onsdag 1 januari 2020

2020

Spännande. Läskigt. Oskrivet blad. Så känns det alltid när jag går in i ett nytt år. Det blir liksom läskigt och spännande samtidigt. Svårt att förklara, men livet är ju inte samma lunk som det var för typ 100 år sedan då förändringarna kom typ varannat decennium. Nu händer det heeeela tiden något. Min hjärna hinner liksom inte med i svängarna jämt.

Idag den 1 januari 2020, vaknade jag utan bakfylla. Det var i och för sig bra länge sedan jag var bakfull. För gammal för sånt kanske?

I alla fall, nu måste jag erkänna en sak. Jonas, Liisa och jag somnade vi halv tio igår och som tur var hade jag ställt klockan på ringning så vi kunde skåla in det nya året. Trötta familjen på den eller?

Nu är det ju så här, för er som känner till, att den här familjen är ju ingen vanlig familj i många bemärkelser. Vi är en skidfamilj. I alla fall två av tre. Den tredje, hon hakar bara på liksom. Inget ovanligt med det. Att man "skidar" men att stiga upp klocka fyra varje morgon (utom julafton och juldagen) för att dra till backen för träning eller tävling är väl INTE så vanligt. Eller? Till och med på nyårsafton var det tävling för Liisa och den där knölen var ju inte på vår bakgård precis utan drygt en och en halvtimmes körning från Simpan. Registrering 7.15. Ni fattar!

Julen har alltså varit och den gick i lugnets tecken. Om man ser på ytan. Själv kändes det som om jag sprang omkring som en skållad råtta för att göra klart allt. För vem? Det skulle ju bara vara vi och våra finaste vänner plus deras vuxna dotter. Men det är något i mig som vill hålla kvar alla de där traditionerna. Knäcken, skinkmackan på kvällen innan julafton, röra ihop rödbetssallad, rulla köttbullar, fixa glöggen, koka gröten, slå in klappar, tända ljus och försöka komma ihåg att släcka dom också. Så där håller det på. Och "on top of that" så fyller ju Liisa år på julaftonen. Ni hör ju. Inte undra på att Fru Olsson är "sleten".

Men vi är friska. Vi har varandra. Mina barn har det bra, likaså barnbarnet. Pappa fick fira julen hemma med sin görlfrend och det var fred på jorden. I alla fall i Simpan. Så jag klagar inte.

Nu tar vi nya tag. Önskar alla miljoner läsare ett gott nytt år och så kör vi!

Hundratals köttbullar rullades...eller kanske något färre, men ett jäkla rullande var det!

Försökte så gott jag kunde att komma in i julstämning med mina nya spröt

Äggen skulle fyllas med något gott

Inte så vackra men goda finska piroger

Knäck med skållade mandlar. Som JAG skållat. Pluspoäng på det?

Taste of Christmas
Hipp hipp HURRA och God Jul

Frukosten dukad på julaftonsmorgonen





Fina Bob med Liisa

Seriöst med spröten?

Här firas Liisa
Tomten kom i år också!


Stackars tomten tyckte jag var tung
Önskar jag hade fått detta i ett av paketen, men fick i alla fall se honom via Messenger.

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Jag har sett så många juliga spröt under hela december så jag undrar hur jag ska klara vsrdagarna igen. Måste nog köpa mig spröt jag också. Nu är de dessutom på rea! 😀tack för härlig text som jag har läst högt gör Uffe som har skrattat gott.bilderna är toppen och lite måste väl tomten orka. Du är ju inte tung! Byt ut honom till nästa jul annars 🤣nyårskramar och god fortsättning!

Taina sa...

Pettas
Hahahaha, ja de har blivit riktigt poppis. Pratade med min väninna i Sverige via Messenger och där satt vi båda två med liknande spröt och såg faktiskt lite fåniga ut.

Tomten i år var Liisa och hon skrek "Get off my lap Mom!" Hon har fått ta över stafettpinnen. Det var på tiden.

Ha en fin trettondagshelg. Det firas ju inte här precis.