torsdag 24 september 2009

Trött, trött men nöjd

Aldrig har jag väl känt mig så här trött efter en resa. Helt urlakad och trots att kroppen förflyttar sig, så hänger hjärnan inte riktigt med. Kan det bero på att jag håller på att bli sjuk? Maken och Tonårsdottern låg däckade när jag åkte. Eller beror det på att jag blev färdig med ett stort arbete och detta är ett tillstånd av en gigantisk avslappning? Jag är i alla fall riktigt trött. Men ändå nöjd.

Syftet med min resa var dels att lämna över "produkten" till enheten i Göteborg. Jag har jobbat hårt med den i drygt ett års tid. Det blev tre överlämningar och därmed tre presentationer. Phew! Det andra var att påbörja ett nytt projekt åt enheten i Tyskland och dra upp riktlinjer för arbetet. Sponsorn här var betydligt tuffare och gav mig inte ett helt år, trots att förutsättningarna här är annorlunda. Spottade i mina händer och sa bara "Sure"! Typiskt mig. Men nu har jag jobb så det räcker och blir över!

Under min vistelse i Göteborg träffade jag också min chef som ger mig dessa uppdrag. En kanonchef för övrigt! Vi har ett gemensamt intresse - LÖPNING - och kan sitta och gagga om sträckor, olika lopp, tider (ja mer han då) och skador. Dessutom diskuterades min framtid. Kommer vi hem om ett år, blir vi kvar längre eller hamnar vi någon annanstans? GAAAH denna ovisshet gör mig smått rastlös!

Resan gick inte bara ut på jobb utan jag träffade ju min son som flyttat till Göteborg för drygt en månad sedan. Eftersom bostadsmarknaden inte är den bästa där just nu, hade han ändå lyckats få tag i en lägenhet i andra hand, men dock inte på det mest attraktiva stället. Han står fortfarande i kö så om det är någon som läser detta och har en lägenhet ni vill hyra ut (närmare stan) så tänk på mig. Eller rättare sagt min son. Blink, blink.

I alla fall så bodde jag hos honom under helgen och inte nog med det, så kom två av våra släktingar från Finland på besök - min stora syster (en av dem) samt min faster. Himla skoj! De var hos sonen när jag kom dit på fredag eftermiddag. Det första vi gjorde var att dra ut på stan och handla till kvällen och det blev sonens och min specialitet "Pastarätt på broccolibädd". Med gott vin till såklart. Till det serverades PRAT i massor. Alla bidrog. En underbar rätt och nästan lika god som pastarätten.

Lördagen var ju helt underbar med strålande sol och värme. Ja det var varmt i Göteborg trots 19 september. Det blev Botaniska Trädgården, Haga, uteserveringar samt en god middag på Avenyn. Innan vi for tillbaka satte vi oss och tog en drink och bara glodde på allt folk som gick förbi. Och oj vad vi glodde. Tänkte på Annikas inlägg här.

På söndag var det dags för finnarna att åka tillbaka och vi hann med lite shopping i Nordstan före det. Sonen och jag shoppade ännu mer senare och jag köpte bland annat böcker, vinteoverall till Minstingen, godis, kaffe och lite annat smått och gott. Till kvällen förhörde jag sonen inför måndagens prov i hans nya kvälls- och helgjobb. Ja, han har faktiskt lyckats med konststycket att skaka fram ett jobb! That`s my son!

Upp med tuppen på måndag och off I went to Berlin. Bodde riktigt bra. Hotellet låg på en urtjusig shoppinggata med allt vad vi kvinnor behöver, as Gucci, Chanel, Burberry osv. Men vilka PRISER då! Jag valde att sätta mig vid en av uteserveringarna och bara titta på dessa affärer och studerade då noga vilka som gick in. Och vilka som kom ut med kassar. Förresten så har de inte kassar utan chicka väskor. Det fanns ett annat val också och det var att följa med kollegor (ett gäng argentinare) och göra stan, men det det kom inte på fråga eftersom jag skulle flyga tillbaka hem dagen efter! Hur trött hade jag inte varit då?

Några pics:

Sonen, som jag redan saknar så...

Hoppas pastarätten smakar, Faster!

En underbar dag i Botaniska Trädgården.

Mmm vad god lunch då!

Kära syster yster.

En Frozen Mojito sitter aldrig fel!

Har du fått nog av damerna nu?

Oj vad mycket fint det fanns att se!

Favoritplatsen i hemmet är nog det gamla "Ägget" och ja, den är äkta!

Sista natten i Europa tillbringades i detta hotellrum i Berlin.

That´s all folks!

15 kommentarer:

anna of sweden sa...

Welcome back!

Det låter som en intensiv men bra resa! Och som att du har en intensiv tid framför dig med nya projektet. Men koppla av lite först och hämta kraft. Det är du värd.

Kramelikram!

Taina sa...

Anna:
Det VAR en bra resa, men jag är ju SÅ TRÖTT! Tror bestämt att den är en förkylning på gång. VILL INTE!!!

Kraften får jag av min kära familj. De visar så tydligt att de har saknat mig. Minstingen berättade att hon hade tänkt köpa rosor, men hann inte. Hahahaha!

Kramelikram

Annika sa...

Ja, vännen, det låter som en tuff resa, men mkt rolig!
Vad kul att du hann träffa så många nära och kära! Vilken söt son du har (får man säga så utan att låta som en cougar??) SKIT i det; han är SÖT!! :-)
Underbara bilder. Vad glad jag är över att ni hade så fint väder! Japp, japp att sitta på uteserveringar och kolla in folk är SÅÅÅ roligt! Ibland önskar man att man kunde plåta dem också, haha!
Den gata där du bodde i Berlin lät inte helt fel, hehehe...

Jag är glad att ha dig back in the US again!!!

KRAMAR!!!

underytanjag sa...

Välkommen hem. SÅ roligt att se lite bilder. Tänk hur vägar korsas men ändå inte.. botaniska var inte så länge sedan och ft är maken boende just i Nordstan.. Hoppas du slipper bli sjuk, vi har precis piggnat till! Kram!

Taina sa...

Annika:
Hahahaha! Han ÄR söt! Lite partisk så där. Mycket är att han sköter om sig väl med rätt kost, motion och är mycket intresserad av kläder. Mer än vad jag är tror jag.

Bilderna duger. Jag är ju ingen mästerfotograf men tack i alla fall. Det är alltid svårt att välja ut vilka bilder man ska lägga ut. För gud så man fotar då!

Åh vad jag skulle kunna sitta i timmar och bara glo. Trots att jag tillbringar en del tid på flygplatser blir det inte riktigt samma sak där. Hahaha, ja tänk om man satt och fotade helt obehindrat också! Klick "där gick en snygg jacka", klick "Där var en snygging" osv. Hm ska nog smygfota någongång...

Kramar!!!

underytanjag:
Vad bra att ni har piggnat till nu då! Och tackar. Det känns skönt att vara hemma igen. I vardagen liksom.

Vad märkligt det är. Det här med att vägarna korsas. Nästa gång kanske vi krockar med varandra! Who knows?

Kramar!!

Saltistjejen sa...

Välkommen hem igen! Hoppas du kan hämta dig åminstone ett par dagar (det är ju helg snart!!) innan allt jobb drar igång igen... Låter som en toppenresa i vilke fall. Du han ju med massor förutom allt jobb!! Roligast var ju att du hann träffa familjen!!! Mysigt! och kul att de kom från Finland!!! :-)
Nu får ni ta och planera en NYC-resa! Hälsa maken det!!! hahahaha!!! :-( Inte för att han kan fiska här i floden men kasnke kan han kola någon bra fiskeaffär och köpa ngt mer drag eller vad sjutton det nu är. Kanske nya lljumskstövlar?!?!? ;-)
Annka kommer ju med sin familj i november. Ni ska inte slå till då och titta förbi här på en X-mas-shoppingtur???? Då skulle vi kunna ses allesammans! :-)

STOTA KRAMEN nu till er alla!!!!

Marianne sa...

En mycket lyckad resa verkar det som! Kunde du inte ha stoppat ner sonen i resväskan, så du hade fått honom med dig?

Nu tror jag det är bäst du vilar upp dig lite!

Kram!

alegni sa...

tänk att jag känner nån som hör till duracellfamiljen! jag tror inte nån annan jag känner hinner med så mycket på så kort tid som du, taina.
för övrigt håller jag med annika om sonen :)
hoppas du inte dragit på dig nån sjuka på din resa!
kraaam

Annika sa...

Just det!!
Vi kommer förmodligen andra veckan i nov. En svennebloggarfrulle skulle vara skitkul då!!!
Let's plan for it.
Saltis får bestämma ställe. Tror att vi kommer att bo nära Bryant park denna ggn...
Frullen tar vi isåfall lördagmorgon, för vi drar ju sen på söndagen igen, buhu!!!
Men jag vill ses!! Jag vill så gfärna ses!!!
KRAM igen!!

Tankevågor sa...

Vilken resa du gjort med både en massa arbete och kärt familjebesök! Både intensivt men roligt kan jag tänka mig.
Åh, vilken känsla att få träffa sonen!
Såg att Annika tyckte han var söt. :-)
Jag tycker han är jättesnygg...riktigt stilig. Så fint när killar bryr sig om har lite stil på sina kläder tycker jag.

Taina sa...

Saltis:
HAHAHAHA!!! Ljumskstövlar!!!!! Jag ska hälsa honom det. Bara jag nämner fiskeaffär är han på hugget.

Resan gick bra, men jag ÄR JU SÅ TRÖTT! Luften gick ur mig på något sätt.

Det var underbart att se familjemedlemmar och nu har ju Albert bestämt sig för att komma hem i jul! Så "fett najs" som han skulle ha sagt.

Christmas shopping i NYC låter inte helt fel. Samtidigt som Annika. Låter ju hur kul som helst. Ska genast planera. Kommer att ha ett par resor till i höst dock. Men det ska väl gå att klämma in en helg.

Kramar!!!

Marianne:
SÅ skönt att det är över. Varje gång något är klart så är det en befrielse att få "lämna ifrån sig det". Men nu har jag ingen tid för vila för min tyske sponsor är ...ja just det, tysk. Ord och inga visor! Hahahaha.

Sonen kommer själv, inte i resväska dock, till jul!!!

Kramar!

Ingela:
Duracell! Ibland känns det som det faktiskt. Nu trivs jag ju med det livet. 110 liksom.
Sonen är stilig om jag får säga det själv. Han har ju blivit "karl" som Minstingen säger.
Vetefasiken om inte en förkylning är på väg...

Kramar!

Annika:
Måste kolla in detta och boka i tid i så fall. SÅ HÄFTIGT! Jag har ju lovat Isabella en musikalresa till NYC i födelsedagspresent. Kanske jag ska slå två flugor i en smäll? Jihaaaaa vad kul!

Kram igen då rå :D

Londongirl:
Oj, nu sträcker mor på sig. Han är mån om sig och det är jag stolt över!
Resan var intensiv men mycket bra och givande. Det är alltid kul att komma till Sverige såklart. Tycker även att det är intressant att komma till huvudkontoret och träffa gamla kollegor.

Kramar!

Mamma J sa...

Välkommen hem!

Låter som en mycket produktiv resa! Och rolig!

Jag kan ju inte låta bli att bli lite nyfiken på vad det är du arbetar med. Berätta gärna. Förstår om du inte vill lämna ut detaljer, men lite område och så?

Det verkar ju onekligen som om du är en mycket betrodd och duktig medarbetare med det förtroende du får igen och igen och de lägger ut på dig. Det får du ju suga i dig av! Kul!

Anna, Fair and True sa...

Frozen mojito har jag aldrig druckit faktiskt, fast jag ÄLSKAR mojitos! Måste prova!

På tal om ljumsstövlar som det skrevs om här ovan. Nu är det faktiskt inne inom det vanliga modet så du kan köpa matchande med maken, fast du kan använda dina på stan också! (Nja, de kanske inte går hela vägen till ljumskarna men dock långt över knäna till lårhöjd.)

Suzesan sa...

Vilke tur du haft på din resa. Inte illa alls. Bra jobbat. OCH Mojiton ser inte dum ut alls. Had jag tagit en sån precis nu hade jag somnat och sovit till imorgon eller kanske till söndag;)Så trött är jag.

Kram
/Susanne

Taina sa...

Mamma J:
Hahaha; det är inte så märkvärdigt. Jag har jobbat åt detta företag i drygt 18 år nu och för det mesta har jag pysslat med kvalitets- och miljöfrågor. Just nu utvecklar och inför jag nya ledningssystem som är web baserade och då ska jag "sy ihop" flera enheter i ett och samma system. Just nu ska 6 fabriker in i ett system och de finns i Japan, Tyskland, Italien, USA, Finland och Benelux. Det mest spännande är blandningen av olika kulturer. Jag tycker verkligen om mitt jobb.

Kramen!

Anna, Fair and True:
Jag hade aldrig druckit en FROZEN innan. Bara en traditionell och den här var ju SÅ god!

Hahahaha! Jag ska kanske skaffa mig ett par. Såg faktiskt en kvinna på Kastrup med sådana där stövlar. Vetefasiken om jag skulle ta på mig sådana. är ju inte speciellt lång. Skulle nog se lite fånigt ut.

Kramen!

Suz:

Hahaha ja tur att du inte tog en Mojito då och missat hela helgen!

Kramen!!