lördag 8 februari 2014

Förnya pass på konsulatet i NYC

Maken då? Äktenskapsbevis? Ett par av frågorna jag inte riktigt hade koll på måste jag erkänna. Trodde jag hade läst igenom ALLT och att jag hade ALLT med mig, men si det hade jag visst inte. Tyckte administratören på Svenska Konsulatet i NYC i alla fall. Här åkte jag ned med Liisa innan tuppen ens funderat på morgonens aria och hade dessutom lagt alla dokument i en fin liten mapp. Underskrift från kreti och pleti om att både Jonas och jag godkänner att ett nytt pass skulle utfärdas åt Liisa. Men det saknades visst lite papper och bevis och dokument. Hur fan kommer det sig??? Så in i h*lvete mycket som jag eller vi plockat fram och lagt upp för myndigheter i och med gröna kortet, så borde ALLA i hela världen veta ALLT om oss. Skostorlekar, rövens bredd och ögonfärg. Ja inte ögonfärg på röven då rå utan ögonen såklart, om det nu var någon som inte fattade det. Äktenskapsbevis.Vaddå äktenskapsbevis????? VAD har det med Liisas pass att göra. Jonas hade redan intygat om att han godkände ansökan. Och vem fan har ett äktenskapsbevis? Vad ÄR det för något egentligen? Ett utdrag ur folkbokföringen som någon gammal stoffil med glasögonen på nästippen ska bläddra fram ur gamla arkiv. Så låter det ju som. HALLÅÅÅÅ TEKNIKENS VÄRLD??? Var ääääär du? Fick du härdsmälta och tappade bort alla våra uppgifter?

Suck.

Nu var de så otroligt gulliga och medgörliga på konsulatet och personalen från Svenska Ambassaden från DC att de fixade allt och nu ska jag skicka bevisen i veckan. Det var alltså inte deras fel utan mitt. Men man kan ju skylla liiiiite på systemet som jag antog var modernt a la 2013 EFTER Kristus. Inte FÖRE.

Så. Liisa och jag fick en hel dag i NEW YORK i alla fall och hade en riktig kanondag tillsammans. Liisa just loves NYC! Hon älskar dofterna, ljudet och pulsen. Hon snackar med allt och alla. Hela tiden.

Ett av dagens uppdrag var att åka till Sockerbiten. Godisaffären. Och jag måste faktiskt erkänna att jag blev enormt besviken. Alldeles för sterilt. Alldeles för litet utbud. Tråkigt godis och låååååångt ifrån färskt godis. Till och med Marianne smakade som om den rest flera varv runt jorden innan den hamnat i de sjukhusliknande lådorna. Nä, en godisaffär ska vara GODISaffär! Punkt slut. Nu kommer säkert en del svennebananer tycka precis tvärtom. Och tur är väl att smaken är som baken och med det blir det ju aldrig så där supertrångt där inne i butiken.

Idag åker jag inte med upp till Butternut. Jonas får ta hand om Liisa där idag. Själv ska jag "bara" jobba, städa, träna, handla, tvätta, laga mat. Det är ju i alla fall lördag och då tar man det lugnt, eller hur?

Nu kör vi bilder va?

Mysstund på tåget mellan Hartford och NYC

Intressant på Penn station



Liisa kan stå och stirra huuuur länge som helst på allt som händer och blinkar där ute.

Disney Store


















Utanför Sockerbiten, som för mig inte ens ser ut som en godisaffär. Tyvärr. 
NYC igår. Simpan idag. Hepp!

PS. Jag lade ut lite bilder på Instagram också. Kolla upp SisuTaina där vetja!

4 kommentarer:

Desiree sa...

Men vilket skit med äktenskapsbeviset. Håller helt med dig, vad fan är det för något. Då man gifter sig i Sverige får man ju inte ens något äktenskapsbevis. Lite knäppt att be om något man inte ens får från böjan. Det enda man kan ge dem är ju utdrag ur folkbokförningen. Men skönt att det ändå gick att ordna så att du kan skicka in detta i veckan och slipper åka tillbaka. Det hade ju varit droppen.
Härligt med en mor dotter utflykt till storstan. Nog märks det att ni haft en härlig dag med mycket att se och göra.
Hi hi gillar din "lugna" lördag med "bara" några grejer att göra. Du är effektiviteten personiferad.
Have fun!
Kraaam på dig.

eastcoastmom sa...

Äktenskapsbevis, kommer inte ihåg att man skulle ha det också...? Kanske annorlunda om man fixar passet utomlands, vi har gjort det i Sverige på sommaren.

Kalaslotta i USA sa...

Taina, nu är inte jag din kompis längre.

Hur kan man inte gilla Sockerbit!

Jag skulle vara där varje dag om jag bodde i NYC...V.A.R.J.E D.A.G!

Fast jag gillar dig ändå...eller gör jag det...hm...

hahahahaha

Annika sa...

OJ så mkt papper de skulle ha.
Minns att det var så lätt då jag gjorde mitt i DC.
Men ja, klart att det ska strula.
Sockerbit, ja lite sterilt inrett är det allt.
Men jag tycker nog att godiset varit färskt då jag varit där…
TRIST att du fick tag på gamla Mariannes etc.
Haha.
Liisa är väl som K, galen i NYC!!!
På lördag ses VI!!
Kramar!!!