fredag 16 april 2010

Grrrrrrr!

Nu är jag arg. JÄVLIGT FÖRBANNAD för att uttrycka mig milt!! Detta sjukvårdssystem som kräver sina försäkringar till höger och vänster, driver mig till vansinne. Vid årsskiftet bytte vi försäkringsbolag. Vi och vi, det var moderbolaget och de sitter i Sverige. De har knåpat ihop ett "bra" försäkringssystem för alla expats, som sedan ska vara världstäckande. Ja men HALLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! Vilket annat land har samma system som USA??? Jag bara undrar.

Ta ett besök till Dr Underifrån som ett exempel. Och där springer jag inte för höga nöjets skull ska ni veta. Bara när det är ett måste. Och nu var det ett måste för den gamla "grejen" hade gjort sitt och skulle ut. I Sverige får man också betala för manicken. Men det behövs även en "expert" för att dra ut eländet och sedan stoppa in en ny. Men se det skulle jag OCKSÅ betala för här. Dvs hela proceduren! Expertens arbetsinsats. Vad tänker de med???? Att jag ska gå med "den där" tills jag kommer hem så att den hinner ruttna typ? Eller kanske jag ska ta och flyga till Sverige och få det utfört. Vad kostar inte DET???

Grrrrrrr!!!

7 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Menar du att du själv ska betala för gyn.besök? Alternativet för företaget skulle ju vara att de betalar för en graviditet och förlossning... DET kostar pengar, berätta det för dem!

Vi hade liknande försäkring som gällde över hela världen, funkade bra i Brasilien, Tjeckien, Sverige - betalade en förlossning där med den! - och sedan USA.

Taina sa...

Eastcoastmom:
Ett vanligt besök har jag inte betalat för och det var i och för sig med gamla försäkringsbolaget. Det här har så knepiga regler och många expats här fattar ingenting. Ja jag fick betala HELA kalaset på 1155 dollar! Sjukt va? Men historien är inte slut. Jag har börjat strida för att få tillbaka pengar. Vad är det för ide att skicka ut folk på uppdrag med sämre villkor än hemma liksom?

Lena (Indien) sa...

Taina - Huvudet mitt på spiken! (om att skicka ut folk på uppdrag med sämre villkor än hemma). Jag är också j-igt irriterad av denna anledning just nu. "Vårt" företag har också precis bytt försäkringsbolag (från 1 april). Villkoren har blivit klart sämre (glad att Alfred är född så jag blev klar med den biten i alla fall).Nu skall vi plötsligt betala en karensavgift/år för oss alla, inkl. barnen innan försäkringen kan utnyttjas fullt ut och den är betydligt högre än det svenska högkostnadsskyddet. Barnen hade ju varit gratis hemma både hos läkare och tandläkare, men det tar inte försäkringen någon hänsyn till. Bara Alfreds vaccinationer kostar drygt 900 kr/gång och han skall ha 4 omgångar innan han är 6 månader.
Och så har vi tandställningen....
Pust!
Kram och trevlig helg i alla fall :)

Taina sa...

Lena:
OMG säger jag bara. Jag har faktiskt inte hunnit sätta in mig i alla förändringar än men bävar för att det verkligen har försämrats. Men HUR tänker de egentligen? Inte för att vi drar ut för att få allt gratis men det ska väl ändå inte bli sämre än vad vi skulle ha haft om vi var i Sverige. Tonårsdottern har tandställning och det skulle ha varit gratis i Sverige men här vill jag inte ens räkna ut hur mycket vi pungat ut hittills...ARGHHHHHHH

Ja nu ska jag njuta av dagen med maken ;)

Kram kram

Marianne sa...

Men va! Nä, de där villkoren ska ni inte gå med på. Det ska vara samma villkor som när ni skrev kontrakt på att flytta ut, för det var under de villkoren ni flyttade. Vi har också haft en del byten, men jag måste säga att vi har en bra försäkring som täcker allt det nödvändiga men inte det onödiga. Dvs kosmetiska saker får vi betala själva (och sådant sker inte).

Nä, det där ska ni ta strid om med ert företag, försäkringsbolaget ger er det som ert företag betalar premie för!

KRAM!

Desiree sa...

Fasiken vad trist att behöva betala för sådant och dessutom SÅ mycket! Detta är ju verkligen försäkringarnas förlovade land. Visst är sjukvården jättebra kvalité på om man har rätt försäkringar och kan betala för sig men inte annars.Har ni någon svensk försäkring alltså? Vi har ju amerikansk via våra jobb tack o lov som täcker det mesta.
Kram

Anna, Fair and True sa...

Sjukt!