tisdag 8 oktober 2019

Flyger och far

På senaste tiden har jag varit ute och flugit och farit igen. Att tillbringa så mycket tid på flygplatser och uppe i luften är inte speciellt roligt, En gång i tiden tyckte jag det, men nuförtiden är det typ miljoner andra som gör det och med det betydligt fler flyg och en massa att hålla reda på för flygplatserna. Att det ändå går så bra är ju ett under. Tacka teknologin.

Nu kommer jag att vara hemma ett par veckor innan det är dags igen.

Men nu till min favorittripp. Den som innehöll en sväng till Finland och Sverige. Jag fick tillbringa tid med den äldsta och den yngsta i vår släkt. Pappa och barnbarnet, Maximilian. Det blev så uppenbart. Livet. En i slutet och en i början. Båda i behov av hjälp. Båda uppe på nätterna. Jag är tacksam att jag fick tillbringa tid med dem, dag som natt. Men jag var ganska "sleten" när jag kom hem.

Pappa var ovanligt pigg när jag var där. Vi hann med en del och min fina morbror tog oss på en trevlig biltur runt Pori där pappa vuxit upp och bott största delen av sitt liv. Imponerande hur han kommer ihåg så mycket från sin barndom och vem som bodde var.

Ni miljoner läsare vet ju att jag brutit kontakt med mina syskon och därför träffade jag inte dem när jag var i Finland. MEN, jag gick in i en av mina systrar på gatan och sa hej såklart. Tyvärr så svarade hon inte utan satte sig i bilen och drog iväg. Det gjorde lite ont. Jag träffade i alla fall en del av släkten, så som min underbara kusin och moster samt morbror med fru. Viktigast av allt var att umgås med pappa dock.

Sedan var det dags att träffa Maximilian! Mitt hjärta svällde över av så mycket kärlek så jag trodde nästan jag skulle få hjärtstopp. Denna underbara lilla varelse som är mitt barnbarn. När jag klev in i lägenheten grät jag bara. Att få hålla honom i min famn, att få pussa på honom och att få snusa honom i nacken är det bästa som finns. Och att få vara med fina Bella och hennes Victor var ju så mysigt. Snart är jag där igen!

BILDBOMB!

Fina pappa och jag
Ett besök på kyrkogården och mammas grav

I morbrors stuga

Min fina och pigga morbror (80 år gammal)

I detta hus har pappa tillbringat mycket när han var barn. 

Jag och min moster i en tokpose

Min fina kusin och jag

Pappas UNDERBARA livskamrat

Och så denna lilla varelse...

Så mycket kärlek

Behövs inga ord. Bara kärlek

En av nätterna. Maximilian och jag.

Underbara promenader med Bella och Maximilian



Victor, pappan


Och så lite kul med T-shirts som jag köpte!

Glad höst!




8 kommentarer:

Christina sa...

Vilken resa! Så fint att du kunde spendera lite tid med din pappa. Och vad är det i vattnet där de bor?? Alla ser ju ut som de badat i ungdomens källa! Bra gener du Taina! Sorgligt med dina syskon, men ibland måste man rensa för att rädda sig själv, Jag kan dock förstå att det gjorde ont när din syster inte hälsade. Vilken tur du kunde skingra tankarna med Maximilian. Vilken guldklimp! Jag vet exakt hur du kände, jag har ju samma situation. Det gäller att ta vara på tiden man är tillsammans, och det förstår jag att du gjorde. Och så kommer Maximilian bli en fena på FaceTime och Skype innan han nått ett årsdagen! Vila upp dig nu!
Stor kram
Christina

Malin sa...

Vad underbart att få träffa barnbarnet och pappa! Tror att det är min mammas stora sorg, att mina barn vuxit upp så långt ifrån. Hon har dock fått ta igen med min brors barn som kom senare i livet. Jättetrist med dina syskon, men rätt gjort. Energitjuvar. Jag bröt med min mormor, eller rättare hon bröt med mig på äldre dar innan hon gick bort. Det gjorde inte mig så mycket men min mamma hamnade ju i mitten tyvärr så jag vet hur du känner. KRAM

Annika sa...

Ja, vilka fina bilder. Jag förstår att det var känslosamma möten med pappa och släkt. OCH sen med ditt fina fina barnbarn.
Så tråkigt med syskon och brytning. MEN nog kan jag förstå att det ibland behövs. Det är inte värt att fylla livet med energisugare.
Du får glädjas över de andra i släkten.

OCH glädjas över ditt superfina barnbarn Han är så himla fin!!
Hoppas att ni kommer att ses ofta framöver. Ordnade det sig med Bella och hennes over stay in the US? Ni hade ju enorma problem.
Jag hoppas innerligt att det kan hävas så att hon kan komma och hälsa på er.

Stora kramar från mig!!!!

Taina sa...

Christina,
Tack snälla och jag är så glad att jag fick tillbringa tid med pappa och Maximilian. Just nu försöker jag inte ens tänka på mina syskon, men mina barn har ju kontakt med dem så jag vet ju hur de har det. Ja, lille Maximilan kommer väl att tro att jag bor i datorn, hahahaha!

Kram

Taina sa...

Malin
Tack snälla. Det var verkligen helt underbart och snart är jag i Sverige igen och får träffa Maximilian igen! Wohooo! Det här med att bryta upp är tungt men ibland måste det bara göras. Jag mår så mycket bättre nu.

Kram

Taina sa...

Annika,
Tack söta du! Det går inte att beskriva känslan. Magisk helt enkelt. Energitjuvar ska man hålla sig borta från. Blev sjuk av det och mår så mycket bättre nu.

Maximilian är min nya kärlek. Bella skickar en bild per dag till mig. Då får jag min dos av baby!

Ja du, Bella har inte ens provat att resa hit efter "incidenten". Nu har hon fullt upp men vi hoppas hon kan ansöka om turistvisum nästa år. ESTA går inte att använda på 10 år! Galet, I know!

Kram kram

Äventyret framtiden sa...

Jag kan bara hålla med Christina här ovan! Vad dricker ni , vad äter ni i släkten som ser ut som om ni var hur unga som helst, barnrumpor typ men snyggare förstås? Surbröd?
Din pappa och du liknar på varandra. Självklart förstås. Så fina bilder av så fina möten.

Det är synd om din syster, du sade hej men hon lät bli. Du gjorde ditt och går vidare med ett bättre samvete än vad hon gör. Energitjuvar ska man hålla sig undan. En enkel ekvation på papper men svårt i verkligheten.
Tack och lov för att du har ditt goda humör och din sisu. Det underlättar verkligen när det gäller.

Energin får du av den allra sötaste, den yngsta med stora M.
och alla runt omkring honom.
Kärlek är skrivet över hela ditt inlägg i dag Taina!

<3

Taina sa...

Pettas
Sprit! Då håller du borta det mesta, hahahahaha! Skämt åsido men jag måste hålla med om att min morbror som är pigg som en mört ser så ung ut och han har sett likadan ut sedan jag var liten (eller mindre).

Ja min syster är inte mycket att hänga upp i julgranen precis. Inte som hon beter sig nu i alla fall.

Maximilian ÄR min stora kärlek och snart ska jag få träffa honom igen!

Skön lördag!