onsdag 30 maj 2012

Nya bekantskaper

Många av oss eastcoastbloggers skriver om den stundande hettan vi har just nu. Så även jag för den går inte att undvika. Igår, tisdag, slog vi rekord med 93 Fahrenheit! Lägg till luftfuktigheten och den finska bastun är ett faktum. Vad detta är i Celsius bör ni veta vid det här laget, så många gånger jag skrivit om det tidigare. Inte? Ta "Quick-and-Dirty" varianten som är (93-30)/2 som ger oss 31.5 Celsius. Den riktiga formeln är (93-32)/1.8 och då får vi 33.9 Celsius!!! Wohooo, det är varmt och sommaren har precis börjat!!!! Jag får nog ta och uppfinna små fläktar som går att fästa på kroppen innanför kläderna. Använda sig av billig arbetskraft i form av små iglar kanske och fästa dessa fläktar på deras slemmiga kroppar? Tål att fundera på.

Från värme och iglar till nya bekantskaper och då måste jag ju berätta om den kinesiska aftonen hos våra grannar. Vi var nämligen bjudna till en kinesisk familj på BBQ i helgen. Det kom några andra familjer också och de var kineser och huvudspråket under kvällen var, just det - KINESISKA! Min är lite rostig måste jag säga. En av gästerna var dessutom på besök och kunde inte ett ord engelska. Fann mig själv använda ett teckenspråk som går till världshistorien. Tänk vad många rörelser man plötsligt kommer på när du inser att du måste använda kroppsspråket. Jag blev lite imponerad av mig själv ibland när jag tänker på hur jag stod där och viftade med mina händer och gjorde små läten samtidigt? Om han sedan förstod vad jag menade eller om han trodde att jag viftade bort myggor låter jag vara osagt. Myggor som inte ens existerade denna kväll.

Maten var helt suverän! Gary, värden i huset, stod ute och grillade, medan Jane, som mest var i köket, gjorde bland annat dumplings. My God så gott det var. Något som var nytt för mig var de kokta jordnötterna med skal på. INTE min favorit dock. Efterrätten var heller inte något jag skulle beställa på en restaurang, den sk Black Rice Soup. Först trodde jag det var något helt annat när en av gästerna kom ut med kastrullen och ropade "Black Lice"!

Värdparet Jane och Gary. Fråga mig inte efter deras kinesiska namn. Även om jag kanske skulle kunna uttala dem så skulle jag nog aldrig kunna klura ut hur de skrivs.

Matbordet

Här är stackars farbrorn som fick utstå mina fladdriga armar under kvällen då jag använde mig av kroppsspråket.


Rosa, som fick en lista med namn av sin arbetsgivare för att sedan välja ut ett engelskt namn åt sig själv. Undrar hur jag skulle reagera om min arbetsgivare gjorde detsamma?

Efterrätten som gick åt som smör i solsken

Liisa och hennes nya kompis Karen

Jonas fick en tuff match mot barnen som tycktes vara födda med pingponggenen.

Kul kväll var det och det är alltid lika intressant med olika kulturer!

6 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Ja du detta med kinesiska namn är verkligen en historia för sig. Här ger ju alla kineser i stort sett sina barn både ett kinesiskt och ett amerikanskt namn och man använder alltid enbart det amerikanska här. Det kinesiska är för att barnen ska kunna byta OM de flyttar tillbaka. Har jag förstått.
Att man "får/tar" ett amerikanskt namn som immigrant är kanske inte lika vanligt även om det händer. Många gör ju så om de inser att amrisarna och andra) inte alls kan förstå eller uttala deras namn. Fast jag har aldrig tidigare hört talas om att arbetsgivaren "krävt" det. Utom på min gamla arbetsplats i Sverige där det faktiskt hände. Men då var det ändå ett svenskt namn på en svensk kvinna. Orsaken var helt enkelt att det fanns två kvinnor med SAMMA namn i samma labb och den chefen sa helt enkelt så att "nej det här går inte så från och med nu kommer jag att börja kalla dig XXX istället". Och det gjorde han och ingen sa emot! Otroligt!!! Detta var för länge sedan långt innan jag var där, så jag fick höra det från en kollega. Hon hade varit student i det labbet då det hände. Och hon sa att hade det varit "modern tid" hade det ju aldrig gått, men då var det så att man inte sa emot sin chef helt enkelt. SÄRSKILT inte DEN chefen (som var en av Sveriges mest framstående forskare...!)
Ja vad säger man?!
Ni verkar iallafall haft en riktigt fin middag! och visst är det kul att man får träffa och lära känna folk från olika delar av världen!!! Vifta på du!
KRAM!

Taina sa...

Saltis
Visst är det vanligt att de har ett mer internationellt namn och i Rosas fall så vet jag inte om arbetsgivaren krävde det men ville gärna att hon skulle lägga till ett namn. Exakt när det skedde vet jag inte för hon har bott i USA 15 år tror jag. Jobbar på Manhattan faktiskt som broker.

Jag tycker det är skitkul med olika kulturer och kroppsspråk funkar ju det med. I alla fall när det finns något innanför västen, hahahaha!

Kram karm

Katarina sa...

Ha, ha.. Ja, jag känner igen mig i mycket.. Mina kinesiska vänner har alrig ens nämnt sina kinesiska namn för mig och ajg vt inte ens hur de skulle uttalas.

Roligt att träffa sina nya grannar!

Kram

Desiree sa...

Ha ha sitter fortfarande och småskrattar på "black lice" :-)
Efterrätten såg väldigt spännande ut. Var den god? Just sötsaker och efterrätter kan skilja sig mycket vad gäller kultur och vad man tycker är gott. Jättekul att ni blev inbjudna på denna BBQ och fick chansen att möta lite nya grannar och kanske blir framtida vänner.
Kram!

Annika sa...

Trevligt, trevligt...
Verkar som om ni hat toppgrannar på nya stället också, men så är ju ni så himla trevliga också.
Idag har vi lite drägligare temp härnere, skönt.
KRAMAR!!

Melting Pot sa...

"Min är lite rostig måste jag säga". Du är rolig du. Min Hindi är inte heller på topp precis, men det går fint ändå. Tur vi kan engelska.

Kramar