fredag 7 augusti 2020

När man inte kan ses

Fuck Covid-19, säger jag bara! Ja, jag blir så urbota TRÖTT på att det inte är över. Inte för att jag behöver resa i jobbet så mycket som jag gjorde tidigare utan resa till nära och kära. På mina premisser.

Saknar min familj och den saknaden är värre pga att jag nu inte kan bestämma själv om när och hur jag vill åka. Visst ser jag en del utlandssvenskar som åker "hem" men det verkar ju inte vara helt smärtfritt precis. För det andra har jag ingen lust att ta några risker heller.

Mitt lilla barnbarn, Maximilian fyller snart ett år och jag har fått inbjudan. Blev så ledsen när jag insåg att jag inte kunde finnas där, fixa tårta, blåsa ballonger, vika servetter, slå in paket och fira hans första födelsedag. Det gör ont. Ont i hjärtat. Tårarna bränner bakom ögonlocken när jag tänker på det.

I stort sätt så "pratar" jag med honom varje dag. Pratar och pratar är kanske att ta i. Jag låter som en bil, brandsiren, Tarzan, hund och allt ni kan tänka er. Vi leker tittutleken via messenger. Jag får vara med när han äter och ser när han matar hundarna genom att slänga mat på golvet. Det badas, läses böcker, dricks välling och nattas. Jag får verkligen vara med, men ändå inte. Så tacksam för att Isabella låter mig vara med i hans vardag.

Nu sparkar vi ut det där eländiga viruset tycker jag!

Fick dessa fina bilder från den finaste familj jag vet.





Fina, fina Maximilian
Lille "bubben" som får gå på hjärtkontroller med jämna mellanrum. Han är så duktig och låter sig undersökas noggrant av kardiologen. Hade velat vara den som höll din hand. Älskade barnbarn

5 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Finaste Tainamormor, Tarzan, brandbil och allt vad du är.
Det är jobbigt med covid-19 och att hålla avstånd till dem man vill vara så väldigt nära. Någon ände måste det ju vara på det här eländet också ....
Ha det bra overthere!
Kramar!

Annika sa...

Supertråkigt att inte få ses med familj och att alla sommrplaner går i stå! Förstår att du vill hänga med lillkillen.
Vi får bara hoppas att det blivit någon ände på det värsta av det här tills nästa sommar (nästa år).

Malin sa...

Åh vad fin han är! Känner samma med inställd sommarresa. Nu lever vi lite i limbo. Yngste sonens skola lade fram förslag på hybrid skolgång till hösten. Mycket noggrann 6 sidor med restriktioner från mask till vilken sorts vattenflaska som får meddages till lunchen (ingen spout eller sugrör då det kan läcka) Covid test innan skolstart osv.
Planen känns trygg då det är en liten privat skola som i stort sätt kommer vara en ur och skur skola, men risk finns att de inte får öppna då granncounty vill förbjuda även alla privata skolor att öppna och de har färre fall än vårt county (detta går emot guvernören som tycker att varje skolsystem/skola får bestämma och lägga fram en plan för att godkännas). Public schools är online till februari är det redan bestämt.
Om skolan inte får öppna eller öppnar med stänger snabbt är plan B Sverige.

Pass måste förnyas, bostad ordnas (kan inte bo hos föräldrar då de är i karantän) och flyg bokas isåfall.

Svåra beslut som vi inte kan fatta än. Men vad man saknar familjen!

Taina sa...

Pettas,
Ja verkligen, någon ände MÅSTE det vara på det här med, men frågan är när och hur? Jag förstår att vi ändå har varit lyckligt lottade då vår delstat klarat sig riktigt bra, men det är ändå en känsla av att vara instängd för många andra runtomkring struntar i restriktioner.
Åland har väl klarat sig bra också?
Kramar tebaks!

Annika,
Vi hoppas verkligen att det ser annorlunda ut nästa sommar. Då skulle jag vilja att mina barn med respektive och barnbarn kunde komma hit och tillbringa tid i stugan med oss. VILKEN dröm det skulle vara!

Malin
Vilken röra! Besluten är som moving targets. Ändras hela tiden. Vi blir ju bara här så ingen direkt plan B. Åker ingenstans. Plan B för er låter ju bra ifall ni hittar boende. Hur blir det om ni blir sjuka i Sverige? Är du försäkrad?

Malin sa...

Moving targets verkligen. Flera universitet i DMV fattade igår beslut om att gå helt online och ingen får bo på campus 6 dagar innan inflytt! Snacka om kaos.

Svenskar har ju rätt till akutbehandling i Sverige. Vår amerikanska försäkring borde väl täcka out of network utanpå det. Ibland har jag köpt reseförsäkring men vet ej hur dessa gäller nu i Coronatider förstås. Jag bedömer mig själv och sonen som att inte vara i en stor riskgrupp men en fråga för en annan gång eftersom det just nu ser ut som skolan kommer öppna.