fredag 27 maj 2011

Skratta eller gråta så här på en fredag

Det är fredag och långhelg här i Amerikat. Måndag är ju Memorial Day då amerikanarna uppmärksammar alla sina krigshjältar som stupat i krig. Visste ni förresten att det tidigare kallades för Decoration Day? Det hade jag ingen aning om, men namnet kom från att gravarna skulle dekoreras just denna dag. I USA tycker jag annars att allmänna kyrkogårdar är varken välbesökta eller dekorerade.

Nu tycks ju inte våra europeiska enheter bry sig speciellt mycket i att vi ska vara lediga och planerar således in möten denna dag. "Ja men en liten stund går väl bra". Snäll som jag är så säger jag ja. Jonas ska i alla fall resa iväg på söndag. Också en begäran från europeiska enheter. Gud nåde den som rör midsommarafton och försöker planera in ett möte med dem då!

Helgen ska i alla fall bjuda på strålande vackert väder så det kan vi ju alltid skratta åt. Det jag inte skrattar åt denna morgon är när jag hör hur min granne mer eller mindre blivit ombedd att se sig efter en annan position eller annat jobb. Hon är riktigt högt uppe i en organisation (välkänt företag) och har många års erfarenhet i branschen när hon plötsligt blir inkallad och informerad om en liten, liten ändring, som skulle innebära att en av hennes underställda, typ mycket yngre, skulle ta över och att min granne då skulle rapportera till henne!!!!!! Hon begrep snabbt vad det handlade om och kom plötsligt ihåg ett samtal hon hade haft vid ett tidigare tillfälle där chefen mer eller mindre bett henne att inte fylla 50 (???) och att hon gärna kunde jobba mer med sin image. Inte för att hon skulle klä sig som en 24-åring, men något åt det hållet. Gaaaaaaaaaah!

Min granne har ett par veckor på sig att bestämma om hon vill vara kvar i sin nya roll, dvs steppa ner och lära upp den nya, eller om hon bara ska acceptera avgångsvederlaget. Här snackar vi inga 3-månaders uppsägningstider. Det är inte första gången det händer att politik och visa-tuttarna inom företag leder till bra tjänster....Något jag INTE skrattar åt i alla fall. Fy fan säger jag bara.

18 kommentarer:

Jenny sa...

NÄ fy fan vad djävligt för grannen! Undrar om hon inte skulle kunna stämma företaget för åldersdiskriminering, faktiskt. Inte för att jag är för att hålla på att stämma till höger och vänster vanligtvis, men har man inga fackföreningar som kan hjälpa en, så har man ju inte så många andra möjligheter att ta till. Jag undrar om detta drabbar män och kvinnor lika, det skulle vara intressant att se, för det känns som om kvinnor alltid ligger mer pyrt till :-(. STOR (kort)helgskram till er i allafall!!

Taina sa...

Jenny: Hon sa precis samma sak, dvs att hon är inte den där personen som stämmer andra till höger och vänster och hon visste mycket väl att detta om något är olagligt här, dvs ren diskriminering. Men hon tycks vara en hårdnackad dam och skall fundera över helgen. Hon har ett bra nätverk så jag är övertygad om att det kommer att gå bra för henne. En av hennes väninnor är kompis med Obama...upps vilka grannar jag har. Nästan så jag kan säga att JAG känner en viss Obama, hmhm.
Utan att ha bevis, så är min känsla att kvinnor råkar mer ut för sånt här. Åt ett håll om du närmar dig 50 och inte ser ut som Cindy Crawford och åt ett annat håll om du är ung, har sillisar och tics i ögonlocken...
KRAMAR!!!

Camilla sa...

Stackars granne! Och det verkar som om det bara är män som sitter och bestämmer där om de nu vill ha en yngre förmåga. Att hon dessutom förväntas att lära upp den nya, om hon bestämer sig för att stanna, är ju inget mer än förnedrande.
Diskriminering på högsat nivå.
Egentligen hoppas jag att hon slutar och börjar någon annanstans, utan att lära upp den nya.

Ha det gott.
Kram

Saltistjejen sa...

SKITDÅLIGT!! Det är det enda jag kan säga. Fy för den lede! Sådant ska ju bara inte få ske!!! :-(
Hoppas verkligen din granne hittar ett BÄTTRE jobb på ett anat företag. låter kalas att hon har bra nätverk för det är ju just nätverk som kan ge en bra möjligheter.
Och detta med åldersfiering. Så konstigt! Förstår verkligen inte att man inte vill ta till vara erfarenhet och kunskap längre. Och ännu värre verkar det ju vara i Sverige. Var det inte typ ett eller vå år sedan Ericsson i Sverige "sparkade" alla på vissa "positioner" som var typ över 38 eller något sådant!!!! De erbjöd dem en årslön eller så mot att de skulle sluta. 38!!!! Eller var det t om 35!?!? Oavsett så är det ju heeeelt galet!!!
Om man tror att man kan få saker och ting effektivare och bättre med enbart 20-28-åringar i ett företag så säger jag bara "lycka till!".
Och du ang Midsommar så hör av dig via email. Vi kan ju annars komma förbi även någon helt innan eller efter midsommar också om det passar er bättre. Hoppas bara att vi KAN ses.
KRAAAM!

Annika sa...

FY sjutton, Taina. Sånt där kan verkligen få en bli förbannad. Även jag tänker stämning!!!
För jävligt vad vidrigt.
ja, ännu värre med det där är det nog hemma. FAN, vad trist för äldre, duktiga, superkapabla kvinnor.
Japp, nu är varenda grav på Arlington Kyrkogård försedd med en amerikansk flagga. Ganska mäktig syn.
Annars håller jag med om att gravarna här inte är så välskötta alla ggr...
Stor kram!!

olgakatt sa...

Åldersdiskriminering är förfärligt. Det tycks snart bara vara bland gamla gubbar i politiken det inte är så vanligt. Hoppas din granne kan ta en ljuv hämnd!

Ingmarie sa...

Fy fabian! Det värsta är att det är inte bara over there som det går till på det viset. Det kan gå till på samma sketna vis här. Och här stäms det inte så mycket. Tystas bara ner. Urk!!!
Hälsa att hon SKA gå vidare och inte ge med sig! Även om hon ändå slutar så ska hon kunna gå med rak rygg och känna sig så ung som hon faktiskt är! Och med de kläder HON vill ha på sig. KRAM

Desiree sa...

Helt fördjävligt vad din granne råkat ut för. Det är ju sjukt. Kan hon kanske inte stämma företaget men det kanske blir jättesvårt att bevisa något om hon inte hade spelat in det där samtalet innan om att hon inte skulle fylla 50. Detta är upprörande och ett klart fall av diskriminering. Jag hoppas att hon hittar något nytt och något bättre så att hon kan be dem dra.
Men jag hoppas du får en skön Memorial Helg även om det blir några samtal och möten. Hoppas att de inte drar ut på tiden för mycket.
KRam!

Charlie sa ... sa...

Jaha, jag har just hört en liknande historia på min arbetsplats. Jag är helt blown away faktiskt. Det du skriver är fördjävligt. Min kollega är också 50! Hon har blivit lite snyggt omplacerad från EA till kordinator...och lagom inför Memorial Day gick ett mail ut till alla om den citat "underbara nyheten". Jag vet en som inte kommer ha en bra weekend! Och jag lider med henne eftersom jag hört den riktiga versionen.

Ja, Taina. Det är tufft på arbetsplatserna. Och du ska ha möten...hoppas det går snabbt och att du kan koppla av ändå.

Kramen!!

Katarina sa...

Vad nedstämd man blir då man läser sånt här. Det måste vara verkligen kränkande. Dock tror jag att åldersdiskriminering är rätt utbrett, det bara syns eller höra lite olika. På Filippinerna kan man nästa glömma att få ett jobb efter 25 år,, Normalt anställer man aldrig en sales lady över 23,, de är redan trötta i benen..

Ha en bra helg!

Kalaslotta sa...

Mehe...vilket jäkla sätt!!

Tycker så synd om henne o håller med Jenny, tycker att hon ska kolla med en advokat vad hon kan göra.

Hälsa henne från dina bloggvänner att vi är på hennes sida (inte för att det hjälper men ändå...) och att hon ska ha en dunderhelg - det är hon värd!!

Anna, Fair and True sa...

Hoppas det ordnar sig för grannen! Min amerikanska aupairmor arbetar med HR på ett bemanningsföretag, typ Manpower. Hon måste ibland åka och avskeda folk (som i Up in the Air). När vi hälsade på sist åkte hon avskedade en tjej på en tisdag typ. Hon fick packa ihop sina saker samma dag...

Anna, Fair and True sa...

Då är man som boskap typ, eller en vara...

Taina sa...

Camilla:
Det är verkligen förnedrande. Men de som ska skämmas är ju hennes chefer. Männen i det här fallet. Det kommer att lösa sig och jag misstänker att hon kommer inte att stanna kvar för att lära upp den nya.

Kram

Saltis:
Det är så jag kan spy åt sånt här. Och åldersfixering begriper inte jag heller. Det verkar iof vara både män och kvinnor som ska vara unga och ha lång erfarenhet. En ekvation som inte går ihop alls.
Grannen kommer att klara sig galant tror jag med tanke på sitt breda och goda kontaktnät.

Kram kram!

Annika:
Hon tänkte också på stämning men sa sedan att hon är inte den typen utan vill gå därifrån med flaggan i topp vilket jag tycker låter bra. Samtidigt så är det en annan del i mig som säger att om vi inte kämpar emot det här så kommer det att fortgå. Vi liksom accepterar det.

Kramar!!!

olgakatt:
Där nämnde du något. Inom politiken tycks det mest handla om "äldre" och det är på gott och ont. En bra mix behöver vi överallt men det ska givetvis grunda sig på vad vi har mellan öronen.

Ingmarie:
Jag har en känsla av att detta finns överallt. Och visst stäms det mer här men hon kommer med största sannolikhet gå rakryggad ut och bara lämna det bakom sig. Du ska se henne! Hon är skitsnygg, klär sig propert och har världens bästa image. Men att hon inte ser ut som 24 verkar bekymra den högsta chefen samt att hon går inte omkring och visar dekolletaget hela tiden...

Kram

Taina sa...

Desiree:
Det är diskriminering på hög nivå och all den möda som krävs för att stämma vill hon inte gå igenom. Hon är en klok dam som kommer att lägga sin energi på att få ett nytt jobb. Nu är det ju så att hon vill helst inte flytta. De flyttade nämligen hit för några år sedan från NYC för att få en lugnare miljö för barnen.

Firar du memorial?

Kram kram

Lotta:
Det tycks hända lite här och där. Snart är väl en annan också "ute" med tanke på att jag närmar mig 5o med stormsteg. Har faktiskt ingen aning om hur jag skulle reagera om jag fick ett sånt besked. Nä fy fasiken!!!

Hoppas du har en fin helg och memorial!

Kramen!

Katarina:
Helt otroligt! "Trötta i benen". Jag mycket ska man höra innan öronen trillar av. Min granne är en av frontfigurerna (eller var) och syntes mycket. Det är troligtvis det som gjorde att hon skulle steppa ner enligt henne. Men hur gubbarna ser ut gör visst inget...

Kramen

KalasLotta:
Jäkla sätt eller hur? Hon kommer inte att anlita en advokat. Inte enligt det hon berättade då, men allt kan ju ändras. De hade visst velat gå ut med information på företaget om ändringen redan nu! Men då sa hon visst ifrån.
Nu tar hon igen sig i helgen och umgås med sina nära och kära.
Kram kram

Anna:
Det går fort i hockey sägs det och här får de anställa ett besked samma dag som de ska packa och lämna. I Sverige är det ofta så för de som sitter riktigt högt i organisationer men då har de ju fallskärmar. Här är det ju var och varannan som har den otryggheten. En kompis till mig som är advokat inom statlig myndighet blev plötsligt uppsagd för två veckor sedan. Men så ändrade sig myndigheten och tog tillbaka honom veckan efter och avskedade istället 40 andra! Bara så där!!! Sjukt.

alegni sa...

stäm dem var också min första tanke! det där om något är ju ett riktigt praktexemplar på åldersdiskriminering! jisses, hur täcks folk!!?
hoppas ni fick en trevlig helg trots möten, resor and what not.
stor kram

HeLena sa...

Det är bara att hoppas att "den som gräver en grop åt andra...." det är för jävligt!! Jag hoppas hon får ett nytt bättre jobb!!
Kram kram!

Ingmarie sa...

Och högsta chefen är man, fet och över 50 antar jag...? ;-)