söndag 3 maj 2020

Connecticut, vad är det?

Hahahahaha, fy fan vad bra jag är på att lura mig själv! Hade ju "bestämt" mig för att åka tillbaka till CT i helgen och när helgen kom så frågade jag mig själv; "Va, var ligger det nånstans och varför ska jag åka dit?" Så då sket jag fullkomligt i att packa min lilla väska och lullade på som vanligt här uppe i The Lake house. Vet ni förresten, ni alla miljoner läsare, varför jag kallar det för Lake house när jag tidigare skrivit att huset ligger i St Lawrence floden? Det är ju en flod och en jävla stor en, flod alltså, och ingen sjö. Jo, så här ligger det nämligen till att i den här stora floden, i området som kallas Thousand Islands, finns miljoner öar, rättare sagt 1864 öar. Jag vet, det är ju inte riktigt miljoner, men en helsikes massa i alla fall. På en av dessa öar, som heter (kallas?) Wellesley Island, finns det en sjö, Lake of the Isle och vid den sjön finns vårt sk Lake house. En sjö på en ö i floden. Den du!

Sjön har ett passage, rift, till floden, så vi behöver inte ta upp båten och släppa ned den i floden igen. Det skulle ju vara lite drygt.

I alla fall så har jag nu verkligen bestämt mig för att ta mig till CT nästa helg istället. Ska läsa på lite om var det ligger och så där och påminna mig själv om att det är där jag bor. Få se hur det går.

Liisas skola ska öppnas den 20 may. Men om det verkligen sker vet vi inte 100 än. Vår guvernör Ned Lamont kommer att ta ett beslut i veckan som kommer. Det har gått ut att vissa verksamheter kommer att få öppna, MEN BARA om vissa kriterier är uppfyllda. Dessa är

  • 14-day decline of hospitalizations
  • Increased testing available
  • Sufficient contact tracing capacity
  • Protect high-risk populations
  • Adequate healthcare capacity
  • Adequate supply of PPE
  • Appropriate physical distancing regulations.
Jag tvivlar att skolan är en av dessa. Själv tycker Liisa det går bra att plugga hemifrån.

Idag, söndag blir det en varm och solig dag. Jag ska väl hänga ute mestadels och påta lite, så som att vända på några stenar, dra upp ett ogräs här och där, kanske åka ut med Jonas i båten.

Här är lite bilder från de senaste dagarna.

Vår Dino har fyllt 12 år!!! Så älskad.
 Tar morgonpromenader kombinerat med löpning med Dino. Och det här är vad jag ser.

Inte så kul kanske, men där låg den stackaren.
Blir så irriterad på hur vissa inte bryr sig. Bilar från 60-70-talet? Tur att de inte är grannar med oss.



Dino tar sig gärna ett morgondopp



Lilla Ophelia går gärna ut på bryggan och spanar på fisken.

5 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Finaste Dino! Ofelia med!
Så ni bor vid en sjö på en ö i en flod, var det så det ska vara?
Underbara bilder, förutom döda grodan och de gamla bilvraken. Sådana brukar kosta mycket pengar nu för tiden.
Ha det bra vid sjön på ön i en flod. Jag tränar för att få ordning på ordningsföljden.
Allt gott önskas!

Taina sa...

Karin
Ja vår Dino är så fin. Börjar dock bli till åren och det märks ibland, men så ibland kan han bete sig som en valp!

Du har HELT RÄTT. Vid en sjö, på en ö i floden. Den har jag tränat på många gånger. Ganska häftigt. Nu är ju detta Amerikatt och när vi snackar ö så är det en STOR ö, så som mycket annat i detta land.

Ha en fin vecka! Här ska det jobbas och bli sittandes vid skärmen igen tyvärr.

Humlan sa...

Så du som har rötter i "Tusen sjöars land", bor nu vid "Tusen öars flod", riktigt passande tycker jag.
Men ramsan vid en sjö, på en ö, i en flod är häftig, den också.

Fina bilder och Dino ser så där eftertänksam ut, som äldre hundar ofta gör.

Ha det så bra och kommer du inte på var CT ligger så kan du nog stanna någon vecka till ...

Malin sa...

Njut av ert Lake House. Trädgårdsarbete hemma kan vänta. Här är skolorna tekniskt stängt till 15 maj men ingen tror att de kommer öppna före hösten. Dessutom har både DC och VA stängt resten av terminen. Samma regler gäller i MD med nedgång. Jag försöker tyda statistiken. Uppgång av positiva test betyder väl inte så mycket nu när man skall testa fler men däremot antalet inlagda (framförallt intensivvård) och tillfrisknade är nog viktigare. Antalet döda är svårt att greppa. Visar kanske när man passerat en topp men det tar ju vanligtvis veckor innan någon dör. Känner ends en person indirekt (gift med en bekant) som varit i intensivvård här. Efter en dryg månad har hon äntligen flyttats ur intensiven men de trodde ett tag att hon inte skulle klara sig. Hon var länge sjuk även efter Covid lämnat henne så det kommer bli rehab center ett bra tag. Vi bor i det värst drabbade county i MD, så här får vi nog vänta ett tag på att "släppas ut".

Taina sa...

Humlan
Visst är det en fin ramsa! Den tränar jag ofta på, hahahaha. Och CT, vad är det för nåt...blink, blink. Men jag bör nog lägga in det i GPS snart och ta en snabb sväng hem, men kommer snart tillbaka igen eftersom i maj är det gudomligt fint här. Och gammelgubben Dino hänger med då förstås!
Ha det så bra!

Malin
Tror att det blir stängt här med, resten av terminen, men vi vet mer i veckan. Läskigt med din bekant! Usch sp hemskt men vad skönt att hon klarade sig!
Det kommer att kännas som om kosläppet på våren antar jag när det är dags för er att få komma ut!
Ha en fin vecka!