torsdag 4 februari 2010

Friskt, både ute och inne

Underbara, vackra vinter! Kan det bli finare än så här? Kan det bli skönare än så här? Jag bara undrar. När solen tittar fram från en klarblå himmel och kvicksilvret vill bara krypa ner till si så där 5 minus i Celsius, ja då är det wunderbart! Tyvärr måste jag vara inomhus och jobba, men får passa på att ta en löprunda under lunchen.

Att det är friskt ute är en sak, men när det börjar kännas friskt eller kyligt inne, DÅ är jag inte lika entusiastisk. Maken har nämligen börjat med ett litet experiment, som han tror att jag inte vet om. Han sänker värmen till natten. Det är vi överens om. Men inte till vilken temperatur. I början var vi överens, men jag vet inte vad som hände med "kontraktet" för nu är det TA MIG FAN FÖR KALLT!

Tänk dig där du ligger under ett varmt täcke och ska precis till att stiga upp. Du kastar av dig täcket, sätter ner fötterna på golvet, som du plötsligt tror ha förvandlats till en skridskobana och bröstvårtorna står rakt ut! Då är det kallt. Jag får se till att vi upprättar ett skriftligt kontrakt om inomhustemperaturen, när han kommer tillbaka. Nu är det varmt några dagar och pannan i källaren ångar på.

När dessa hus byggdes för snart 40 år sedan, var oljepriset inte något problem och husen fick nästintill ingen isolering. Men idag är priserna på en helt annan nivå samtidigt som vi har blivit mera miljömedvetna, då kan vi inte dunka på i samma takt som förr. När det gäller Maken så kollar han noga hur mycket vi betalar för varje oljeleverans. Och hur ofta tanken måste fyllas på. Har jag nämnt att han är böneräknare?

I alla fall så är Maken ute och flänger. Han är på väg till Sverige. Och jag, jag får besök från Sverige!!! Min underbara, härliga, trevliga, roliga väninna och bästa vän kommer imorgon! Hon är på tjänsteresa i USA och passar då på att stanna hos oss i helgen och OJ vad roligt vi ska ha. Mer om henne efter helgen.

Nu ska det arbetas! Men innan jag säger hej för denna gång så lägger jag ut ett par fina bilder. Jag tycker de är fina i alla fall.

Farmington River från Flower Bridge i Simsbury.

Några nakna träd och bakom dem en klarblå himmel.

Men titta vad jag plötsligt såg i trädet. En ekorre som satt och knaprade på sin frukost.

That's all for now!

11 kommentarer:

Petchie75 sa...

Ha ha, så hade jag det VARJE VINTER i Bryssel!! Svinkallt inomhus, och det var innan jag ens hade en varm man i sängen... Farfar förbarmade dock sig över mig och gav mig pengar till ett duntäcka i julklapp ett år! Kallast var det på toaletten (separat från badrummet) där det inte fanns någon värme alls, ojoj, där satt man inte länge! Och ja, badrummet var också sååå kallt, brukade stå och torka mig i den lilla duschkaminen med dörren stängd och verkligen dra mig för att gå ut i kylan.. Det var väldigt dyrt att ha kallhyra i Bryssel!
Hoppas att du lyckas få upp värmen, du får väl smyga upp och ändra temperaturen när maken gått och lagt sig ;-)
Jättefina bilder!
KRam

Suzesan sa...

Inomhus skall det vara varmt hur skön vintern än är utomhus. Varmt mycket varmt.FINA bilder. Gullig ekorre och jag önskar dig och din väninna en underbar helg och att ni hinner umgås mycket. ROLIGT. jag är glad för din skull. Haha böneräknare vad roligt. Alltså uttrycket.

Kram
/Susanne

Saltistjejen sa...

fast man sover bättre i kyliga rum påstås det. Och det är nog sant. MEN jag håller med, när det är kallt utanför täcket vill man bara inte stiga upp. Jag HATAR att frysa så jag förstår dig!!!!!!
Otroligt fint har ni nu också! Här är vädret toppen men ingen snö.
Kram!!

Saltistjejen sa...

Förresten hur går det med ipaden? Blir det ngn??
Jag lovar att M som är värsta tekniknörden kommer skaffa en.
Men han har några synpunkter på den så kasnke väntar han lite. på en bättre uppdaterad version. Å andra sidan sa han det om iphonen med. När den kom. Och sedan tog det fasiken inte länge innan han gav upp och köpte en ändå... haha!

Annika sa...

Att frysa inomhus är ju fan tortyr!! GUD vad jag hatar det...
vidrigt, vidrigt...
Jag har värmen konstant på 22 grader härhemma.
På natten få det ju vara svalare..
men det är hemskt att stiga upp om det är 15-16 grader i rummet...

Prisa vintern, som sagt...prisa den härliga årstiden.
men låt oss få ha det varmt inne. Mitt hus är 36 år och läcker som ett såll...men det kunde vart värre...
jag lyckas ialalfall hålla den höär tempen. men skit vad dyra elräkningar man får..ja, på sommaren drar man ju på AC:n. Står inte ur med för varmt inomhus eller...vidrigt...

Och imorrn kommer en sjujäkla snöstorm!!
DÅ'RU!!

KRAMAR!!!!

Dina bilder är härliga, så det ut här också nu.krispigt och soligt...

Saltis o du kan testa ipaden, tycker jag...
jag tycker mest den ser ut som en förväxt iPhone, och jag fattar inte vitsen med den...
men, heey, förmodligen skaffar man väl sig en sån en dag när man minst anar...
jag är ju ganska kär i min iPhone, sååå...

Melting Pot sa...

ÅÅÅÅ så avundsjuk jag blir på er fina vinter. Jag har glömt hur det är att frysa....Saknar att få pälsa på mig. Mitt favoritplagg är stickade polotröjor, men de lär jag få vänta med ett tag.
Vackra bilder!

Hoppas du och väninnan får en härlig helg.

Kram Lena

Taina sa...

Petra:
Skrattade så är duschKAMINEN! Det skulle jag behöva här för jag gör precis samma sak, dvs står kvar i KABINEN och torkar mig och slår mig miljontals ggr i väggar och dörren!

Nu är ju maken bortrest så visst är det liiiite varmare men han kollar ju förbrukningen med största sannolikhet när han kommer hem igen. Hahahahaha!

Kram

SuzNOTinsane:
Gillar ditt nya smeknamn...
Tack för komplimangen. Jag tycker också bilderna blev hyfsade där jag stod och fotade med min simpla kamera och frös om händerna.
Det ska bli himla kul idag!!!Vi ska köra hårt i helgen. Börjar "passet" med att gå på gym såklart!!!

Trevlig helg på dig!
Kram

Saltis:
Eller hur! Kyla inomhus är vidrigt. Det blir så rått på något sätt. Nä, pannan får dunka på i helgen som sagt var. Jag får ta smällen sedan. Gulp säger det i pannan nere...

IPaden är jag sugen på, men bara för att den är ny och ändå lite annorlunda än en vanlig laptop. Cool pryl tycker jag. Kunna läsa tidningen och "bläddra" och ändå inte behöva ha ett förstoringsglas. Jag väntar liiite till. Var in på Apple store men de hade inte fått in den än. Ville kolla, klämma och känna. Får vänta. Och den som lever får se :)

Kram!!

Annika:
Precis, du kanske står först med en sådan och PRISAR den! Hahahaha. Och namnet har den fått kritik för och det sas att ingen kvinna kunde ha varit med i den gruppen som bestämde namn. Vem går omkring med en binda i handen liksom? Hahahaha!

Kyla inne är det inte nu kan jag tala om. Sa jag att maken är bortrest? Fniss.

Ha en trevlig helg!!!

Kramar!!!

Lena:
Någon polotröja lär du inte behöva. Hur kallt får du när det är som kallast där?

Ja tycker krispiga vintrar är härliga. Men jag gillar sommaren också. Alla årstider egentligen. Det är väl variationen som är finast.

Tack för komplimangen. Det är inte lätt i denna bloggvärld med att stoltsera med fina bilder...hihi

Trevlig helg!

Kram

Anna, Fair and True sa...

Jag tycker också bilderna var fina!

Jag säg Petchies kommentar om toaletterna i Bryssel. Så var det där jag bodde också, helt kall toa! Brr!

Petchie75 sa...

Ha ha, insåg inte att jag stavat fel till DUSCHKABINEN - det blev ju ganska festligt, ha ha :D

Petchie75 sa...

Och duntäckA?? Alltså snacka om att inte kunna stava ;-)

Marianne sa...

Asså, böneräknare? Jag verkar vara den enda som inte fattar, men jag får väl bita i det sura äpplet och fråga i alla fall. Vad då böneräknare? Vad betyder det, sitter han i en moské och räknar böner? Eller kaffeböner? Jag är lite trög ...

Hemskt när det är kallt på natten också! Jag måste ha VARMT i sovrummet och som tur är måste Klas det också. För börjar jag frysa kan jag INTE sova. Inte ens nästippen får frysa. : )

Kramar!