lördag 1 augusti 2020

Börjar det bli lite tjatigt kanske

Corona, den jävliga sorten alltså, inte drycken, innebär munskydd, resa eller icke resa diskussioner, värmebölja, i alla fall här på östkusten, distansundervisning eller inte, jada jada. Är detta vårt nya liv? Nya normen? Den som lever får veta.

Jag är återigen i Paradiset och åker hit så snart det inte är uthyrt. Jag ville ju inte hyra ut det så mycket i år. Inte alls egentligen, men vi måste ju vara i Simpan också och Jonas hör det där "klirret i kassan"-ljudet ni vet. Inte illa när man tittar på Liisas college fund som börjar fyllas på. Men det ÄR ett slit med gäster som man varken känner eller ser. Nu har vi haft en jäkla tur och börjar få återkommande gäster. Sådana där bra gäster. Inget stök och bök.

De här med att hyra ut kräver ju sin lilla research om försäkringar och kontrakt. Anlitade både en försäkringsexpert och advokat (som var gratis då jag känner henne). Gick igenom rad för rad i dokumenten utifall-det-händer-något. Ni vet ju att i detta land kan man ju bli stämd för vad som helst!

I veckan som gick satt jag på marathonmöten från morgon till kväll. Sitter på en stol med konstläder och funderade ett tag på om jag kissat på mig. Ja, jag torkar av stolen ordentligt efteråt ifall nu någon av mina miljoner läsare trodde något annat! Har varit en slitsam vecka då revisioner av våra verksamheter sker virtuellt och det kräver en annan typ av uppmärksamhet. Men men, man vänjer sig, konstigt nog.

Jonas har kommit upp med hela kånkarången, dvs Liisa med kompis och vårt lilla zoo som består av Dino och Ophelia såklart. De stannar till tisdag medan jag blir kvar några dagar efter det. Älskar detta ställe även om jag jobbar på dagarna. Men mina morgnar och kvällar är magiska. Mina morgnar börjar klockan 4. Japp. Jag är uppe FÖRE tuppen. Dricker mitt kaffe och protein. Sedan tränar jag och därefter kommer det bästa, "duschen i sjön/floden". Varför jag kallar det både sjö och flod är för att, som jag nämnt tidigare, det är en sjö på den här ön, som ligger i floden. I alla fall så sker min dagliga dusch i sjön. Jag bär med mig tvål och schampo och tvättar av mig all svett och skit. Simmar omkring bland småfisk och någon enstaka sköldpadda. Därefter är det kaffe igen. ÄLSKAR'T!

När jag kom upp hit för en vecka sedan, hade tjejerna (tanterna) på vår grusväg anordnat en sk "wine tour". Vi skulle gå från stuga till stuga och bjuda på vin, helst från det land eller delstat man kommer ifrån. Jag? Finland? Äh, jag tog ett av mina favoritviner, Whispering Angels från Frankrike och nej jag är inte fransyska så jag bara skrev Finland på flaskan och ingen höjde på ögonbrynen. Sedan hade jag såklart lonkero på kylning och DET tyckte de om. 

Vi körde omkring i golfbilar och vrålade så hela grannskapet satt och gömde sig i sina stugor. 

Idag lördag blir det, gissa....båttur såklart. Ska inte öppna ett enda jäkla mejl. Bara njuta.

För vem njuter inte av detta så säg?

Detta vatten alltså!


Tidig morgon





Fiskaren på väg in


Bästa rosen


Man är väl förberedd när det är fest!
Vi ska på fest i nya tider!




Så här många fick plats i en av stugornas största duschar!





Han ser lite skeptisk ut. Jonas alltså


Liisa med sin fina vän Emma som hon känt sedan vi flyttade till USA.




3 kommentarer:

Malin sa...

Härligt! Vi fick en helg i NH hos släktingar och det var så underbart då livet är nästan som vanligt däruppe. Här i MD är det kaos. Vårt granncounty bestämde i går att inte bara public schools som redan har bestämts men även ALLA private schools oavsett storlek skall också stängas tom 1 oktober. Guvenören är emot det. Jag med faktiskt. Min sons lilla skola har en bra plan där barnen skall vara ute i stort sett hela tiden. Tälttak har införskaffats bla. Masker på om man inte kan hålla avstånd. Men antar att vårt county följer efter. Sonen helt knäckt. Han har inte träffat en skolkompis sedan mars. Ej heller haft kontakt med skolan då den inte fungerar viruellt eftersom den är så speciell. Detta skall vi betala dyr avgift för. Oh well. Funderar på att ta sonen ett antal veckor till Sverige i höst och hemskola istället. Den äldre fick precis sin enda collegekurs som skulle ges hybrid (art) inställd. Det blir väl online för hela slanten.Ni har det bra som har något att åka till iallafall. Här är man ganska instängt och öppnandet har pausats. Lär väl inte fortsätta på ett bra tag.

Annika sa...

Underbart vackra bilder - absolut inte fel att hänga där under sommarmånaderna! Din morgonrutin låter som en dröm. Och gillar speciellt huset på den pyttelilla ön (det är väl inte ert eller är det det?).
Ja, det kan definitivt räcka nu, både med Coronan och politiken...men över detta råder vi ju tyvärr icke...

Taina sa...

Malin
Stackars din son om de inte ens haft distansundervisning. Och det här med kompisar är ju sååå viktigt. Liisa har klarat sig relativt hyfsat. Hon har ju sin bubbla av kompisar och skolan på distans fungerade riktigt bra. Det blir en hybrid till hösten dock. Lite stökigt och mycket att tänka på men det går nog det med.
hemskolning fungerar ju det med om man som förälder har tid. Skulle aldrig funka för oss då vi jobbar båda två. Sverige låter som en bra plan! För ja, jag tror också detta kommer att pågå ett tag tyvärr.

Annika
Tack snälla. Nej, huset på den lilla ön är inte vårt hus. Skulle bli galen och jag enbart var beroende av en båt för att ta mig fram och tillbaka. Vi har huset på en större ö och det finns en bro hit. Phew!
Nä, vi har inegn talan i dessa tider. Man ju tycka ibland hur vissa struntar i att följa rekommendationer och väljer att bråka om t.ex vägra ha ansiktsskydd osv. Sånt blir jag trött på. Men vi ska nog komma över detta med!