torsdag 30 september 2021

Det har börjat

Japp, vi har varit iväg till ett universitet. Bara för att uppleva atmosfären. Just detta universitet, Boston University, är alldeles för dyrt om ni frågar mig, närmare sagt $77 000. Per år! WTF, kan man ju fråga? Är böckerna guldpläderade? Är professorerna som Brad Pitt och George Clooney? Sviter istället för dubbelrum med en annan svettig och finnig tonåring? Ja, jag bara undrar.

I alla fall så har vi tur att Liisa har en god vän som studerar där och som tog sig tid att ge oss en rundtur. Där ljög jag. Jag fick nämligen inte vara med på rundturen, de ville gå själva. Fine. Lite sur var jag men det gick över. Huvudsaken Liisa fick uppleva miljön och träffa sin fd skidkompis. 

Om hon gillade skolan? Go figure. Dessutom är ju Boston är underbar stad som har allt!

Vi har skaffat en sk "advisor" som går igenom hela denna ansökningsprocess med oss. Vi har liksom inte tid att sätta oss in i allt som krävs. Det enda som inte efterfrågas är skostorleken, typ. Men det är lite kul samtidigt, måste jag ändå erkänna. Lite pirrigt så där.

I all denna stress så har jag tagit på mig ett liiiiite större uppdrag som jag kommer att berätta om senare. Nervös? Tacka fan för det! På fredag har jag en sk "practice session" för att avgöra om jag är redo. Och mina naglar är ett minne blott tack vare detta.

Imorgon är det fredag och Gud så skönt! Har varit sjuk i veckan med feber, halsont, huvudvärk OCH ont i öronen, så där som man hade när man var barn. Kunde inte koncentrera mig pga värken. Känns bättre idag. Nej, jag har inte testat mig. För COVID alltså. Funderade på att skaffa ett sånt där hemma test. Vet inte hur bra de är dock. Ska kolla och återkomma. Nu åter till jobbet. Men först lite bilder från trippen. Hepp!















4 kommentarer:

Malin sa...

Kul med besök ändå. Söka kan man ju och sen får ni se vad det kostar, men inget fel på in-state för undergrad och gratis i Sverige för graduate school...
Lånevillkoren i USA skrämmer livet ur mig så vi skall försöka undvika om vi kan. Annat är det med CSN. Det är ju så ett enormt beslut. Även in-state blir det lätt $100,000+ för 4 år. Helt vansinningt egentligen och detta per barn!
Men i slutänden hittar hon och ni nog rätt. Spännande.

Taina sa...

Malin
Ja det var väldigt kul. För henne, hahahaha! Vi har faktiskt pratat om Sverige, så vi får se vad som händer. Har ni också funderat i samma bana?

Lånevillkoren är galna om du frågar mig och det är därför vi har denna advisor som hjälper oss. Ja vi hoppas att allt blir bra i slutändan.

Malin sa...

Ja, vi stannar absolut in-state (som ändå är väldigt dyrt i vår delstat) och om han vill plugga vidare så kommer han nog titta på Sverige iallafall. Lillebror vill inte gå på college så vi får se vad det blir för honom. Trade school eller apprenticeship eller nåt men han har några år kvar.

Annika sa...

OOO dags nu!!!!
Vad vill hon plugga.
Boston U besökte vi också, rundtur och rubbet.
Karolina gick out of state, på en privatskola. MEN det vet du ju ...
Börjar redan kännas avlägset eftersom hon tog sin uni-examen 2018. Men jösses vad vi kollade skolor ... JA herregud.
Du minns ju den vintern vi var i CT och scoutade Hartt School och UCONN. Eller, hon gjorde ju AUDITIONS då vi var där. Så inga rundturer. BARA auditions. Hon kom in på bägge, hihi!! Men det blev ju NC till slut.
Lånen och kostnaden är galna. DÅ hade vi ändå sparat i en fond sen hon var nyfödd. Tyvärr bara en Virginiafond. OM hon hade gått i skola in state hade vi klarat skivan utan lån, det gjorde vi inte nu. Så vi har ett studielån vi betalar av ...
So it goes ...
KRAMAR!!!