torsdag 11 april 2013

Risbuskar och lila skor

Hej och hå vad tiden går! Idag bär det alltså iväg. Tidningen och post "on hold". Husvakt fixad. Doggie in the Window väntar på vår fyrbente familjemedlem. Väskorna packade. Upps, där ljög jag visst? Enbart Liisas väska är packad!!! Jag har i alla fall lagt fram det jag ska ha med mig. Men något annat än trosor ska jag väl ha? För det är typ det som ligger framme. Jonas packar när han slutar jobbet idag. Mot kvällen bär det iväg mot flygplatsen för en övernattning där innan flyget tar oss till Grand Cayman! Jag är så ivrig så jag knappt vet vad jag heter just nu.

Före resan har vi försökt jobba undan en del i trädgården. Ni vet den där risbusken va? Stopp! Jag menar busken DÄR UTE, inte min! Den ska förresten ansas den med kom jag på...men i alla fall så har nu massor av ris från forsythian släpats upp i skogen bakom vårt hus. Vem får syn på högen om inte vår granne. Hon kom fram till mig och började prata om typ katten runt het gröt.
- Kom till ämnet, tänkte jag.
Hon berättade bland annat att när de flyttade in i sitt hus (för 100 år sedan) så avverkade de både träd och buskar för att sedan låta Någon (vem det nu var) komma för att forsla bort det. Hennes man hade först lagt det i skogen bakom deras hus, men DÅ vaknade gumman till och sa
-Ajabaja!
- Jaha? sa jag.
-Jo, förstår du, djur kan börja bygga bo i sådana där rishögar.
Jag stod och tittade på henne. Försökte lukta mig till något, kollade om hennes pupiller var konstiga eller om hon bara var allmänt borta. Hade lust att fråga henne om vad hon trodde det skulle komma för djur. Giraffer kanske? Eller varför inte ett lejon? Men jag knep igen käften och klappade granntanten på axeln och sa att vi fixar det där sedan. Hon har ju haft 30 år på sig att plocka bort sitt. Enligt gubben hennes i alla fall.

Tillbaka till resan och packningen, så har jag investerat i nya löparskor!!! SÅ lycklig. Skulle ut för att titta på något fint att ta på mig på Cayman och kommer hem med löparskor. Kanske jag kan strutta omkring i bara dem, bärandes på min nya handväska. OCH nyansad buske?

Ni ser ju hur stor busken varit va??? Tidigare ägare lät den växa hej vilt. Nu återstår mycket jobb med att fixa till gräsmatten. Men först ska rötterna slitas upp.
Här har vi alltså ett nytt hem för giraffer. Eller lejon.
De här passar utmärkt till min nya väska.
Liisas väska är packad. Hon har packat själv...
Ni får ha det!

7 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Hoppas ni får en skön semester!

Desiree sa...

Hi hi kan se hur du blir väldigt "välklädd" på Cayman med enbart trosor och löpskor på dig ;-)
Lite mer får du nog lägga i väskan. Åh så kul att ni sticker iväg nu. Ha det underbart sköööönt. Låter gudomligt gott att komma iväg sådär till en beach med turkosblått vatten och bara softa och njuta och ha det bra. Ni får ha det superduper skönt.
Glöm bort alla jobbiga grannar som kommer med sina pekpinnar. Hela skogen är väl full av grenar och ris och ja det bor djur i skogen. Helt rätt att vara cool och säga att det där fixar vi sedan.
Kram!

Ingmarie sa...

Vill bara önska trevlig resa och säga att "jag är kvar".
Ibland ryker dock bloggläsandet när dygnet har för få timmar...;-)

Annika sa...

HIHI, skrattar åt kvinnan med risbekymren.
Komiskt.
Hoppas nu att ni får den bästa av resor.
Ta massor med bilder och bildbomba då du kommer hem igen.
Härligt!!!
Kramar!!!!

Taina sa...

Tack snalla ni! Snart bar det ivag med flyg!!!

Anonym sa...

Asics är mina favoritspringskor också! Brukade köpa ett par på er sida pölen varje gång jag hälsade på brorsan, mindre än halva priset jämfört med här i Svedala.

Hoppas ni får en riktigt bra semester!=)

Charlie sa ... sa...

Ha en underbar semester!!!

KRAM