söndag 18 oktober 2020

Tillbaka till CT, sängar och ASMR

 Ojoj vad dålig jag är på att uppdatera denna blogg! Jag läser kommentarer från alla mina miljoner läsare, men har inte fått fingrarna ur det berömda hålet för att svara på dem. Sorry guys. 

I alla fall så är jag tillbaka i CT från vårt Lake house i NY. Skulle gärna vilja stanna där lite till, men det finns att göra här hemma också. Det ska gudarna veta. Och så är ju Liisa i den åldern att hon behöver en annan typ av "övervakning". Speciellt nu när hon har körkort och en pojkvän som bor i Massachusetts. Ja, jag har träffat honom och han verkar vara en trevlig dude. Men ändå. Hon 16 (17 i december), han 18. Och  ibland försvinner liksom världen runtomkring dessa "love birds"(nu rullar jag mina ögon).

Den här hösten är helt galen vad gäller jobbet. Jag har sagt det förut, men jag tror tamejfan Coronan har satt sig på hjärnan och folk har blivit tokiga. Arbetsdagarna är längre än någonsin TROTS att vi tappat marknad inom flygindustrin. Men det finns massor att göra för att säkerställa att lag och förordningar fortfarande uppfylls. Jag är ganska sliten, trots att jag tränar regelbundet och äter nyttigt. Det ENDA som stökar är sömnen som jag ALDRIG haft problem med innan. Behöver en ny säng dessutom. Och det i sig kräver en hel del forskning. 

Fråga till er, mina miljoner läsare, vilken typ av madrass ska jag satsa på? Har tittat på de med endast naturligt råmaterial typ Vita Talalay. Någon som har erfarenhet av det? Sedan ska vi ju se om det ska vara en fast, en mjuk eller mittemellan eller en split. Finns det en som "dödar" snarkningar så tar vi den med! 

När det finns madrass så ska ju en sänggavel också väljas för den vi har nu passar givetvis inte med de mått som finns här. Detta är landet som inte har standard på något. Inte i alla fall om man jämför med resten av världen.

Det här med sömnen har alltså aldrig varit en big deal för mig. Nu har jag försökt med både meditation och ASMR. ASMR är ju beroendeframkallande! Tänk att jag nu förstår varför jag alltid gillat bibliotek sedan jag var liten! Sitta där, lyssna och observera till viskningar och när andra vänder på blad. Att det finns en hel värld om detta hade jag ingen aning om. Sjukt? Det fungerar och jag går ned i varv. 

Nu avslutar jag med lite höstliga bilder.

Från Talcott Mountain







Heublein Tower



Vårt hus med lite höstliga dekorationer


4 kommentarer:

Annika sa...

Trist med sömnlösheten! Aldrig hört om ASMR men det låter ju intressant.

Vi har en memory foam-madrass som är rätt fast men som då alltså formar sig efter kroppen och som jag älskar. Delvis för att den ger stöd till kroppen (tycker jag) och delvis att jag inte flyger en meter upp i luften om min man slänger sig runt i sängen (som han gör regelbundet). Däremot vet jag inte om den hjälper mot snarkningar :D. Där kör jag snarare öronproppar...
Hoppas ni hittar nåt bra!

Äventyret framtiden sa...

ASMR är något nytt för min del. Måste nog googla nu :)
Vi har sköna madrasser som formar sig helt efter kroppen, men tro inte att jag minns märket just nu. Däremot hittade vi dem på Rhodos, fastän de är tillverkade i Tyskland eller Österrike, fantastiskt sköna. Ja, det blev en rätt så dyr souvenir det där, trots att den inte ens var från Rhodos. Så kan det gå när man äntligen hittar det skönaste sköna att sova i. Jag måste nog återkomma med märket, när jag har letat upp det i någon av alla mappar som jag inte alls har ordning i.
Liisa är kär så hon har ändrat hårfärg. Den kärleken den kärleken. <3

Annika sa...

ASMR nytt för mig också. Måste också googla på det.
Kan tyvärr inte tipsa dig om madrasser.
Fina bilder Taina! Och Liisa, ny hårfärg! OCH kille :-D
Kramar!

Taina sa...

Annika,
Trist absolut, men det är inte sååå farligt. Jag får i alla fall ca 5 timmars sömn per natt. ASMR, ja slå upp det på Youtube så får du se!
Hahahaha, din man slänger sig upp i luften? Det gör jag med. Vaknar av att jag "ramlar ned" liksom. Har forskat lite på memory foam madrasser och tyvärr har de jag hittat här innehåller en del kemikalier som inte är så bra. Men det finns ju säkert de som inte har det. Beror på hur de är behandlade tror jag. Jag letar vidare.

Pettas
GOOGLA på ASMR och speciellt på Youtube finns det en tjej som kallas Tingting som jag gillar. Finns också en som kallas för Angel och som gör en del rollspel i bibliotek. Låter kanske konstigt men det är väldigt intressant.
Ingen dålig souvenir ända från Rhodos! Men vad gör man inte för att sova bra. Min bror är ju i sängbranchen och han förespråkar 100 % råmaterialet Talalay. Dyrt som f...n men värt varenda öre (eller cent här då). Jag fortsätter att leta.
Lisa går igen en sk Goth period. OMG säger jag bara men så länge hon sköter skolan och träningen och uppför sig så får hon gå igenom detta. Och samtidigt vara i "sjunde himlen". Ha det gott!

AnnIka
Ja ASMR har ju funnits ett tag. Gillar inte när de smaskar dock så som på mukbangs. Men när det bläddras, paket slås in, kammar hår. Det är grejer det. Hahahahaha!
Madrasser är ju en hel vetenskap! Dessutom lär jag mig utav min bror vad man ska tänka på och vilka certifikat som ska finnas för att säkerställa att få äkta vara och inga giftiga kemikalier.
Det är SÅ fint här på "vårt" berg mellan Simpan och Avon.
Liisa, Liisa, ja vad säger man. Go with the flow typ.
KRAMAR!!!