söndag 4 november 2018

Winterizing the house

Vet inte varför jag skriver rubriken på engelska, men jag vet inte riktigt hur det sägs på svenska. Vinterisering? Nä, skulle inte tro det. Orkar inte ens slå upp ordet och kolla, men vad jag vill säga är att vi har varit upp till vårt paradis och "winterized" det. Så snart vi åkte därifrån, ångrade vi oss för nu vill vi upp dit till Thanksgiving. Och visst kan vi slå på allt igen, men det kan ju ta sin lilla tid att få upp värmen. Att tömma vattenledningar och hälla i anti-freezer i toaletter är ju viktigt så det inte fryser sönder.

Det var så underbart att vara där. I vårt paradis och jag ser framemot att spendera mycket tid där uppe. Liisa tycks också trivas där och hon valde snabbt ett av sovrummen som sitt. Nu finns det ju inte så mycket eget där uppe än, men det kommer att komma, pö om pö. Lite mer hemtrevligt så där.

Om vi nu åker upp till Thanksgiving så ska vi laga till en riktigt god Thanksgivingmiddag. Problemet är bara att vi kan bara turkey-biten. Vi har ju alltid varit bortbjudna, så även i år, men tackat nej. Så har ni bra recept eller tips på rätter så tar jag gärna emot dem. Inte för krångligt bara. Jag vill ju snurra runt lite ledigt sådär i köket, "röra om i grytan/smeten", ha ett glas vin ena ena handen och liksom trolla fram den där perfekta middagen så som de gör i Hollywood fruarna. Eller nåt sånt. Ja, ni förstår vad jag menar. Jag vill alltså inte springa omkring i joggingbyxor, ha stora lökringar i armhålorna och flottigt hår.

Lite bilder från vår helg för ett par veckor sedan (vill bara varna er att ni kommer att få se bilder till leda från paradiset framöver):

Vår vy från övre deck

Här kan vi grilla smores på kvällarna

Båten skulle givetvis i


Älskar denna mäktiga bro till "vår" ö.






Den här flaggan ska få två kompisar. Take a wild guess.


De här två trivs de med.







Jonas med pipan i mun. Han ser ut att trivas.


Liisa passade på att träna och...

...BADA!!! 

Hejdå Thousand Islands. Vi ses snart.



6 kommentarer:

Malin sa...

Alltså att Liisa vågar bada!

Jag är inte bra på Thanksgiving så min mycket enkla paradrätt är green bean casserole. Receptet finns på burken av rostat lök som man köper i affären. Det är typ gröna bönor på burk, cream of mushroom soup, mjölk, peppar och löken. Superenkelt. Vill man ha lite finare kan man ta frysta bönor eller tom färska säkert.

Du kan också pröva att göra en cranberry relish (tranbär med apelsinskal) men många gillar ju just den där dallrande gelen på burk dock.

Annars skall man ju oftast ha sötpotatis (mosad eller liknande) vissa gillar med marshmallows

pajer

majs eller ärtor

gravy

bröd (rolls)

Men det är ju leftover som är bäst;)
Lycka till!

Christina sa...

Åh så fint ert paradis är! Jag förstår att ni vill tillbringa så mycket tid som möjligt där. Ni får nog ”winteriza” huset igen för Thanksgiving där måste vara fantastiskt!!!
Kram
Christina

eastcoastmom sa...

DEt ser verkligen fantastiskt ut! Men det där badet... nä tack.
Thanksgiving: köp med några saker! Eller gör bara potatismos till kalkonen. Brysselkål med bacon i småbitar, stek i smör och skvätt fin balsamic vinegar över. Koka green beans, dekorera med flagad mandel. Köp nån typisk dessert, äppelpaj t ex.

Taina sa...

Mailin,
Tack snälla för idéerna! Relishen har jag faktiskt gjort tidigare. Gillar inte den på burk som är som en gel, bläää. Sötpotatis med marshmallows har jag ätit och vet inte riktigt vad jag tycker om den. Konstig mix liksom. Och visst är det leftovers som är bäst!

Christina
Nu får vi hoppas att det går bra att starta allt när vi kommer upp. Hahahaha! Det ska verkligen bli spännande att komma upp dit och "fira" thanksgiving. Chilla, äta och umgås. Kravlöst liksom.

Kram

Eastcoastmom
Känner jag Jonas rätt vill han gärna stå i köket och kocka! Då får han väl göra det medan jag struttar omkring med ett glas vin i handen och KANSKE hjälper honom att röra om i någon gryta. Kalkonen röker vi innan vi åker upp. Blir bäst så än att släpa hela röken med oss. Och köpepaj låter bekvämt. Tack för alla tips!

Annika sa...

Men så fint ni har det där!
KLART ni ska fira Thanksgiving där. Givetvis! Guld ju. Urmysigt.
Kalkonen ja. Jag vill ju inte vara utan sweet potato casserole med marshmallows. SÅ gott. MEN, som sagt, ett gott mos, en god sås till kalkisen, creamed corn och brysselkål blir perfekt. Inte så svårt att få ihop. Underbart mysigt med Thanksgiving däruppe. Hur många timmar tar det för er att komma till paradiset?

Kom just att tänka på denna sång som jag älskar.
Så fink och sååå fin!!

https://youtu.be/yFo-575TYDg

Lyssna på den, Taina. Du har säkert hört den många ggr förr.

KRAMAR!!

Taina sa...

Annika
Sweet potato casserole med marshmallows verkar vara standard här. Och jag har faktiskt lärt mig att äta det även om jag inte älskar det. Men ett "gött mos" ska det givetvis göras. Ser så framemot att åka dit. Det tar 5 timmar att köra och det brukar gå bra trots ett mindre zoo i bilen eftersom både hunden och katten ska med, hahahahaha!

Den låten alltså!!! SÅ fin och underbar. Blir lite Suomi-feeling också. Fick sådan saknad efter mamma plötsligt...

STOR KRAM