söndag 5 december 2010

Röda rosetter till jul

Ja det är något amrisarna tycks gilla: röda rosetter till jul. I alla fall i denna stad. Säkerligen skiljer det sig från stad till stad och stat till stat, men här är rosetten liksom en symbol för julen. Nu har jag inte sprungit runt och fotat alla som har satt upp dem på stolpar, brevlådor, fönster och buskar än. Men jag kan bara säga att det är rosetthysteri! Röda sådana och jag har lite svårt att smälta det. Visst, jag har en krans på dörren, som alla andra grannar, men jag bara vägrar ha den röda rosetten på den. Det fick bli en neutral färg.

Det är inte bara rosetter utan även lampor. Tusentals lampor som ska sättas upp i takrännor eller slängas över buskar och träd. Eller både och. More is more och vår annars så mörka gata lyser upp som värsta stjärnfall och du blir bländad var du än tittar.

Skojade med en av grannarna som körde runt kvarteret och frågade om vi blivit "godkända" med vår juldekoration. De skrattade och visade upp ett häfte och skrev att The Olssons är godkända. Hahahaha!

Vi har svenska ljusstakar i fönstren och har givetvis blivit förhörda om vi är judar eftersom vi har menoras i fönstren. Först fattade jag ingenting men så tänkte jag på de 7-armade ljusstakarna och fattade vinken. Du som inte fattar får slå upp det i Wikipedia.

En sak har slagit mig här i USA och det är att de gillar verkligen att pynta och dekorera vid olika högtider. Julen är inget undantag. Om jag skulle ta alla mina jullådor och bara hälla ut innehållet på bordet utan någon som helst ordning, skulle de säga "OMG that's beautiful" bara för att det är mycket prylar i alla möjliga kulörer. Det behöver inte vara stilrent och perfekt utan bara "mycket av allt". Me like och det är för att jag själv är så dålig på inredning och färgsättning. Gärna lite bling-bling och så är det fint. Typ.

Det är svårt att beskriva den amerikanska stilen, men den skiljer sig från den svenska. Tycker i alla fall jag. I Sverige är vi så "korrekta och stilrena". Här ges utrymme för att vara wild and crazy. Något jag uppskattar.

Snart är det alltså jul och det ska pyntas mycket mer i det Olssonska huset. Det får bli foton på det senare men inte bara hur det ser ut hos oss utan även hos grannar! Så någon dag innan jul ska jag försöka gå runt i kvarteret och smygfota lite. Nu får ni hålla till godo till dessa bilder så länge:

De röda rosetterna finns ÖVERALLT!

Visst har jag rött till jul men det är i gardiner och stjärnor så som här, i Liisas rum.

Just det, det är ju andra advent!

"The porch" börjar likna något!

Traditionell "Christmas wreath" UTAN röd rosett!

Och kransen ska givetvis lysas upp med en strålkastare som bankas ner i den frusna marken. Får hoppas på att det inte blir 3 meter snö bara...

Inte för att jag är speciellt pysslig, men en egen komponerad korg på bordet fick jag till i alla fall.

Bocken och tomten får stå på bänken. Hund/&%%/ kissar på dem annars...

Och sedan ska ju "bollarna" hängas upp. Fråga mig inte vad de symboliserar men bollar är det. Den här har jag dekorerat själv. Fan vad duktig jag är!

Nu när det är klart utomhus ska jag väl fortsätta inomhus. Jippiii vad kul det är med jul!

14 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Vad fint ni fått det! Själv är jag måttligt förtjust just i de där jätterosetterna. De röda. Hm, tycker ofta de ser såååå billiga och konstlade ut.
Bollarna du gjort gillar jag skarpt!!!!! :-)
Och tomten och bocken känns väldigt juligt. Hoppas ni får lite sn på det hela så kommer det se ut som ett julkort!
kramar!!

Äventyret framtiden sa...

Jag tycker också att det är kul med jul, men skulle antagligen inte bli godkänd dekorerare om jag bodde Over there.
Fast kanske jag skall chocka grannarna litet här istället och rosettpryda vårt hus i år:D?
(ps.jag förstår din känsla vad gäller rosetterna, haha..)

Ha det riktigt bra!

Desiree sa...

Jag tycker du har pyntat himla fint. Gillar speciellt dina bollar. Röda rosetter har jag inget emot men det går ju minst lika bra att köra utan eller ha rosett i annan färg så som ni har på eran krans som hänger på dörren. Ja i USA är det more is more som gäller. Här läste jag idag i tidningen om hur man borde spara på miljön genom att varje familj bara skulle ha en julstjärna. Jag känner att så mycket bryr jag mig inte om miljön. Det behövs ju försjutton LJUS här när det är så himla beckmörkt hela tiden!
Ha en bra dag.
Kram!

Susjos sa...

Du är ju riktigt pysslig ju!!!
:)

Taina sa...

Saltis:
Jag tycker också att de där rosetterna ser lite konstlade ut. Det finns en speciell röd färg som jag verkligen dissar. Så skarp och ful.

Visst är de coola de där "bollarna". De tycks vara fler som hängt upp sådana i är än förra året.

Ja nu väntar jag på snön!

KRAMEN

Pettas:
Ja gör det! Sätt upp rosetter överallt. Bilden på det bruna huset är alltså inte VÅRT hus. Skulle inte falla mig in att hänga upp dessa kransar med rosetter i fönstren. Då ser man ju inte ut! Men smaken är ju som baken.

Kram

Desiree:
Va? En julstjärna! Vad är DET för julstämning? Då finns det många andra saker vi kan börja med för att spara på miljön. Håller med dig där.

Rosetterna kan väl vara ok om det är några få men vissa sätter ju upp dem ÖVERALLT. Som sagt var ska jag försöka smygfota lite så du ser vad jag menar. Får leka paparazzi, hihi.

Kramen

Susjos:
Åh man tackar!!!

Steve sa...

Varför förstöra ett så vackert hus med kransar och röda rosetter? Urk!
Tomten och julbocken som välkomnande par gillar jag.
Bollarna var ett nytt grepp. Det ska jag föra vidare.

Heather Lundquist sa...

Har ni ingen snö i CT??!

Fint du har gjort!!!

Kram!

Annika sa...

MORE IS MORE!! Inget PALTIGT här inte...
Gillar också att det är mer decorate til you drop här. DET ger bara stämning och sprider glädje!!! De röda rosetterna är inget för mig, per se. mern jag kan tycka att de passar på vissa hus. ABSOLUT. Men jag bryr mig inte om dem. Jag har också en sådan där boll utanför dörren :-)
Köpt på Michaels! Like it!!
Till skillnad mtot Steve tycker jag INTE att huset med kransarna är fult. Tycker tvärtom att det är skitfint!!! Men smaken är som...
Jag tycker du har det superfint hemma!! Verkligen JULIGT!
Bring it ON, säger jag! Det kan nästan aldrig bli för mkt!!
Miljötänket får stå tillbaka under jul, ehehehehe...
Låt det blinga och glittra. Tänker på det Desiree skriver, men SUCK!!!
Stor kram till dig, fellow JULÄLSKARE!!!

HeLena sa...

Såååååå fint du har det! Jag gillar din dörrkrans mycket, rosetten är underbar!
Visst är det en märklig känsla när barnen blir så stora? Ja, du har ju varit med om det förut men du förstår hur jag menar tror jag;)..
Stor grattiskram till dottern flera dagar försent.
Varm kram till dig också!

olgakatt sa...

Var i Moskva en gång i april och alla lyktstolpar hade röda jätterosetter. Snällt av dom att fira min födelsedag, tänkte jag men det var inte mig dom firade utan - Lenin!
Berätta det för dina grannar så ska du se att rosetterna åker ner, haha!

Bra kommentar om de 7-armade ljusstakarna, Taina! Här kallas de ju helt felaktigt för adventsstakar. Men det ju ett arv från den judiska menoran.

Taina sa...

Sreve:Vad kul att du gillade bollarna. De är faktiskt riktigt snygga! Det där med rosetter finns det värre exempel på än just det här huset som gick an, tycker jag. Men visst kan det bli lite för mycket av dem.

Heather:
Nä ingen snö!! Hörde att ni fått en del tack vare "lake Effect". Men idag hade vi några flingor som dansade lätt ner från himlen.

Kramen

Annika:
Phew! Jag håller på än att dekorera och idag blev det ett par krukor där ute. MED rosetter!!! IIIIK! Sedan så vill jag köpa lite mer inser jag. Inomhussaker alltså. Det finns ju så mycket fint och en del rear redan! Nä här ska PYNTAS i stora lass! Det enda negativa är ju när jag ska dammtorka och behöva lyfta på alla saker...eller så ställer jag dit ändå mer prylar så behöver jag inte damma. Hahahahaha!

KRAMEN

HeLena:
Tackar, vad snäll du är. Men som jag skrev till Annika så har jag fallit dit på röda rosetter på ett par krukor jag köpte.
Ja dottern ja, som blivit myndig. OMG vart tog tiden vägen? Nu börjar hon inse allvaret att med åldern kommer mer ansvar också.

KRAM

olgakatt:
HAHAHA!!! DET ska jag berätta för republikanerna på gatan! De kommer ju att bränna alla röda rosetter efter det. Fin brasa ;)

Grekland nu sa...

Jag har alltid tyckt att amerikaner och greker är väldigt lika när det gäller julpynt. Det ska vara HUR MYCKET SOM HELST och det ska vara alla regnbågens FÄRGER...Min enkla lilla pyntning av halmbock, virkade änglar och ljusramp med vita ljus ser nog förskräckligt fattig och futtig ut i både amerikaners och grekers ögon, suck. Men jag gillar dina kransar!

Emmama sa...

Jag som är värsta "såssen" har såklart granen full av röda rosetter! :D Himla fint!

Kram!

Camilla sa...

Jag älskar julen! Men hos mig är det tomtar som dominerar, högt och lågt.
Julkransar är ju himla fint, men de i det bruna huset verkar ha överdrivit det hela. Varför har man kransar på fönstren? Det fattar jag inte.

Jag tycker att du har pyntat jättefint. Tack för bilderna:)

Kram