hur länge har ni varit i USA nu?

Själv har jag frivilligt gett upp mitt GC.. Eftersom jag inte har för avsikt att bo där längre..

Ha en fin helg..

olgakatt sa...

Har hört av flera att de aldrig mer ska klaga på svensk byråkrati efter stt ha upplevt amerikansk....
Hörde så sent som förra helgen om fruklösa försök att få godkänt att man inte har sitt första förnamn som tilltalsnamn i körkortsbyråkratin i NY. Vederbörande hade fått namnen omkastade i vissa papper av amerkanska myndigheter och anklagas nu för bedrägeri! Hon har dessutom ett ö i efternamnet som ibland skrivs som oe, ibland som o. Förvärrande omständighet i bedrägeriet!
Önskar dig all framgång i din kamp! Ska någon lyckas är det du!