fredag 13 december 2019

Lucia och lite annat babbel

Happy St. Lucia Day! Något jag kan sakna lite när jag bor här och i år missade jag Lucia i Hartford som de har varje år i Emanuel Lutheran Church. Det är faktiskt amerikanska barn som sjunger svenska julsånger och de gör det så bra! Har skrivit om det tidigare år här på bloggen. Men jag får väl dra på Liisas mjukiskrona, som hon hade när hon gick på dagis i Sverige, och dra på mig nåt gammalt nattlinne. Kanske jag ska dra mig ut på vägarna också? Bjuda grannarna på lussebullar och pepparkakor. Hm, tål att tänka på. Vad tycker ni?



Så här före jul är är det en hel del aktiviteter på skolan och här i veckan var det konsert. Liisa spelar  ju saxofon i skolbandet. Tyvärr fick jag ingen bild på henne  när hon satt på scen eftersom saxofonisterna sitter längre bak. Filmade dock lite men ljudet blev så fruktansvärt dåligt pga en gubbe som satt framför mig på en gnisslig stol. Eller var det han själv som skapade ljuden? Ni skulle bara bli åksjuka om ni tittade på den filmsnutten så jag hoppar över det.

Det roliga under konserten var att deras musiklärare, tillika dirigent, försvann en stund för att komma tillbaka utklädd som snögubbe till barnens stora förvåning och förtjusning! Lite svårt för henne att dirigera var det nog.

De ska alltid klä sig i denna svarta långklänning. Fint ska det vara.

Snögubbe och tomte och så en massa musiker! Härlig blandning.

Här är hon, deras fenomenala musiklärare! 

Till slut vill jag bara skriva om en tidig födelsedagspresent  till Liisa. Snart fyller hon ju 16. Sweet sixteen, ni vet. Och här är det ju dörren till KÖRKORTET! Ja nu har ju hon inget än. Först ska vi till DMV (Department of Motor Vehicles) och fixa ett sk Learner's Permit och sedan gå i "bilskola".

Födelsedagspresenten blev en bil! En begagnad såklart och med en manuell låda. Det ni, det är MYCKET ovanligt här. Jonas vill verkligen att hon ska lära sig köra på riktigt. När han säger så, funderar jag på alla jag möter ute på vägarna med sina automatlådor om de kör på låtsas? Typ Flintabilar. Jag ska nog börja titta lite noggrannare om jag ser några fötter under bilarna.

Jag får lite flashbacks när jag tänker på att Liisa ska börja köra. Minns när jag stod still i en backe och försökte hitta dragläget samtidigt som jag såg en bil bakom mig. Körläraren stirrade och var beredd med sin fot att trycka ned bromsen. Svetten rann längs ryggraden. Nu ska Liisa få uppleva samma sak.


Den där rosetten knöt jag ihop själv och jag kan säga att det blev lite fler gråa hårstrån på huvudet.. 

Hon ser så liten ut där bakom ratten...

Lycklig tjej

6 kommentarer:

Uffe sa...

Härligt i kubik!
Här, där vi är (på Madeira) firar man inte Lucia alls så därför är det extraroligt att titta in här idag. Himmel så söt Liisa är på första bilden, på de senare också, men den första tar priset!
Trevlig Luciadag!

Kram från Karin via Uffes dator (bäst att säga till så du inte börjar fundera på vem Uffe är)

eastcoastmom i CT sa...

Så bra med manuell växel, det är ju inte helt enkelt att hitta här! Vi har en gammal Volvo som vi köpte när vi flyttade hit, 2003:a, med manuell som vi behållt alla år och den har barnen lärt sig köra. Vi tyckte det var bra att börja med automat tills de blev lite vana vid att köra och hade koll på vad som hände runt omkring dem, sen lärde de sig manuell. Sonen föredrar manuell, men dottern gillar mest automat. Men det viktiga är att de KAN! Jag kör Volvon ibland och det är otroligt att det verkligen sitter det där med att köra manuell växel! Lycka till med övningskörande!

Malin sa...

Jag har faktiskt inte svenskt körkort. Kuggade uppkörningen och flyttade utomlands så det blev aldrig av, men eftersom jag övningskörde i ett år innan och får köra på amerikanskt körkort så KAN jag ju köra manuellt tackochlov då mamma och pappas bil har det. Brodern kör en Tesla...Mattias har ju amerikanskt körkort men får ju inte köra i Sverige förrän han är 18. I somras fick han prova manuellt och det var svårt men spännande. Lyxigt med egen bil. Just nu är vi tre förare på två bilar. Det går eftersom han skjutsar lillebror vissa dagar till/från skolan. Möjligtvis måste vi köpa en bil till hösten då det blir att köra till community college för honom. Men både maken och jag vill att det skall bli en nyare, säkrare bil för sonen. Lycka till med körkortet Liisa!

Taina sa...

Karin
Japp, nu skriver jag Karin istället för Pettas. Förstår att du kikar in på bloggar för nu har det varit en del om Lucia. Men går man in på Facebook känns det som om datorn ska börja brinna av alla Luciabilder som nästintill anfaller en när man går in där. Du och Uffe kunde ju ha klätt ut er till Lucia och stjärngosse. DET hade väl varit nåt? Ha det fint på Madeira.

Taina sa...

eastcoasmom
Så ni började med automat och sedan fick de lära sig manuell. Vi tänkte göra tvärtom. Hm kanske ska tänka om. Men Jonas vill gärna att hon lär sig "på riktigt" först. Vad det nu ska betyda, hahahaha! Jag har nog inte kört manuell på 10 år!

Taina sa...

Malin
Vad bra att du kan köra manuellt, speciellt när du åker till Sverige. Det var lite så vi tänkte också att när Liisa åker till Sverige eller annat europeiskt land, så kan hon köra vilken bil som helst. Det här med ha ha säker bil är ju så viktigt. Jonas är ganska duktig på bilar och har sökt länge innan vi slog till på denna 4 wheel Audin. Det är ju en begagnad bil men i bra skick. Nu börjas det!